صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین تصمیمات طرح ترافیکی در تهران به کجا می‌انجامد؟

۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱:۰۹
کد خبر: ۶۱۴۰۲۸
شیوع کرونا این روز‌ها بسیاری از وجهه‌های مرسوم زندگی شهروندان را تغییر داده است که تردد‌های حمل و نقلی و تصمیمات طرح ترافیکی هم از این مساله مستثنی نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، کرونا این روز‌ها دیگر به بخش جدایی ناپذیری از زندگی همه ما مبدل شده است. مهمان ناخوانده‌ای که با آمدنش بسیاری از مشکلات را به چشم مردم و مسئولان برجسته‌تر کرده است. وضعیتی که اگر زیرساخت‌های بهتری در موضوعات مختلف در کلانشهری همچون تهران اقدامات زیربنایی بیشتر صورت گرفته بود، اکنون تنها می‌توانستیم بر راهکار‌های مبارزه با بیماری کرونا متمرکز شویم و از بابت دیگر موضوعات خیالمان راحت بود.

داستان ترافیک و هوای آلوده در تهران از جمله موضوعاتی است که قدمتی طولانی دارد و این مساله کماکان به یکی از آرزو‌های دور و درازی مبدل شده که هر مسئولی بر سرکار آمده، اولویت و دستاوردش را حل این مشکلات عنوان کرده است. فارغ از اینکه این مشکلات درد امروز و دیروز جامعه ما نیستند و مردم ما سالهاست با این مسائل زندگی می‌کنند.

اسفندماه سال گذشته که کرونا به ایران رسید، با از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان، فعالیت بخشی از کسب و کار‌ها به حالت تعطیلی درآمد و مسئولان در خانه ماندن را به عنوان بهترین راهکار برای مردم عنوان کردند. راهکاری که تا پایان تعطیلات هم کمابیش از سوی مردم اجرا شد.

در خانه ماندن مردم اگرچه راهکاری خوب برای پایان دادن به زنجیره انتقال کرونا بود، اما عملا نمی‌توانست به عنوان راهکاری طولانی مدت در مقابله با کرونا استفاده شود. کما اینکه وضعیت اقتصادی نیز به صورتی نبود که از همه مردم بخواهیم با در خانه ماندن خود از خود محافظت کنند. کارگران روزمزد و اقشار آسیب‌پذیر از جمله گروه‌هایی بودند که قوت هر روزه‌شان به تلاش روزانه آنان بستگی داشت و در این شرایط راهی جز بازگشایی محدود کسب و کار‌ها پس از اتمام تعطیلات برای کمک به این افراد وجود نداشت.

در این شرایط یکی از راهکار‌های اساسی بازگشایی محدود کسب و کار‌ها بود تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم بتوانند هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی برگردند و در نتیجه قرار شد که مراکز اداری از روز بیست و سوم فروردین ماه با دو سوم ظرفیت خود به فعالیت‌شان ادامه دهند.

در این شرایط یکی از مسائلی که به عنوان دغدغه جدی به شمار می‌رفت، حضور مردم و تردد‌های شهری آنان برای رسیدن به محل کار بود که اگرچه پروتکل‌های مختلفی برای این مساله تدوین شده بود، اما نتیجه اجرای طرح ترافیک در همان روز اول نشان داد که این مساله مردم را به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق خواهد داد و این مساله می‌تواند نگرانی‌های جدی را برای سلامت مردم به همراه داشته باشد.

موضوعی که در همان روز اول با تاکید و ورود وزیر بهداشت و همراهی مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورا لغو شد چراکه سلامتی مردم همچنان در اولویت اول قرار داشت.

محسن هاشمی فردای همان روز در جمع خبرنگاران به تشریح اجرا و لغو یک روزه طرح ترافیک تهران پرداخت و تاکید کرد در جلسه شورای ترافیک تصمیم بر این شد که طرح ترافیک در پایتخت اجرا شود، البته در آن جلسه هیچ اختلاف نظری با ستاد مقابله با کرونا وجود نداشت، زیرا ستاد مقابله با کرونا جلسه‌ای نداشت و شورای ترافیک تصمیم گرفت طرح ترافیک را اجرا کند، اما در همان روز ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که طرح ترافیک لغو شود و از همین رو طرح ترافیک در پایتخت لغو شد.

حالا نزدیک به یک هفته است که برای حفظ سلامت مردم طرح ترافیکی در تهران اجرا نمی‌شود و مسئولان تاکید بسیاری دارند که مردم از وسایل نقلیه شخصی خود برای رفتن به محل کار استفاده کنند. اما مساله به همین راحتی‌ها هم نیست چراکه از روز گذشته فعالیت اصناف کم‌خطرتر به حالت عادی خود بازگشته است و همین مساله تردد مردم را در خیابان‌ها افزایش داده است.

میزان مراجعات مردمی به خیابان‌ها در روز گذشته به حدی رسید که سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بنا بر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده تا پایان هفته نخست اردیبهشت طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در تهران اجرایی نشود، تاکید کرد ترافیک صبح‌گاهی روز گذشته در پایتخت حدود ۷۰ درصد نسبت به چنین روزی در سال گذشته، افزایش یافته است.

این مساله کار را به جایی رساند که یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از احتمال لغو معافیت طرح ترافیک در تهران خبر داد و تاکید کرد این احتمال وجود دارد و دور از ذهن نیست، زیرا بسیاری از خیابان‌های محدوده طرح ترافیک بسیار شلوغ بود، بنابراین احتمال اینکه تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته شود، وجود دارد.

موضوعی که غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران هم در گفتگو با خبرنگار این مساله را منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تاکید کرد شهرداری در این مساله طور مستقیم در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.

در این شرایط با توجه به اینکه همچنان کرونا مهمان خانواده‌های ایرانی است و عملا نمی‌توان فعالیت اقتصادی را کنسل کرد، شناور شدن ساعات کاری ادارات در پایتخت به زعم کارشناسان می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از ترافیک‌های طولانی و در عین حال حفظ سلامتی مردم باشد، راهکاری که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم اجرایی شدن آن را منوط به عدم ایجاد اخلال در کار ارباب رجوع می‌داند.

در پایان باید صبر کرد و دید با رعایت کردن مردم به پروتکل‌های بهداشتی تا چه میزان بر این ویروس منحوس که منجر به وبای مدرن شده، غلبه کرد و تصمیم‌گیری درباره ساعات کاری ادارات و طرح‌های ترافیکی تهران به چه سرنوشتی می‌انجامد؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *