- پیمان صابریان روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: ماموریتهای اورژانس پیش بیمارستانی شامل سکتههای قلبی و مغزی و تروماها و تصادفها همچنان وجود دارد و با کرونا، بار اضافهای به اورژانس تحمیل شد. در نتیجه هم به آموزش بیشتر و هم به کار بیشتر در اورژانس نیاز داشتیم. انتقال بین بیمارستانی هم به اورژانس پیش بیمارستانی محول شد و این در حالی است که این کار قبلا توسط خود دانشگاههای علوم پزشکی انجام میشد. تاکنون در کشور سابقه نداشت که تمام بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری منتقل شود و روزانه تا ۱۲۰ انتقال بیمار بین بیمارستانها انجام شد.
وی بیان کرد: دپوی تجهیزات خوبی قبل از ورود کرونا به کشور انجام دادیم و با توجه به کمبود نیرو، باید کیفیت تجهیزات را بهتر میکردیم. تماسهای اورژانس از اوایل اسفند به صورت صعودی تا چهار برابر رسید. البته این موضوع پیش بینی شده بود. ۵۰ درصد تماسها در مورد مشاوره کرونا بود و روزانه ۳۰ هزار تماس با دیسپچ کرونا انجام میشد.
رییس اورژانس تهران افزود: آمبولانس بیماران کرونایی هم از سایر آمبولانسها جدا شد. همچنین بلافاصله بعد از انتقال بیمار، اورژانسها به فضایی وارد شده و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستوشو شده و وارد چرخه میشدند.
صابریان گفت: پرستاران دیسپچ که کار پاسخگویی به تلفنها را انجام میدادند هم استراحت زیادی نداشته و زمان استراحت آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت.
آموزش کرونایی به پرسنل اورژانس
وی اظهار کرد: این بیماری جدید است و اطلاعات زیادی در مورد آن در کل دنیا وجود ندارد. اداره پژوهش اورژانس از ابتدای شیوع بیماری، همه اتفاقات را رصد کرده و نتیجه مقالهها را به اداره آموزش میفرستادند و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، آموزشها به پرسنل انجام میشد.
خط ویژه مشاوره کرونا در اورژانس
صابریان گفت: تماس نادرست با اورژانس اتفاق نمیافتد. قبل از موضوع کرونا، دیسپچ مشاوره نداشتیم و برخی تماسها غیراورژانسی بود. با توجه به موضوع کرونا، مردم سوالات زیادی داشتند و با توجه به این سوالات، دیسپچ مشاوره کرونا اختصاص یافت و همه تماسها در مورد کرونا به این دیسپچ منتقل میشد و همه سوالات پاسخ داده میشد.