صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونه بازیگر شویم (۴۷) /تاثیر مهندسی صدا در بازیگری

۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۱۹۸۰۳
بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

- بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.

مهندسی صدا: شرح یک نمونه

در آسانترین حالت صحبت و صدا بین دونفر فقط گرامرهای مربوط به همان محاوره در حالت محاوره فعال هستند. در حالت‌های پیچیده‌تر مهندسی صوت یک گفتار ساده و به لحاظ آکوستیک صدا و صوت چند گرامر صوت دهنده و صوت گیرنده در یک ارتباط ساده‌ی کلامی و صوتی فعال اند که عبارت‌اند از:

  • گرامرهای تعریف شده در خود محاوره
  • گرامرهای خارجی که به وسیله‌ی ارتعاش عضله‌های سایر قسمت‌های بدن به آنها دسترسی داریم.
  • گرامرهای تعریف شده در مستند و حاشیه‌ی موضوع که بنا به اهمیت موضوع اصلی به کنار می‌رود، اما به صورت پیش فرض در سراسر آن ارتباط، مستندهایی فعال هستند.
  • گرامرهای تعریف شده در مستند ریشه، که عبارت‌اند از تعامل کلماتی که موضوع اصلی را بیان می‌کنند و در سراسر ارتباط، فعال هستند. در هر محاوره‌ی اصلی، یک محاوره‌ی زیرین قرار دارد که باعث ادامه‌ی زندگی گفتاری و صوتی از مبحثی به مبحث دیگر می‌شود.

یک زیر محاوره، شبیه فراخوانی تابع است که به ما اجازه‌ی فراخوانی یک محاوره‌ی جدید را می‌دهد و پس از آن به محاوره‌ی اصلی باز می‌گردد. برای محاوره‌ای که فراخوانی می‌شود اطلاعات حالت‌های آن به صورت تقطیعی، نگه داشته می‌شود. زیر محاوره می‌تواند برای اداره کرن محاوره‌هایی که برای گرفتن تاکید از مخاطب استفاده می‌شود، یا ایجاد یک بایگانی از محاوره‌هایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد و برای کارهای معمولی و روزمره شخص ( همچون سلام و احوالپرسی) در زندگی به کار رود.

رخدادها، در مواقع مختلف در هنگام اجرا رخ می‌دهند. ازجمله، هنگامی که همبازی ( همیار) پاسخ و یا عکس العملی به بازی، صوت وگفتار مورد نظر ندهد یا هنگامی که گرامر مکالمات بازیگر اول برای همبازی‌اش قابل فهم نباشد.

امروزه سیستم‌های مختلف گفتاری مورد استفاده‌ی درام نویسان قرار می‌گیرند. آنها حتی بسیار مایل‌اند که نگارش سیستم‌های گفتاری خود را در یک نمایشنامه‌ی واحد نیز متعدد کنند. سیستم‌های متعدد گرامرهای مختلف به وجود می‌آورد و این یعنی خود زندگی.

NLU مخفف Natural Language Understanding است؛ این اصطلاح به محاوره‌های معمولی یک زبان گفته می شود ذهن در گرفتن این محاوره ها مستقل از بدن عمل می‌کند و حکم یک مرورگر را دارد. یک انسان در پردازش اصوات و صداها و کلمات پیرامونش از این حیث دارای مرورگرهای چند وجهی است.

مهندسی صوت ثابت می‌کند که یک مکانیزم پرسش و پاسخ ورودی و خروجی در حالت‌های مختلف مثل گفتار – بدن – چهره – اشیا- محیط فیزیکی پیرامون ، اعمال گرافیکی بر آوار را به وجود می‌آورند.

به عنوان مثال می‌توان به صحنه‌ی حضور هملت در قبرستان اشاره کرد: صدای بیل، حرف‌های گورکن، صدای گروهی که جنازه‌ای را می‌آورند، صدای باد، صدای جا به جای کردن خاک که خود به سه صدای ضربه‌ی بیل و کلنگ، صدای کنده شدن خاک از زمین و صدای ریختن خاک در نقطه‌ای دیگر تقسیم می‌شود، کنایه‌ها و دو پهلویی جملات هملت، صدای امواج و .... در این صحنه بازیگری موفق‌تر است که بیشترین تاثیر را از این صداها در بدن و گفتارش نشان دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *