افزایش رشد سه برابری مخاطبان در سامانه اینترنتی هاشور
فرزاد آذری پور با بیان اینکه امروز بستر اینترنت بستر روابط اجتماعی، دیدارها، خرید، فروش و ... شده است، افزود: دو سال پیش سامانه اینترنتی هاشور با هدف دسترسی هر علاقمندی به فیلم مورد نظر فارغ از مکان جغرافیایی نمایش فیلمهای مستند را آغاز کرد. هاشور که متکی بر ارتباط با زیرساختهای اینترنتی بود توانست با رعایت بالاترین حد ایمنی این فیلم را اکران و به دست مخاطبین برساند و مجتبی میرطهماسب نقش مهمی در ایده و راه اندازی اکران آنلاین داشتند.
وی با بیان اینکه اکران آنلاین ضرورتی بود که در دوران کرونا نیازی دوچندان یافت و پس از این دوران نیز جایگاه خود را خواهد داشت، گفت: از اواخر بهمن ماه بر تعداد مخاطبان سامانه اینترنتی هاشورافزوده شد و مشترکین ما سیر صعودی بالایی داشتند و تا پایان فروردین به رشد ۳۰۰ درصدی رسید. خوشبختانه به خاطر زیرساختهای مناسب مشکلی در خدمات رسانی نداشتیم و امکان رشد چندین برابری نیز برای مراجعه کنندگان فراهم شده است.
آذری پور با بیان اینکه پنجاه فیلم جدید به سامانه هاشور اضافه شده است، گفت: مجموعه سه قسمتی درباره عباس کیارستمی به نامهای «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون»، فرخی یزدی، میدان جوانان (سابق)، این پیکان، عشق من تبریز، سفر سهراب، این مرد، پیرنیا باغبان گلها، میلاد کیایی، قطار مسیر ۶۰، مجموعه پنج قسمتی اورسن ولز صحبت میکند، این مرد نیچه نیست و ... از جمله فیلمهایی هستند که میتوانید در هاشور ببینید.
وی خاطرنشان کرد: پیش از راه اندازی هاشور، سابقه ۲۰ ساله در عرضه خدامات اینترنتی و مطالعاتی بر روی Vodهای موفق دنیا داشتیم و تلاش کردیم تا آنجا که ممکن است چرخ را از نو اختراع نکنیم و از دانش روز دنیا در این زمینه بهره ببریم. بر پایه این دو وجه بود که توانستیم چندماه پس از رونمایی هاشور اولین اکران آنلاین در ایران و جهان را در سال ۹۷ به نتیجه برسانیم.
آذری پور درباره نمایش فیلمهای سینمایی بلند نیز توضیح داد: قبل از شیوع کرونا هم درصدد نمایش فیلم سینمایی بلند بودیم، مذاکرات آنرا آغاز کردیم، سایت نیز طراحی جدید شد تا امکانات بیشتری را در اختیارمان قرار میدهد.
مدیر سامانه اینترنتی هاشور بیان داشت: تاکنون بالاترین تعداد مخاطب را برای دیدن فیلمهای مستند در هاشور داشتیم، اما با توجه به جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایران از منظر اقتصادی هنوز راه طولانی داریم و نیازمند کمک نهادهای فرهنگی- دولتی هستیم البته منظور صرفا کمک مالی نیست بلکه نیاز به فرهنگ سازی دارد تا جای بیشتری از سبد خانواده به محصولات فرهنگی اختصاص پیدا کند.
آذری پور با بیان اینکه vodها در دهه گذشته به جریان مسلط و دموکراتیک ارتباط محصولات سینمایی با مخاطب تبدیل شده است، افزود: vodها به مخاطب فرصت میدهد تا فارغ از اینکه کجا باشند بتوانند آخرین محصول سینمایی را ببینند. ساز و کار ارتباط با جهان اگرچه در ایران شکل خاصی دارد، اما با این وجود میبینیم که نوعی ساز و کارهایی که vodهای بزرگ جهان دارند در کشور ما نیز ناگزیر رایج میشود و مخاطبان این امر میتوانند مخالفت کنند، اما در نهایت راهکار سینما در آینده صرفا نمایش فیلم در سالنها نخواهد بود و ماجرای کرونا در شرایط فعلی صرفا سرعت میبخشد.
وی ادامه داد: آینده اکران آنلاین در ایران ناگزیر و به خصوص با شناخت و قانون کپی رایت به ضریب امنیت افزوده میشود و تجربه نشان میدهد که اکران آنلاین به رونق بیشتر اکران سالنهای سینمایی منجر خواهد شد.