صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ساماندهی و اصلاح نحوه پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس

۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۷۸۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی با رویکرد ساماندهی و اصلاح نحوه پذیرش، مصاحبه و آزمون در 2 دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

قاسم جعفری در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اعلام خبر در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،اظهار کرد:  در حال حاضر به صورت جدی در حال بررسی این طرح در کمیسیون مورد نظر هستیم.

وی با بیان این مطلب که این طرح بعد از تصویب کمیسیون در صحن مجلس ارائه خواهد شد، تصریح کرد: یک عزم جدی در این باره در حال شکل گیری است و بخش‌‌هایی مانند، مرکز پژوهش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هم باید با ارائه نظرات کارشناسی خود در این طرح با نمایندگان همکاری های لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح به لحاظ فنی نیاز به کار و بررسی دارد، مطرح کرد: در بخش سنجش و پذیرش دانشجو باید در حد توان عدالت آموزشی را اجرایی کنیم.

وی درباره اصلی ترین شاخص های اجرای عدالت نیز گفت: در زمانی که در برخی دانشگاه‌ها و رشته های ظرفیت پذیرش کم است، اما متقاضی و داوطلب زیادی داریم باید با این نوع طرح ها وارد میدان شویم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی افزود: باید این اعتماد در میان افراد پذیرفته شده در مرحله پذیرش چند برابر ظرفیت ایجاد شود؛ در صورتی که فرد در مصاحبه نمره قبولی را نیاورد و فرد دیگری قبول شود، بپذیرد صلاحیت علمی پذیرفته شده از وی بیشتر بوده است.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری به طور جدی این مشکل وجود دارد؛ افرادی که نمره خوب کسب کرده اند، در مصاحبه رد می شوند باید به این افراد اطمینان داد، فرد دیگری که نمره قبولی دریافت کرده است، به طور حتم  صلاحیت بیشتری داشته است و عوامل پنهانی در مصاحبه تاثیر گذار نبوده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاشمان را بکنیم که شاخص‌ها کمی و قابل تغییر است، ادامه داد: آیتم های مصاحبه باید مشخص شود که شخص در این فرصت حرفش را زده و نگاه داوری عادلانه باشد همچنین تصور اعمال نفوذ در مصاحبه‌ها از بین برود.

وی در خاتمه گفت: تیمی که برای مصاحبه انتخاب می‌شوند باید افراد مورد اطمینان باشند. در حال حاضر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با رویکرد ساماندهی و اصلاح نحوه پذیرش، مصاحبه و آزمون در 2 دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار داشته و یکی از اولویت های مهم برای بررسی به شمار می رود.



نظرات بینندگان
zohre
|
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
اگه اینجور باشه دانشگاههای خوب قفط دانشجوهای خودشون رو پذیرش میکنن و در حق بقیه کسایی که رتبه های خوبی کسب کردن اجحاف میشه. قضیه دکتری فرق داره. بیشتر بچه ها واسه ارشد دارن خوب تلاش میکنن چون دکتری هم بهش وابسته اس. اما واسه ارشد مصاحبه داشتن
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *