صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاریخچه «کرونا ویروس ها»؛ کووید ۱۹ چه تفاوتی با دیگر ویروس‌ ها دارد؟

۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۱۴۴۴۹
نخستین مورد «کرونا ویروس‌ ها» در دهه ۱۹۳۰ شناسایی شده و تاکنون انواع مختلفی از این ویروس شناخته شده اند که کووید ۱۹ جدیدترین مورد آن با برخی تفاوت‌ هاست.

به گزارش گروه بین الملل ؛ بسیاری از ما دست کم یک بار در طول عمر خود به کرونا ویروس‌ها مبتلا می‌شویم و این موضوع شاید برای بسیاری از افراد به ویژه افرادی که تنها در مورد یک نوع از این ویروس‌ ها یعنی کووید ۱۹ چیز‌هایی را شنیده اند نگران کننده باشد.

پایگاه «دی نکست وب» در گزارشی به تاریخچه «ویروس کرونا ویروس‌» پرداخته و می‌نویسد «علاوه بر کووید ۱۹ انواع بسیار بیشتری از کرونا ویروس‌ ها وجود دارند و کرونا یکی از خانواده‌ های صد‌ها نوع ویروس شناخته شده در جهان است؛ بسیاری از انواع کرونا ویروس‌ ها در حیواناتی مانند گربه، خفاش، مرغ و شتر دیده شده اند؛ این ویروس‌ ها در برخی مواقع از یک گونه حیوانی به گونه دیگر نیز منتقل می‌ شوند که فرایند را انتقال «بینا گونه ای» توصبف می‌ کنند.»

نخستین نوع از ویروس کرونا در دهه ۱۹۳۰ در مرغ شناسایی شد و تنها چند دهه از شناسایی کرونا ویروس در انسان می‌گذرد و این موضوع در دهه ۱۹۶۰ روی داده است.

تاکنون ۷ مورد از کرونا ویروس‌ ها که قادر به بیمار کردن انسان هستند شناسایی شده اند؛ ۴ مورد از این ویروس‌ ها می‌توانند به بیماری‌ های جزئی با میزان شیوع پایین منجر شوند، اما ۳ مورد دیگر می‌ توانند به بیماری‌های جدی و یا حتی مرگبار منجر شوند.

کرونا ویروس‌ها می‌ توانند در سراسر جهان یافت شوند و علت ۱۰ تا ۱۵ درصد سرما خوردگی‌ های معمول این ویروس‌ ها هستند.

کرونا ویروس‌ هایی که می‌توانند به بیماری‌های خفیف و یا متوسط در انسان منجر شوند شامل «۲۲۹ ای»، «او سی ۴۳»، «ن ال ۶۳» و «اچ کی یو ۱» هستند.

نخستین مورد از کرونا ویروس‌ های شناسایی شده که می‌ تواند منجر به بیماری انسان شود ۲۲۹‌ای و او سی ۴۳ هستند؛ این ویروس‌ ها به خودی خود موجب بیماری خفیف و سرماخوردگی‌ های معمول می‌ شوند و به ندرت بیماری جدی ناشی از آنها ایجاد می‌شود.

ان ال ۶۳ نیز برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ در یک نوزاد شاسایی شد و یک سال بعد در هنگ کنگ نوع دیگری از کرونا ویروس‌ها به نام اچ کی یو ۱ شناسایی شد و تاکنون در سراسر جهان مواردی از ابتلا به آن دیده شده است.

اما همه گونه‌ های کرونا ویروس به بیماری‌ های خفیف و متوسط منجر نمی‌شوند.

بیماری سارس در سال ۲۰۰۲ بر اثر ویروس سارس_کووید افرادی را مبتلا کرد، اما تا سال ۲۰۰۳ این ویروس شناسایی نشد.

سارس، شباهت‌ های بسیاری به کووید ۱۹ دارد که اکنون سراسر جهان را با خود درگیر کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

در سال ۲۰۱۲ همه گیری دیگری بر اثر یک نوع جدید از ویروس کرونا روی داد که این ویروس «مرس_کووید» نام داشت.

همه ساله افراد بسیاری در جهان به این ویروس مبتلا می‌شوند.

اما اینکه چرا سارس کووید و مرس کووید به اندازه کووید ۱۹ همه گیر نشدند این است که هر فرد مبتلا به این ویروس ۲ یا ۳ نفر را مبتلا می‌ کند و این موضوع نیز به قدرت تکثیر این ویروس‌ ها باز می‌گردد.

یکی از تفاوت‌های کووید ۱۹ با سارس و مرس به قدرت تکثیر باز می‌گردد؛ قدرت تکثیر کووید ۱۹ حدود ۲ یا ۳ برابر و حتی در برخی موارد ۵ برابر سارس و مرس است.

چالش دیگری که در رابطه با کووید ۱۹ مطرح است علائم خفیف این بیماری در مبتلایان است به گونه‌ ای که برخی از مبتلایان شاید هیچگونه علائمی را از خود نشان ندهند، اما قادر به مبتلا کردن افراد دیگر هستند.

کووید ۱۹ به اندازه سارس و مرس مرگبار نیست، اما شیوع آن به صورت خاموش و غیر قابل تشخیص موجب می‌ شود تا این ویروس شیوع بسیار بالایی داشته باشد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *