صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تماشاخانه‌های خصوصی طی سه ماه گذشته برای بقا دست و پا می‌زنند

۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰:۱۸
کد خبر: ۶۱۵۳۹۴
بازیگر فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» گفت: بسیاری از تماشاخانه های خصوصی شرایط بسیار ناگواری داشته و برای بقا دست و پا می‌زنند، مخصوصا در شرایط کنونی و بعد از سه ماه تعطیلی بیش از شعار نیازمند کمک‌های دولتی هستند، وضعیت تئاتر به شدت نگران کننده است.

پوریا رحیمی‌سام بازیگر سینما در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت اخیر تئاتر و مشکلات بوجود آمده برای این هنر بعد از شیوع کرونا گفت: تئاتر همواره نسبت به سایر هنرها مظلوم‌تر بوده و بعید می‌دانم که بعد از بازگشایی تماشاخانه‌ها هم اتفاق خاصی برای این هنر بیفتد. 

وی تئاتر را نیازمند حمایت‌‌های ویژه خواند و اذعان کرد: تئاتر بدون شک تنها با حمایت دولتی می‌تواند دوام بیاورد، در شرایط فعلی شاید تئاتر در اولویت چندم حل مسائل باشد اما واقعیت این است که دقیقا در چنین شرایطی است که هنر تئاتر می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد. تئاتر در ورطه کنونی مثل نان شب واجب است. 

بازیگر سریال «کرگدن» در همین راستا ادامه داد: در بسیاری از مقاطع سخت تاریخی تئاتر حیاتی عمل کرده، تئاتر شکل درست اندیشیدن به آینده را به جامعه تزریق می‌کند، هنرمندان تئاتر می‌توانند در شرایط فعلی بسیار کاربردی است، از نظر من متصدیان فرهنگی باید این هنر را جدی بگیرند.

وی درباره وضعیت تئاتر خصوصی در کشور تاکید کرد: بسیاری از تماشاخانه های خصوصی شرایط بسیار ناگواری داشته و برای بقا دست و پا می‌زنند، مخصوصا در شرایط کنونی و بعد از سه ماه تعطیلی بیش از شعار نیازمند کمک‌های دولتی هستند، وضعیت تئاتر به شدت نگران کننده است. شاید سینما بتواند از مکان‌های مختلف کمک داشته باشد اما تئاتر روزنه‌های امید بسیار کمی دارد. 

بازیگر فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» درباره دلیل وجود آثار گیشه‌ای در برخی تماشاخانه‌های خصوصی تصریح کرد: من همواره و طی سالهای گذشته مخاطب جدی تئاتر بوده و هستم، به نظر من مشکلات تئاتر به هیچ وجه یک جانبه نیست، اینکه بگوییم که تماشاخانه‌های خصوصی تنها به انتخاب آثار پرفروش دست می‌زنند درست نیست، ما بسیاری از همین تماشاخانه‌ها در صورت توان از آثار جوانان و آثار پیشرو حمایت کرده اند. 

وی در همین رابطه افزود: مسئله اصلی اینجاست که هزینه اداره تماشاخانه‌های خصوصی بسیار بالاست، تماشاخانه خصوصی در طول یک ماه در صورت وجود اجرای آثار و یا غیر از آن مجبور به پرداخت هزینه‌های میلیونی است، آن هم وقتی هیچ حمایتی از آن نمی‌شود، طبیعتا در چنین شرایطی یک تماشاخانه مجبور به انجام واکنش به شرایط تحمیل شده بوده و به اجبار برخی آثار پرفروش را در جدول خود قرار می‌دهد. 

بازیگر فیلم سینمایی «من‌ ‌می‌ترسم» ادامه داد: بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی به دلیل ناچاری ویترین خود را به آثار پرفروش اختصاص می‌دهند، تئاتر کشور و مخصوصا تئاتر خصوصی به شدت نیازمند یارانه و سوبسید است، نمی توان عرصه ای را به حال خود رها کنیم و همواره از آن انتقاد کنیم، وقتی ما می‌توانیم از تماشاخانه‌های خصوصی انتقاد کنیم که حمایتی هم از آنها کرده باشیم. 

رحیمی‌سام درباره تاثیر ویروس کرونا بر عرصه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: از نظر من بیماری کرونا علی رغم وحشت و ترسی که در جوامع مختلف بوجود آورده، فواید عجیب و غریبی هم داشته است، این دوره تغییرات بزرگی در فرهنگ ایجاد کرده است، در دوران قرنطینه ما متوجه بدیهی‌ترین نعمت‌هایی شدیم که همواره در اختیارمان بوده و از آنها غافل شده‌ایم، امیدوارم بازگشت به شرایط عادی باعث شود تا در تصمیم گیری برای تولید آثار و یا انتخاب اثر برای بازیگری بهتر عمل کنیم، دوران کرونا برای بسیاری از ما دوران سواد آموزی دوباره بود. امید که این سوادآموزی در زندگی ما تغییرات خوبی ایجاد کند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *