فضای مجازی فرصتی برای سیستم آموزشی در شرایط بحرانی است
وی لزوم بررسی نتایج کلاسهای رسانهای از منظر اولیا و دانش آموزان و معلمان را ضروری دانست و افزود: صداوسیما پیشتر به منظور تحقق عدالت آموزشی به گونهای کلاسهای کنکور را برقرار کرد؛ لذا این تجربه امروز مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ادامه داد: وقتی امکان استفاده از یک پلتفرم داخلی نیست، ناچارا از برنامههای خارجی استفاده میکنیم.
وی لزوم مسدود سازی پیام رسان تلگرام را متذکر شد و گفت: این شرکتها عموما بین المللی هستند و قوانین کشور ما را قبول نمیکند؛ لذا دولت باید اعمال حاکمیت میکرد. این شرکت یا بایستی قوانین ما را قبول میکرد و یا پای خود را از ایران بیرون میگذاشت.
خجسته خاطرنشان کرد: اگر یک کشتی در آبهای ساحلی ایران ماهیگیری کند، از دولت چه توقعی میرود؟ قطعا مجازات میشود؛ بنابراین در قضیه تلگرام، دولت باید به مردم توضیح میداد، چون این مسئله در راستای جریان حاکمیت است.
وی با تاکید بر اینکه اساسا آموزش به صورت حضوری کاملا منتقل میشود، تصریح کرد: معلم در کلاسهای درس، در ارتباط چهره به چهره با دانش آموزان متوجه روشن بودن یا نبودن مسئله مطرح شده در کلاس میشود و ضعف بنیادین فضای مجازی فقدان همین حضور فیزیکی است.
این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: فضای مجازی فرصتی بزرگ برای سیستم آموزشی ایجاد کرد؛ اما باید سرمایه گذاری در کوتاه مدت بیشتر انجام شود و نمیتوان این فرصت را نادیده گرفت.
همچنین در ادامه محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به هم گرایی پلتفرمهای ایرانی در شرایط کنونی اظهار گفت: این پلتفرمها نشان دادند بسیار دقیقتر و جذابتر از انواع خارجی قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان داخلی هستند.
وی افزود: آموزش دارای دو جنبه است؛ یک بخش آن مرتبط با مسئله ویروس بود که توسط رسانه ملی و سایر رسانهها در فضای مجازی منتقل شد؛ اما بخش دیگر آموزش ناظر بر استفاده درست از زمان و سبک زندگی در قرنطینه بود.
افراسیابی اظهار کرد: مؤسسه تبیان یا پلتفرمهای روبیکا و آپارات و... وارد عرصه شد و پویشهای فعال شده در این بستر منجر به آموزش دهی سبک زندگی مردم به یکدیگر شد و این همگرایی مردم و رسانهها در فضای مجازی اتفاقی مثبت بود.
این مدرس و طراح علوم سواد رسانهای آموزش از راه دور توسط رسانه را تنها راه چاره دانشگاهها و آموزش و پرورش در شرایط کنونی دانست و افزود: در این میان یکسری تهدیدها نیز وجود دارد؛ هرچند صداوسیما به خوبی عمل کرد، ولی برخی مدیران مدارس هم اینک نیز از پلتفرمهای خارجی برای ارتباط با دانش آموزان استفاده میکنند.
وی سختی دوران کنونی را موجب رشد رسانههای داخلی در فضای مجازی عنوان کرد و هشدار داد: از مدیران مدارس میخواهیم حتما از ظرفیتهای داخلی استفاده کنند.
در ادامه عنایت سالاریان، معاون سازمان استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شبکه شاد صداوسیما را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به شکل امن در حوزه شبکه شاد تلاش بسیاری صورت داد و تاخیر صورت گرفته در تشکیل این شبکه تنها متوجه آموزش و پرورش نیست.
وی سازمان استعدادهای درخشان را پیشرو در امر تولید محتوا در فضای مجازی دانست و افزود: تولید محتوا برای استفاده همه دانش آموزان سمپاد و ... است و ما تلاش داریم امکانات آموزش و پرورش برای همه مقاطع و اقصی نقاط کشور توزیع شود.
سالاریان افزود: هرچند همه استانها قادر به دریافت شبکه آموزش نیستند، ولی همین سطح از فعالیت نیز قابل تقدیر است.
این فعال حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در قالب برنامههای پنج ساله نسبت به تشکیل دولت الکترونیک و استفاده از فضای مجازی تاکید شده است و این مهم با شرایط به ظاهر بحرانیِ فعلی ان شاالله محقق خواهد رفت.