صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دلیل انتخاب مازندران به عنوان لوکشین/ مردم از تماشای سریال‌های آپارتمانی خسته شده بودند

۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۲
کد خبر: ۶۱۷۹۱
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کارگردان "پایتخت4" گفت: مردم از سریال‌های آپارتمانی و دیدن لوکیشن هایی چون خانه و کافی شاپ خسته شده بودند و لازم بود فضایی دیگر را تجربه کنند.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ،"سیروس مقدم" از جمله کارگردانان پرکار تلویزیون بوده که در مناسبت های متفاوت توانسته بود با آثاری چون "مدینه"، "پایتخت" و مجموعه های دیگری مهمان خانه های مخاطبان خود بوده است."مقدم" این روزها در تدارک ساخت سری جدید مجموعه "پایتخت" است؛ سریالی که به قول خودش پیگیری‌های مردم مجابش کرد آن را برای ماه مبارک رمضان بسازد. "پایتخت ٤" سریال پرهزینه‌ای است که طبق گفته مقدم تا اینجا تصویر‌برداری صحنه‌های خارج از کشور آن بدون حضور هیچ اسپانسری انجام شده؛ اما هم‌زمان با ساخت سریال "پایتخت" سریال "میکائیل"، دیگر اثر مقدم، در گونه پلیسی از تلویزیون پخش شد. با مقدم درباره چگونگی ساخت سریال "پایتخت" که این روزهها روی آنتن شبکه یک سیماست پای گفت و گفتی نشستیم.
 
آقای مقدم داستان "پایتخت"از کجا شکل گرفت؟

 


 4یا 5 سال پیش قصه "پایتخت"که یک طرح یک صفحه ای بود توسط "تورج اصلانی"فیمبردار این پروژه های مختلف نوشته شد او می خواست از آن اثری سینمایی بسازد که به دلایلی این اتفاق نیفتاد.بنا براین این طرح را "محسن تنابنده" به من و خانم غفوری داد که ما خیلی از آن خوشمان آمد و همان جا طرح را خریدیم که از آن یک سریال بسازیم.
 
 
 
داستان آن طرح چه بود؟
 
داستان به زندگی یک خانواده ای برمی گشت که کنار ریل راه آهنی زندگی می کردند و در واقع منزلی را در شهر خریده بودند که موقع تحویل گرفتن آن با مشکل روبه رو شدند.به همین خاطر"محسن تنابنده"این داستان را گسترش داد تا تبدیل شد به قصه "پایتخت" و مبداء آن هم به جای اطراف تهران شد یکی از شهرهای ایران.
 
چرا شهر مازندران را به عنوان لوکیشن انتخاب کردید؟

 

مازندران را به دلیل فضای بسیار زیبا و اینکه این شهر از موسیقی غنی برخوردار بود،انتخاب کردیم.
 
به هر حال همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا "پایتخت"شکل بگیرد و زمانی که روی آنتن رفت با چنان استقبالی روبه رو شد که همه را نیازمند ادامه دار شدن این سریال کرد.
 
 
 

شما جزء اولین کسانی بودید که سریال سازی را از داخل آپارتمان ها به لوکیشن ها و فضای بیرون کشاندید،چقدر فکر می کردید موفق شوید و آثار شما مورد استقبال قرار گیرد؟
 
دلایل مختلفی داشت.من خودم اهل خوزستان هستم و همیشه در سریال ها می دیدم که تمرکز فیلمسازان در شهر تهران بوده و همیشه دغدغه های مردم پایتخت به تصویر کشیده می شود همیشه دلم می خواست به عنوان یک بچه شهرستان بتوانم مشکلات مردم شهرستان را مطرح کنم که در سریال "پایتخت"این اتفاق افتاد.در مقام کارگردان من خود دیگر دچار یک دلزدگی لوکیشن های آپارتمانی شده بودم و مخاطبانی که با من در ارتباط بودند نشان می دادند که از لوکیشن های تکراری چون آپارتمان،کافی شاپ و جاهایی نظیر آن خسته شدند و دلشان می خواهد زندگی های هموطنانشان را در دیگر نقاط کشور ببیننند و این دلیلی شد که من داستان ها را به بیرون از شهر تهران و آپارتمان ها ببرم.
 
 
 
 
کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است؟

 
بله.ما نیاز داشتیم در شهرهایی چون مازندران،قشم و دیگرمکان ها برای ساخت "پایتخت"سفر کنیم،البته به این نکته هم اشاره کنم که کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است و شاید به همین دلیل باشد که اکثر تهیه کنندگان کمتر ریسک می کنند که دوربینشان را از تهران خارج کنند و داستان شهرستان ها را به تصویر بکشند.چون این فرم کار کردن تولید بسیار سختی را داشته و به همین خاطر هم ریاضت محسوب می شود و هم اینکه وقتی مردم کار را می پسندند ما بیشتر علاقمند می شویم که در شهرستان ها انجام دهیم.
 
 

 آقای مقدم "پایتخت5"را می سازید؟

ساخت پایتخت5 بستگی به سه شرط دارد،اینکه مردم بخواهند،مسئولان تصمیم بگیرند و اینکه شرایط لازم را فراهم کنند و سوم اینکه باید تیم سازنده حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
 
 
‌قرار بود سریال "علی‌البدل" برای ایام ماه مبارک رمضان تصویر‌برداری شود، ساخت این سریال منتفی است یا به زمان دیگری موکول می‌شود؟
 
فیلم‌نامه "علی‌البدل"، فیلم‌نامه‌ای بسیار سخت با پروداکشن عظیم و هزینه‌بردار است. یک روستا باید دکور زده شود و بیش از ٢٠ بازیگر طراز اول، بنابراین با توجه به زمان کم مانده تا ماه مبارک رمضان و سختی تولید و ساخت دکور و هزینه‌های آن، عملا امسال از دستور ساخت خارج شد. اما با توجه به اینکه "علی البدل" نیز سوژه‌ ناب و تازه‌ای دارد و حدود چندقسمت از آن نوشته شده است، می‌توان در فصل بهتری آن را تولید کرد.
 
‌معمولا در آثارتان گوشه چشمی هم به مسائل اجتماعی دارید، در "پایتخت ٤" هم شاهد صحبت از مسائل روز هستیم یا احیانا نقدی؟

 
اساسا نگاه "پایتخت‌ها" با موضوعات، انتقادی است و با  نقد به جامعه، نقد اخلاق، نقد روابط و... پیش می رود. طبیعی است که "پایتخت٤" نیز با نگاهی نقادانه ساخته شود.
 
 
 
‌‌
معمولا این هماهنگی در دفتر شما هست که هم‌زمان با ساخت یک سریال، مقدمات ساخت سریالی دیگر توسط گروهی دیگر انجام شود، آیا شما تصمیم دارید مجموعه دیگری بعد از "پایتخت4"را بسازید؟
 
فعلا همه هم‌وغم ما تولید "پایتخت4" است. "پایتخت4" به اندازه کافی وقت‌گیر و سخت است و نمی‌شود در کنارش به پروژه دیگری فکر کرد.
 
گفت‌وگو از الهه علیزاده

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *