صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاثیر ویروس کرونا بر حمل و نقل

۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۱۶۷۸۷
به گفته عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، شیوع ویروس کرونا باعث کاهش سفر‌ها و افزایش ازدحام در معابر شده است.

شهاب الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با میزان گفت: افزایش تعاملات اجتماعی، باعث افزایش شیوع و انتقال ویروس کرونا می‌شود بنابراین برای قطع زنجیره شیوع، محدودیت‌هایی ایجاد شد.

وی افزود: با برقراری محدودیت‌های ترددی، تعداد سفر‌های ریلی، هوایی و همگانی در سرتاسر جهان کاهش یافت.

کرمانشاهی گفت: این تاثیر در حمل و نقل همگانی بسیار محسوس‌تر بود، زیرا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس باعث افزایش مراودات شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

عضو مرکز تحقیقات راه و حمل و نقل دانشگاه تهران اظهار کرد: بر خلاف شراط عادی، مقامات وزارت بهداشت از مردم خواستند تنها برای موارد صروری از خانه خارج شوند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند.

کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل ادامه داد: کاهش تعداد سفر‌ها در برخی کشور‌ها به علت ایجاد محدودیت و دربرخی کشور‌ها به علت آموزش و فرهنگسازی رخ داد.

عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران اظهار کرد: بر اساس آمار، از اواسط بهمن ماه ۹۸، تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی هفته به هفته ۲۰ درصد کاهش یافته است و این آمار در مقایسه فروردین ۹۹ و بهمن ۹۸، بیش از ۱۷ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با آغاز به کار بیشتر صنوف و کم شدن محدودیت ها، تعداد سفر‌ها فازیاش خواهی یافت، اما قبل از این اتفاق، در مترو و بی آر تی‌ها باید شرایطی ایجاد شود که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

کرمانشاهی گفت: برای کاهش حجم حمل و نقل همگانی دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. به عنوان مثال علاوه بر شناورکردن ساعت کاری ادارات برای توزیع تردد در ساعات غیر اوج ترافیک، استفاده از وسایل نقلیه شخصی توصیه می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته برای کاهش ترافیک معابر و کاهش غلظت آلاینده ها، طرح‌های ترافیک به اجرا درمی آمد. اما در حال حاضر این طرح لغو شده و از مردم خواسته می‌شود از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی افزود: این مسئله باعث کم شدن بار حمل ونقل همگانی می‌شود، اما اگر کنترل ویروس کرونا زمان بیشتری ببرد، نیازمند طرح‌های پایدار هستیم، زیرا با مشکل آلودگی هوا و پارک خودرو‌ها مواجه خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران درباره راهکار‌های استفاده ایمن از وسایل حمل و نقل عمومی اظهار کرد: ضدعفونی و گندزدایی ایستگاه ها، واگن‌ها و اوبوس‌های بی آرتی، نشانه گذاری برای رعایت فاصله اجتماعی در محل‌های فروش بلیط، ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار انجام شده است.

کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل گفت: همچنین تعطیلی برخی ایستگاه‌ها و عدم خدمترسانی در برخی مراکز از دیگر اقدامات است.
اتوبوس ویژه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی

کرمانشاهی درباره یک طرح جدید ادامه داد: استفاده از طرح جدیدی به عنوان «اتوبوس ویژه» در کشور چین آغاز شد. همچنین این طرح از اواخر فروردین ماه در کشور ما هم به اجرا در آمد.

این استاد دانشگاه درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: در این طرح، با استفاده از نرم افزار «به همراه»، قبل از سفر، بلیط اتوبوس را خریداری کرده و در مسیر‌های مشخص سوار می‌شوید.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار سفر از این طریق انجام شده است و از آنجایی که تنها از نصف ظرفیت اتوبوس‌ها استفاده می‌شود، فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات راه و حمل و نقل دانشگاه تهران ادامه داد: از آنجایی که مشخص نیست ویروس کرونا تا چه زمانی شیوع داشته باشد، وزارت کشور و شهرداری‌ها باید به دنبال راه‌های پایدارتری باشند.


برچسب ها: کرونا ترافیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *