صفر تا صد برلیانس کراس (C3)
مهمترین تفاوت طراحی برلیانس H ۳۲۰ با دیگر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران، شباهت انکارناپذیر با محصولات بیامو است.
محصولات برلیانس، در گذشته با پیشرانههای بیامو، در کلاس بدنهی ون و مینیون عرضه میشدند؛ اما از سال ۲۰۰۰ در گروه سواری و همراه پیشرانههای ساخت چین نیز تولید میشوند. سری H ۳۲۰، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و خیلی زود با فیسلیفت سال ۲۰۱۳، به تولید انبوه رسید. این خودرو، در واقع نمونهی هاچبک (بدون صندوق) مدل H ۳۳۰ محسوب میشود. برلیانس H ۳۲۰ از سال ۲۰۱۴، با اندکی افزایش طول فنرها در نسخهی اسپرت و تحت نام H ۳۲۰ کراس در چین قابل خرید است و بهتازگی توسط سایپا، پیشفروش میشود. با توجه به تفاوتهای اندک H ۳۲۰ و C ۳ کراس از نظر فنی و ظاهری، این خودروها در مطلب پیش رو بهصورت واحد، بررسی و معرفی میشوند. در سایت رسمی شرکت برلیانس چین نیز محصولی جداگانه به نام C ۳ کراس وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت که این خودرو صرفا یک نمونهی فولآپشن از H ۳۲۰ است.
طراحی ظاهری و بدنه
مهمترین تفاوت طراحی برلیانس H ۳۲۰ با دیگر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران، شباهت انکارناپذیر با محصولات بیامو است. هرچند این تقلید چندان فاحش و آزاردهنده محسوب نمیشود؛ اما جذابیت خود را برای علاقهمندان حرفهای خودرو از دست میدهد. در نمای روبهرو، هاچبک برلیانس به تبعیت از دیگر محصولات این شرکت که پس از سال ۲۰۰۰ ساخته شدهاند؛ دارای جلوپنجرهی دوتکه و متقارن است. این موضوع میتواند نکتهای مثبت در طراحی H ۳۲۰ و کراس باشد و آن را صاحب اصالت نشان دهد؛ چراکه دیگر خودروسازان چینی، گاهی در کمتر از یک سال، اقدام به تغییرات گسترده در محصولات خود میکنند. جلوپنجره، مهمترین وجه تمایز H ۳۲۰ با C ۳ است؛ چرا که در مدل استاندارد، مستقل از رنگ خودرو، صرفا بهصورت نقرهای با خطوط عمودی عرضه میشود، اما در نسخهی کراس، حالت مشبک و سیاهرنگ دارد. جلوپنجره به دلیل حالت صلیبی، با لوگوی برلیانس هماهنگ است؛ اما با نماد سایپا یا پارسخودرو، همخوانی جالبی ارائه نمیکند. طرح کاسه چراغها، بیضیشکل است و با حضور چراغراهنمای کشیده در قسمت داخلی، تاحدودی زیبا به نظر میرسد و متناسب با جلوپنجره دیده میشود.
سپر C ۳ کراس، سرشار از خطوط حجمدهنده و پیچیدگیهای طراحی نیست. این بخش با حداقل هزینه، نوعی قرینه از چراغها و جلوپنجره را تداعی میکند که با فضای خالی در بخش میانی و جایگاه چراغهای کوچک در طرفین، ارائه میشود. پلاک خودرو، دقیقا در وسط و زیر جلوپنجره قرار میگیرد؛ درحالیکه با ترفندهایی ساده، مثل خطوط حجمدهنده روی کاپوت، لبه دادن به زیر سپر و اضافه کردن قاب نقرهای رنگ به محل چراغهای مهشکن، زیبایی ظاهری بخش جلو افزایش یافته است.
از نمای جانبی، خودروی کراس، فراتر از تیبا ارزیابی نمیشود و شاید ساپیا از این خودروی چینی برای نسخهی هاچبک تیبا الهام گرفته باشد. به هر صورت، با یک خط حجمدهنده از گوشهی چراغ عقب تا زیر آینه بغل و شیب ملایم سقف که با یک بادگیر کوچک روی شیشهی عقب ارائه میشود، بازهم میتوان C ۳ کراس را پختهتر و زیباتر از تیبا یا امثال آن دانست؛ هرچند جذاب و راضیکننده محسوب نمیشود. در مدل کراس، رینگهای ۱۶ اینچ، مهمترین تفاوت با نمونهی استاندارد را نشان میدهند؛ البته ارتفاع بیشتر بدنه از سطح جاده، ریلهای باربند و قاب پلاستیکی سیاه در گلگیرها و رکاب نیز چهرهی برلیانس را اسپرتتر میکند.
بخش عقب برلیانس H ۳۲۰ را میتوان نقطهی قوت در طراحی این خودرو دانست. شباهت این قسمت با بیامو سری یک، مشهود است و خصوصا با نسل اول این خودرو که بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ تولید میشد، از نظر سایز چراغها و فرم کلی بدنه اشتراکاتی دارد. حجمدهی به صندوق عقب و سپر، بهخوبی انجام شده است تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. سپر نسبتا بزرگ H ۳۲۰ از زیر چراغ تا گلگیر عقب را شامل میشود و با چراغهای هشدار قرمزرنگ و بخش میانی خاکستری، این خودرو را بزرگتر از آنچه هست، جلوه میدهد. اندازهی شیشهی عقب، بزرگ و قابل قبول است؛ اما به دلیل نامعلومی، با حاشیههای عریض سیاهرنگ و محدودکننده ارائه میشود. نسخهی کراس، با اسپویلر بلندتر و قاب نقرهای رنگ در پایین سپر، تفاوت دیگری با مدل استاندارد H ۳۲۰ ندارد.
در مجموع میتوان به طراحی ظاهری برلیانس C ۳ کراس با در نظر گرفتن کلاس قیمتی و در مقایسه با دیگر خودروهای چینی، نمرهی قبولی داد. این خودرو با طول ۴۲۱۰ میلیمتر، عرض ۱۷۵۸ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۶۰ میلیمتر در نمونهی H ۳۲۰ ارائه میشود و فاصله محورهای ۲۵۸۰ میلیمتر فراهم میکند. نسخهی کراس با ارتفاع سقف ۱۵۱۲ میلیمتر، تنها ۵.۲ سانتیمتر بلندتر از H ۳۲۰ است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *