واگذاری پرسپولیس و استقلال در قالب شرکتهای تعاونی سهامی عام
رییس اتاق تعاون ایران، با اشاره به مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل ۴۴، میزان ۱۰ درصد از سهام باشگاههای استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکتهای سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونیهای سهامی و فراگیر کل کشور واگذار میشود.
وی ادامه داد: یک سیستم خوب حاکمیتی در یک باشگاه فوتبال سیستمی است که علاقهمندیها و نظرات گروههای متفاوت ذینفعان را در نظر گرفته، نیازهای عمومی و تجاری آنها را پوشش دهد.
عبداللهی افزود: باشگاه فوتبال ماهیتی است که علایق زیادی در اطراف آن وجود دارد و با شبکهای از ذینفعان و نگرشهای گوناگون در ارتباط است که شامل هواداران، تماشاگران، بازیکنان، مربیان، رسانهها، حامیان مالی، مدیران ورزشگاهها و برخی ذی نفعان دیگر است. خوشبختانه با این مصوبه زمینه برای تحقق این اصل مهم در صنعت فوتبال کشور مهیا میشود هر چند انتظار بر این بود حداقل ۷۰ درصد سهام در قالب تعاونی به گروههای ذینفع واگذار شود.
رییس اتاق تعاون ایران بیان داشت: این واگذاری زمینه شفافسازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاهها را فراهم میکند. در واقع مشارکت و مالکیت هواداران یکی ازعوامل حیاتی در ایجاد حاکمیت خوب در باشگاههای فوتبال است.
این مقام مسئول، هواداران را هویت باشگاهها و مایه حیات فوتبال توصیف کرد و گفت: هواداران مایه حیات فوتبال حرفهای و هویت باشگاهها هستند. مالکین، مربیان و بازیکنان تغییر میکنند، ولی هواداران همیشه هستند. مشارکت سازمان یافته هواداران در ساختار مالکیت و فرآیند تصمیمگیری باشگاهها میتواند به ثبات سازمانی و اقتصادی باشگاهها کمک کرده و باعث بهبود و ارتقای حاکمیت باشگاهها شود. افزایش مالکین به شفافیت و پاسخگویی بهتر و مشارکت علایق ذینفعان گوناگون در مسائل مالی منجر میشود و چنین ساختارهای دموکراتیکی میتواند توسعه استراتژیک باشگاه را هم راستای علایق باشگاه و ذینفعانش قرار داده و باعث منافع مالی فراوان شود.
رییس اتاق تعاون ایران قالب تعاونی سهامی عام را قالب مناسبی برای واگذاری سهام این باشگاهها عنوان کرد و گفت: تأسیس تعاونی سهامی عام میتواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونیها در اقتصاد کشور به صورت عام و جمع سپاری مالکیت در باشگاههای فوتبال به طور خاص به همراه داشته باشد.
وی با تشریح شرکتهای تعاونی سهامی عام اظهار داشت: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامیعام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل میشود. شرکتهای تعاونی سهامیعام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکتهای دیگر (تعاونی و غیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونیها علاوه براینکه از مزایای قانون تجارت استفاده میکنند از مزایای مربوط به شرکتهای تعاونی نیز استفاده میکنند.
وی به کارگیری هواداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذینفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاریسازی در فوتبال، تأمین مالی جمعی در باشگاهها و استفاده از ظرفیت هواداران برای ایدهیابی و حل مسئله در باشگاهها را از جمله مواهب مالکیت جمعی برای باشگاهها در قالب تعاونیهای سهامی عام برشمرد.
رییس اتاق تعاون ایران و عضو شورای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران از یک سال قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاهها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام کرده و آن را برای وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است افزود: اتاق تعاون بر اساس طرح مذکور تشکیل هیئت مؤسسان اولیه برای هر دو باشگاه متشکل از حداقل ۷ نفر از نمایندگان اتاق تعاون ایران؛ وزارت ورزش و جوانان- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و پیشکسوتان منتخب دو باشگاه را در دستور کار قرار داده است.
عضو شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد: تشکیل دو تعاونی بر پلت فرم مجازی با نامهای شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان و شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان به عنوان قالب اجرایی واگذاری مذکور مورد نظر است.
وی خاطر نشان کرد: ماهیت تعاونیها به شکلی است که بسیاری از مشکلات غیر تعاونی را نخواهد داشت. در شرکتهای تعاونی سهامی عام، سهم و حقوق هر یک از اعضا در شرکت و اداره آن متناسب نهایتاً متناسب با تعداد سهامی که دارد، است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعریف مدل تعاونی بر مبنای یک تعاونی مستقر بر پلت فرم مجازی به راحتی امکان رأی دادن برای همه اعضای حقیقی و حقوقی متناسب با میزان سهام موجود است. ضمناً این امکان فراهم است تا پیشکسوتان واجد شرایط یا سایر افراد مدیر و مدبر کاندیدای هیئت مدیره تعاونی شده و با رأی سهامداران هوادار به عنوان هیئت مدیره انتخاب شوند.
عبداللهی با اشاره به نقش کلیدی تعاونی سهامی عام در شکل گیری سرنوشت آینده این دو تیم افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون حمایت مستمر فکری و معنوی توأم با نظارت عالیه بر این تعاونیها را به منظور حفظ منافع هواداران که سرمایههای اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرحهای ابتکاری برای برنامه آینده این باشگاهها را تهیه و ارائه خواهد کرد که از جمله آنها میتوان به خدمات هواداری (طراحی، تولید و توزیع کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده بر بستر اینترنت و تلفن همراه، خدمات بیمهای، مجموعه رستوران و کافی شاپ، ارائه کالا و خدمات به هواداران با شرایط ویژه).
وی در پایان به واگذاری برند (واگذاری عمومی برند، تولید اقلام هواداری) تبلیغات (تبلیغات لباس تیم، بهرهبرداری از فضاهای تبلیغاتی جانبی، پخش فوتبال و رسانه (پخش تلویزیونی و مولتی مدیا) دورههای آموزش فوتبال خارج کشور و طرحهای اقتصادی و سرمایهگذاری اشاره کرد.