سواد رسانهای؛ نجات بخش مخاطب امروز در امواج سهمگین رسانهها
حسن خجسته در مصاحبه با برنامه اکسیر رادیو گفتوگو با بیان انیکه تغییر سبک زندگی یک راهبرد بنیادی است، عنوان کرد: تغییر سبک زندگی یک پایه معرفتی و یک پایه سیاسی دارد که توسط چند نهاد از جمله مدارس، دانشگاهها و رسانهها صورت میگیرد.
وی افزود: در میان نهادهای موثر در این حوزه رسانهها نقش راهبردی دارند، چون میتوانند بر دیگر نهادها تاثیر بسزایی داشته باشند.
کارشناس مدیریت استراتژیک خاطر نشان کرد: تفکر مدرنی که وارد ایران شده است مربوط به امروز نیست و قدمت ۵۰ساله دارد یکی از ویژگیهای این تفکر، تمایل افراد به آزاد بودن مطلق فضای مجازی است. هر فرد به عنوان کاربر میخواهد که در این فضا آزادی بی قید و شرط داشته باشد و همان فرد در مقام والد، مدیر و معلم این آزادی را تنها برای خود و برای فرزند، زیر دست یا دانش آموز خود محدودیت میخواهد.
خجسته در ادامه مصاحبه با رادیو گفتوگو عنوان کرد: در حال حاضر در ایران سطح مهارت نسبت به فضای مجازی بالا، ولی سطح دانش بسیار پایین است و همین موضوع زمینه را برای رسانهها فراهم کرده است.
وی از عدم وجود جایگاه خانواده در نظام اجتماعی انتقاد کرد و گفت: در تفکر ایرانیان خانواده ریشه جامعه است، اما در نظام اجتماعی جایی ندارد. در واقع ما مطلقا درباره پیوند خانواده با اجتماع فکر نکرده ایم.
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما به دیدگاه " بازار " یا " مشتری مداری " در رسانهها اشاره کرد و گفت: مبنای این نظریه، کسب رضایت حداکثری است. برخی از رسانهها با همین رویکرد خیلی پیشروی داشته اند و اصطلاحا زرد نامیده میشوند.
خجسته ادامه داد: حجم تبلیغات در راستای مشتری مداری به مرور در رسانهها عادی میشود و با ادامه این روند بسیاری از افراد از آن تقلید میکنند و آن عمل یا رفتار توسعه پیدا میکند. به همین دلیل تمام وجود یک رسانه مسئولیت اجتماعی است.
معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یک جریان پر قدرت رسانهای در چارچوب یک ایدئولوژیک وجود دارد چرا که رسانهها در اختیار قدرتمندان است و این افراد برای بقای خود از هر روشی استفاده میکنند.
خجسته در پایان برنامه " اکسیر " رادیو گفتوگو تاکید کرد: باید نگاه و فهم انتقادی به رسانههای داخلی و خارجی پیدا کنیم. به این منظور هر کاربر یا مخاطب باید سواد رسانهای را فرا بگیرید تا در امواج سهمگین رسانهای غرق نشود.