همه چیز درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشآموزان
تکلیف معلمان این مقطع و پایههای ششگانهاش نیز روشن است. حتی براساس بخشنامه معاونت آموزش ابتدایی نوعی آسانگیری در این مقطع نیز توصیه شده، به طوری که تاکید شده آموزگاران فقط باید به یادگیری و دیدن تکالیف و اشکالگیری دانشآموزان بپردازند و از برگزاری هر نوع آزمون آنلاین و هر نوع پرسش که به ثبت نمره عددی یا مثبت و منفی منجر شود اکیدا خودداری کنند.
در این میان برنامه امتحانی دانشآموزان پایه دوازدهم نیز کاملا مشخص و دانشآموزان سال آخری تکلیفشان روشن است. درباره بقیه پایههای تحصیلی نیز دستکم از در اختیاردار بودن معلمان در نمرهدهی به دانشآموزان و نحوه امتحانگیری مطمئن هستیم. به این ترتیب ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار دانشآموزی که در سال تحصیلی جاری در بیش از ۱۰۵ مدرسه کشور ثبتنام کردند با اینکه روزهای تحصیلی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند و شاید ویژهترین سال تحصیلی عمرشان را تجربه کردند، اما در ایستگاه پایانی که موسم امتحانات است تقریبا وضعیت باثباتی را تجربه خواهند کرد.
ابتداییها، امتحان بیامتحان
جمعیت:۸ میلیون و ۱۷۴ هزار دانشآموز
اگر از سختیهای کلاساولیها برای باسواد شدن آن هم به روش مجازی بگذریم، بقیه دانشآموزان ابتدایی تقریبا با آموزش غیرحضوری انس گرفتهاند که این وضعیت در مناطق شهری و برخوردار از امکانات مشهودتر است.
برای بیش از هشت میلیون دانشآموز مقطع ابتدایی، پایان اردیبهشت پایان سال تحصیلی است. در این مقطع خبری نیز از امتحان به معنی مرسومش نیست. حتی بچههای کلاس ششمی که قبل از ماجرای کرونا قرار بود امتحانات هماهنگ داشته باشند طبق تصمیم آموزش و پرورش در جلسه امتحان حاضر نخواهند داشت و وضعیتشان مشابه پنج پایه دیگر خواهد بود. به این ترتیب همه دانشآموزان پایههای ششگانه ابتدایی به صورت ارزشیابی توصیفی سنجش خواهند شد و مولفههایی که نمره کارنامه آنها را میسازد نظر معلم، ارزشیابی در طول سال تحصیلی و آموزشهای تلویزیونی و مجازی و میزان همراهی دانشآموزان با این آموزشها خواهد بود.
لغو امتحان نهایی پایه نهم
جمعیت: ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار دانشآموز
بیش از سه میلیون نفر اکنون در پایه متوسطه اول (راهنمایی سابق) درس میخوانند که کلاس نهمیهای این مقطع امسال یک اتفاق تازه را تجربه خواهند کرد. از زمانی که نظام ۳-۳-۶ در کشور پایهگذاری و اجرا شد دانشآموزان پایه نهم (سال آخر متوسطه اول) در امتحانات هماهنگ استانی شرکت میکردند، ولی امسال کرونا این برنامه را به هم ریخت و امتحانات هماهنگ بچههای این مقطع را لغو کرد.
براساس اعلام آموزش و پرورش، امتحانات دانشآموزان مقطع متوسطه اول بهصورت غیرمتمرکز و غیرحضوری برگزار میشود که برای نمرهدهی به هر دانشآموز نیز چهار شاخص وجود دارد؛ این شاخصها عبارتند از آموختههای دانشآموزان بهمیزان حجم تدریسشده کتابهای درسی، ارزشیابی مستمر نوبت اول (ثلث اول سابق)، یک ماه فرصت نوبت دوم (آموزشهای حضوری بهمن ماه) و نحوه همراهی دانشآموزان با آموزشهای تلویزیونی و مجازی و انجام تکالیف توسط آنها که معلمان به آنها نمره خواهند داد.
امتحان نهایی حضوری برای دوازدهمیها
جمعیت: دو میلیون و ۴۹۲ هزار دانشآموز
دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شامل پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم است. وزیر آموزش و پرورش نه تنها درباره دانشآموزان ابتدایی و متوسطه دوم که درباره دبیرستانیها (متوسطه دوم) نیز تاکید کرده که استمرار آموزشها تا پایان محتوای کتابهای درسی اصل است نه ارزیابی و آزمون.
وضعیت کلاس دوازدهمیها کاملا متفاوت است و این گروه از دانشآموزان امسال بیهیچ شک و شبههای امتحان نهایی آن هم به صورت حضوری خواهند داشت. فرمولی که برای تدوین سوالات امتحان نهایی و بارمبندی نمرات وجود دارد نیز جالب و منطبق بر وضعیت کرونایی است. براین اساس درامتحانات نهایی، ۲۰ نمره از ۸۰ درصد محتوای کتابهای درسی است (حجمی که قبل از تعطیلی مدارس به خاطرشیوع کرونا تدریس شده بود) و ۴ نمره بهصورت اختیاری که مبنای آن ۲۰ درصد حجم کتابهاست که به صورت مجازی و تلویزیونی آموزش داده شده است.
امتحانات نهایی دانشآموزان کلاس دوازدهم امسال از دهم خرداد شروع میشود و تا هفته اول تیرماه ادامه مییابد.
بلاتکلیفی هنرستانیها
جمعیت: ۸۸۶ هزار دانشآموز
از دو میلیون و ۴۹۲ هزار دانشآموزی که مهر ۹۸ وارد مقطع متوسطه دوم شدند یک میلیون و ۶۵۴ هزار نفر از آنها محصل شاخه نظری هستند، ۳۸۸ هزار نفرشان دانشآموز هنرستانهای فنی و حرفهای و ۴۹۹ هزار نفر از آنها پشت میز و نیمکتهای هنرستانهای کاردانش.
اگر دانشآموزان شاخه نظری را جدا کنیم وضعیت دانشآموزان رشتههای مهارتی الحق که به واسطه کرونا پیچیدهتر از سایر دانشآموزان است، زیرا دروس عملی آنها نیاز به آموزشهای حضوری دارد و با آموزشهای مجازی چندان حق مطلب ادا نمیشود. دانشآموزان رشتههای مهارتی بیش از هزارعنوان درسی در ۲۰۱ رشته فنی وحرفهای و کاردانش دارند که گفته میشود آموزشهای مجازی و تلویزیونی برای جا افتادن این مهارتها در ذهن دانشآموزان کافی نبوده است.
درباره تاریخ برگزاری امتحانات دانشآموزان هنرستانی نیز فعلا ابهام وجود دارد و حتی شخص مدیرکل منتظر ابلاغ تصمیمات نهایی است.
۲ آزمون قطعی
۹، ۲۲ و ۲۳ خرداد سه روز مهم برای جمعی از مردم ایران است. این سه روز، روز سرنوشت ساز برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری است که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هرچقدر درباره کنکور کارشناسی نظر قطعی ندارد، ولی درباره این دو مطمئن است و گفته تاریخ دو کنکور ارشد و دکتری تغییر نخواهد کرد.
گزارش دانشگاهها نشان میدهد همه آنها با آموزش مجازی خو گرفته و بعد از تعطیلیهای کرونایی بیش از۹۰ درصد کلاسهای نظری را به صورت مجازی تشکیل دادهاند. البته دانشگاهها اعلام کردهاند برخی قوانین و مقررات در آموزش مجازی از جمله ساعت کلاسهای درسی باید اصلاح شود.
جابهجایی تاریخی کنکور
جمعیت: یک میلیون و ۵۱ هزار و ۹۲۸ داوطلب
درکنکور سال ۹۹ که خاصترین کنکور تاریخ کشور خواهد بود یک میلیون و ۵۱ هزار و ۹۲۸ داوطلب شرکت کرده اند که نسبت به کنکور سال ۹۸ آزمونی کمجمعیتتر خواهد بود. پارسال تعداد داوطلبان یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر بود.
البته تفاوت کنکور ۹۹ و ۹۸ تنها در کاهشی بودن تعداد داوطلبان نیست، بلکه به هم ریختگی زمانی و احتمالا محتوایی که در کنکور امسال رخ میدهد، مهمترین وجه تمایز این ماراتن با کنکور سالهای قبل است.
پیش از ماجراهای کرونا قرار بود کارت ورود به جلسه داوطلبان نهم تیر روی سایت سازمان سنجش قرار بگیرد و کنکور روزهای ۱۲ و ۱۳ تیر برگزار شود، ولی حالا کرونا همه چیز را به هم ریخته است. آموزش و پرورش میگوید زمان برگزاری کنکور ۹۹، ۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی دانشآموزان کلاس دوازدهم خواهد بود که میشود تقریبا روزهای پایانی تیرماه. اما سازمان سنجش آموزش کشور که روی دیگر برگزاری کنکور است، دیروز نسبت به این تاریخ احتمالی تردید وارد کرد.