لزوم اجرای طرح طلایه داران صلح و سازش در آموزش و پرورش
مقام ارشد قضایی استان قزوین بیان داشت: نظر به چنین اهمیتی است که در عصر کنونی، همه دولتهای جهانی، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی میدانند. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد.
وی بیان کرد: همان طور که در سند تحول بنیادین بیان شده، رسالت آموزش و پرورش تنها علم آموزی نیست و کمال انسان در گرو تربیت صحیح وی است، در کنار رشد علمی، نهاد آموزش و پرورش باید نسل آینده را با ارزشهای اجتماعی آشنا، مبانی سازگاری اجتماعی را به آنها بیاموزد و در تحکیم مبانی اخلاق فردی و اجتماعی کوشش کند.
رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: جهت رسیدن به اهداف مذکور همه مجموعهها باید با آموزش و پرورش ارتباط ویژه داشته باشند. به همین منظور دادگستری استان قزوین در حال اجرای طرح قاضی مدرسه با هدف ارائه جذاب مسائل حقوقی به دانش آموزان است.
وی افزود: امروزه این امر که آموزش میتواند در پیشگیری از وقوع جرم نقش به سزایی ایفا کند به اثبات رسیده، بنابراین آموزش و آشنایی دانش آموزان در مدارس با انواع جرم، مجازات و راههای پیشگیری از جرائم بسیار ضروری است؛ که به لحاظ این ضرورت طرح "هر مدرسه یک قاضی" در استان در حال اجرا میباشد.
رییس کل دادگستری استان قزوین در ادامه به لزوم اجرای طرح طلایه داران صلح وسازش پرداخت و گفت: اجرای این طرح علاوه بر کاهش ورود پرونده به مراجع قضایی سبب حفظ شانیت افراد بخصوص فرهنگیان و کاهش هزینههای دادرسی آنان میگردد، از طرفی هدف ما از اجرای این طرح گسترش فرهنگ صلح و سازش در تمام بخشهای جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در پایان تصریح کرد: در جهت اجرای این طرح لازم است تا در ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانهای استان واحدی تحت عنوان طلایه داران صلح وسازش تاسیس شود. اعضای این واحدها از نیروهای خود آموزش و پرورش با سن بالای ۴۵ سال و حتی از افراد بازنشسته میباشند. تلاش میشود تا شکایات علیه خانواده آموزش و پرورش در همین واحدها به صلح و سازش منجر شود و در غیر اینصورت به دادگستریها ارجاع داده شوند.