صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فواید و فضایل اعمال روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰:۲۱
کد خبر: ۶۲۱۳۴۸
کارشناس علوم قرآنی گفت: آنچه بیش از همه در روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان تاکید شده دعای شریفه اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ برای حفظ سلامتی آقا امام زمان (عج) است که بار‌ها ادای آن توسط مومنین مورد تاکید بوده است.
یدالله بهتاش در گفتگو با ، پیرامون دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت: در قبال روز بیست و سوم طبق احادیث و روایات اعمال و دعا‌ها همچون شب و بیست سوم خواهد بود، به این معنا که این روز مشترکات فراوانی با شب آن دارد. ما باید بدانیم که روز شب قدر به اندازه شب آن مهم بوده و فضیلت‌های خاص خود را دارد.
 
وی در همین راستا ادامه داد: مومنان در این روز می‌توانند به مفاتیج الجنان رجوع کرده و بهترین ادعیه را از این کتاب استخراج نمایند، آنچه در مورد روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان اهمیت دارد آن است که این روز یکی از مهمترین روز‌های ماه است که بسیاری از ائمه (ع) تاکید ویژه‌ای بر آن داشته اند.   
 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امام صادق (ع) وقتی در بستر بیماری بودند می‌فرمودند که در این روز بسترشان را به مسجد ببرند، زیرا حضور در مسجد در این روز به شدت توصیه و تاکید شده است. 

وی دعای مخصوص روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان را اینگونه توصیف کرد: آنچه بیش از همه در این روز تاکید شده دعای شریفه اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ برای حفظ سلامتی آقا امام زمان (عج) است که بار‌ها ادای آن توسط مومنین مورد تاکید بوده است. 

این مداح «اهل بیت (ع)» با اشاره به حضور در دهه آخر ماه مبارک رمضان تاکید کرد: دهه پایانی ماه مبارک رمضان دهه بسیار خاصی است و به هیچ وجه نباید از اهمیت والای این دهه غافل شد، روایت است که پیامبر اکرم (ص) در این دهه می‌فرمودند که برایشان بستری برای استراحت نیندازند تا بتوانند در طول شبانه روز این دهه عبادت کنند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: از نظر من نگاه حضرت ختمی مرتبت در قبال این دهه می‌تواند بهترین رهنمود برای مسلمین جهان باشد و نشان دهد که این دهه و عبادت در آن تا چه حد اهمیت دارد، نباید فراموش کنیم که با پایان شب‌های قدر ماه مبارک رمضان تمام نشده است و ما باید تا آخرین لحظه از این ماه عزیز بهرمند شویم.   

بهتاش ادامه داد: ماه مبارک رمضان هر دقیقه و لحظه اش دریایی از نعمت است، نفس کشیدن در این ماه عزیز همچون تسبیح است و هر آیه قرائت قرآن کریم در این ماه به اندازه یک ختم کامل محسوب می‌شود، پس از مومنین می‌خواهم که قدر روز‌های باقی مانده ماه مبارک رمضان را بدانند و از این روز‌ها و شب‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. 
 
وی خواسته انسان از خداوند در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان را اینگونه تشریح کرد: در این روز‌ها باید دست دعا به سوی خداوند متعال برداریم و از وی بخواهیم تا اگر گناهان ما در این ماه عزیز پاک شده اند به ما یاری دهد تا بعد از پایان ماه مبارک بار دیگر آلوده به گناه نشویم.  
 
این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: روایت داریم که اگر فردی ماه مبارک رمضان را پشت سر بگذارد و آمرزیده نشده باشد شقی و بدبخت است، امیدوارم که هیچکس در جرگه این افراد قرار نگیرد و همه بتوانند در این ماه آمرزیده شده و توشه بزرگی با خود بردارند. ما باید قویا مراقب باشیم تا بعد از ماه مبارک دوباره آلوده نشویم، زیرا در این صورت تمام تلاش ما بی فایده بوده است.  
 
وی شرط قبول عبادات در ماه رمضان را دوری از گناه دانست و افزود: اگر می‌خواهیم بدانیم که آیا عبادات ما در ماه مبارک رمضان قبول درگاه حق واقع شده است یا خیر باید ببینیم که تا چه حد از گناهان دور شده ایم، مطمئنا عبادتی که ما را از گناه دور نکند به نوعی انجام وظیفه است. اینکه در طول ماه رمضان دعا کنیم، نماز بخوانیم و قرآن بر سر بگیریم، اما به محض اتمام این ماه باز هم گناه بکنیم، مشخصا آن عبادات بر جان ما تاثیر نداشته است.  
 
اين كارشناس علوم قرآنى بيان كرد: مهمی که با توجه به افزایش استفاده از فضای مجازی می‌توان به آن اشاره کرد آنکه اگر فردی گناهی مرتکب شده ما نباید آن گناه را اشاعه داده و منتشرش کنیم، در ابتدا اینکه آبروی هر فرد محترم است و اگر اشتباهی هم کرده نباید باعث ریخته شدن آبروی وی شویم و در ثانی اگر گناهی مرتکب شده نباید آن گناه را پراکنده کنیم.  
 
بهتاش در همين راستا اظهار كرد: بار‌ها در روایات مختلف آمده است که اگر فردی گناهی ببیند و آن را برای دیگران نقل کرده و یا منتشر نماید انگار که خودش آن گناه را انجام داده است، پس بدانیم عدم اشاعه گناه و حفظ آبروی افراد مهمترین وظیفه‌ای است که این روز‌ها و با توجه به گسترش فضای مجازی می‌توانیم به آن توجه داشته باشیم.  
 
وى خاطرنشان كرد: از حضرت علی (ع) روایتی موجود است که اشاره می‌کند که آن حضرت اگر گناهی را در هنگام وقوع می‌دید لباس خود را روی آن می‌انداخت تا دیگران متوجه آن گناه نشوند، این طریقه زندگی فرد مومن است که با این عمل هم از اشاعه گناه جلوگیری کند و هم اینکه از ریختن آبروی آن فرد امتناع ورزیده باشد. ما باید بدانیم که در عصر حاضر باید گناه افراد را بپوشانیم و نه اینکه با تلفن همراه خود فیلم گرفته و آن را برای همه ارسال کنیم، این گناهی نابخشودنی خواهد بود. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *