تولید روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو در کشور
وی با اشاره به گزارش مدیر عامل شرکت ایران خودرو از میزان تولیدات ایران خودرو دیزل اضافه کرد: در همین واحد از ۲۰۰۰ دستگاه تولیدی در سال ۹۷، هم اکنون برای تولید ۱۲ هزار دستگاه در سال ۹۹ برنامه ریزی شده است.
وزیر صمت تصریح کرد: صنعت خودرو و صنعت قطعهسازی علاوه بر این که سهم ویژهای در اقتصاد ملی دارند و این مهم در سایر کشورها به خصوص در کشورهای صنعتی مورد توجه است در اشتغالزایی نیز جایگاه قابل توجهی دارند.
وی گفت: طبق آمارهای موجود صنعت خودرو در کشور ما نیز به لحاظ حجم سرمایه گذاری و اشتغال زایی از جایگاه مهمی برخوردار است و به تناسب از مسائل و مشکلات خاص خودش را نیز دارد.
وزیر صمت تصریح کرد: سال ۹۷ اوج بحرانهای صنعت خودرو کشور بود و به دلایلی تولید افول کرده و میزان تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دستگاه بود که بخش عمدهای از تولیدات نیز ناقص بوده و به کف پارکینگ خودروسازان منتقل میشد، در همین راستا در مقطعی خودروهای دپو شده در کف پارکینگ خودروسازان حتی به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه رسید.
رحمانی گفت: این در حالی بود که در همان ایام برای بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان تعهد ایجاد شده بود و همچنین به طور همزمان شاهد تحریمها به صورت کاملاً هدفمند بودیم.
وی افزود: در همان شرایط خاص این صنعت، یک همت والایی در این حوزه شکل گرفت و برنامه جامع اصلاح صنعت خودرو با همکاری خود دست اندرکاران این صنعت اعم از انجمنهای تخصصی و تشکلهای مرتبط و همچنین برخی دانشگاه ها، تدوین شده و در دستور کار قرار گرفت.
تولید روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو در کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عمدهترین توجه در برنامه اصلاح صنعت خودرو موضوع افزایش تولید در آن مقطع بود و امروز شاهد آن هستیم که فقط در شرکت ایران خودرو و با وجود برخی محدودیتهای بکارگیری نیروها به سبب شیوع کرونا، باز هم روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو تولید روانه بازار میشود و البته مجموع آمار تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور هم اکنون بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو در روز است.
رحمانی تصریح کرد: امسال برنامههای ویژهای نیز در این حوزه داریم و بر خلاف تصور عدهای بابت وجود مشکلاتی خاص در مسیر تولید کشور، شخصاً اعتقاد دارم که توان لازم برای افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد و در همین راستا از همه شرکتهای خودرو سازی خواسته ایم برنامه سال ۹۹ خود را ارائه کنند.
وی گفت: در دوره جدید تحریمها یکی از اتفاقات مهم در صنعت خودرو توجه به توان داخلی در تامین قطعات بود و یکی از آثار مهم آن موضوع اشتغال افراد در این صنعت بود، در سال ۹۷ انجمن قطعه سازان در نامهای از بیکاری حدود ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد که بعد از تمهیدات اتخاذ شده و افزایش تیراژ تولید خودرو، همین انجمن در نامهای دیگر اعلام کرد نه تنها ۲۸۰ هزار نفر مربوط به کار خود بازگشته اند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این صنعت بکارگیری شده اند.
افزایش سهم داخلی سازی در خودروهای تولیدی کشور
رحمانی تاکید کرد: در خودروهای تولیدی فعلی کشور سهم ساخت داخل بیشتر شده و با توجه به برنامهریزی انجام شده و طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از واردات انواع قطعات صنعت خودرو باید داخلی سازی شود.
وی افزود: سال گذشته و در سایه یک کار جهادی نهضت ساخت داخل در دستور کار همه عزیزان مجموعه صنعت کشور قرار گرفته و ما از برآورد دستیابی به دو میلیارد دلار داخلی سازی انواع قطعات و تجهیزات به رقمی بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیدیم که متناسب با آن عدد داخلی سازی صنعت خودرو نیز از پیش بینیهای موجود جلوتر بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز در تامین نیاز بازار خودرو با یک نیاز واقعی و یک تقاضای غیر واقعی و مقطعی نیز مواجه هستیم که به عنوان نمونه در سال گذشته تعداد تقاضای خودروی کشور بیش از ۶ میلیون دستگاه بوده که در عمل مصرف واقعی خودرو این رقم نیست و دلایل خاص خود را دارد.
رحمانی تصریح کرد: ما با حفظ روند مثبت تولیدات خوودریی، توانستیم تا حد زیادی این حجم از تقاضا را مدیریت کنیم، هم اکنون ظرفیت تولید خودروی کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که در همین راستا از تمامی خودروسازان درخواست کردیم تا آنجا که ممکن است از این ظرفیت استفاده کنند.
ضرورت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای مدیریت بازار
وی ادامه داد: برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو حداقل تولیدات خودرویی کشور باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه باشد و طبق برنامهریزی انجام شده جای امیدواری است که روند تولیدات این صنعت در سال ۹۹ تا از سال ۹۸ نیز بهتر شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد اولویت نخست ما در این صنعت توجه به ساخت داخل است و در گام بعدی باید حتماً افزایش تیراژ تولیدات در دستور کار قرار گیرد.
رحمانی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور گفت: در قالب این برنامه فعال سازی سرمایههای راکد این دو شرکت که حتی میتواند در قیمت تمام شده خودرو نیز عامل موثری باشد در حال پیگیری جدی است و مقرر شده این دو شرکت اموال و املاک غیر تولیدی و شرکتهای تابعه خود را واگذار کنند.
رحمانی ادامه داد: ظرفیتهای لازم در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد تا انتظاری که مردم از این صنعت دارند به خوبی برآورده شود و کافی است تصمیمات بجا و درست در این حوزه اتخاذ شود و کما اینکه در این مدت و در خصوص حذف فعالیت برخی از شرکتهای چند لایه در این بخش صنعتی کشور اقدام کردیم و خوشبختانه دستگاههای نظارتی و حتی قضایی نیز در این خصوص به کمک ما آمده و گامهای موثری نیز برداشته شده است.
وی تصریح کرد: در بسیاری از بخشهای مختلف صنعتی کشور پیشرفتهای خوبی حاصل شده و به عنوان نمونه در همین شرایط شیوع کرونا شاهد جهش تولید در انواع اقلام بهداشتی در سطح کشور بودیم که امروز علاوه بر تامین نیازهای کشور در آستانه صادرات این اقلام نیز قرار گرفته ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید خود از یک واحد مردمی تولید ماسک بهداشتی در تبریز گفت: ما به جز یک قلم کالا که در مقطعی مجبور به واردات بودیم در سایر کالاها و ملزومات بهداشتی خوشبختانه میزان تولید، نیاز کشور را تامین نموده است.
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همین شرکت ایران خودرو دیزل تبریز عملاً در آستانه ورشکستگی بود و با وجود بدهکاری در شرف تعطیلی بود، همین هدف گذاری انجام شده برای افزایش تولیدات مفهوم واقعی جهش تولید است که در شرکت ایران خودرو دیزل تبریز به وقوع پیوسته است.
وی تاکید کرد: آذربایجان شرقی یکی از قطبهای صنعتی کشور است و در روند تامین کالایی مورد نیاز کشور نیز کاملا موثر است.
وزیر صمت اضافه کرد: باید روی تنوع محصولات صنعت خودروی کشور بیش از این کار کنیم و این نیاز بازار مصرف است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
پسا کرونا فرصتی برای صنعت کشور
رحمانی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان تصریح کرد: این اتفاق در ایجاد فرصتهای جدید همکاری با برخی از کشورها موثر واقع خواهد شد و با این حال در تامین برخی اقلام اساسی هم محدودیتهایی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در این خصوص در حال برنامه ریزی و تحلیل دقیق شرایط هستیم.
وی تاکید کرد: پسا کرونا به صورت ویژه در حوزه صنعت میتواند تبدیل به یک فرصت شود و باید به دقت مطالعه و رصد قرار گیرد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: دشمنان کشور در سایه تحریمهای تحمیلی خود منتظر تعطیلی واحدهای صنعتی ما بودند که امروز برخلاف این تصور نه تنها تعطیلی نداشتیم بلکه واحدهای ما شاهد افتتاح طرحهای توسعه خود نیز هستند و این بسیار ارزشمند است و باید این روند به جد و با تمام قدرت تداوم یابد کما اینکه در همین شرایط تعداد زیادی از طرحهای آماده بهره برداری و قابل افتتاح موجود هستند و در سال جهش تولید آنها را مورد بهرهبرداری قرار خواهیم داد.