صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چند نفر از تهرانی‌ها با وجود کرونا اتوبوس سوار می‌شوند؟

۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷:۳۸
کد خبر: ۶۱۲۴۲۴
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در نشست خبری به تشریح تمهیدات این سازمان برای مقابله با بیماری کرونا پرداخت.

به گزارش گروه جامعه ، محمود ترفع، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در ششمین نشست خبری آنلاین با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: از روز شنبه هفته جاری با آغاز فعالیت دو سوم کارمندان و برخی از صنوف سعی شد با ظرفیت کامل خدمات رسانی به شهروندان به ویژه در خطوط تندرو انجام شود اگرچه هنوز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و تعداد زیادی از خطوط مطابق با روز‌های عادی مسافر ندارند، اما خطوط تندرو در این ایام حجم زیادی از مسافر را جابجا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه تراکم در خطوط تندرو و پر مسافر زیاد است، افزود: ظرفیت کامل ناوگان از روز شنبه مورد استفاده قرار گرفته است، در خط یک و ۷ تندرو تعداد زیادی مسافر طی روز‌های گذشته جابجا شده‌اند که برای تحقق فاصله گذاری اجتماعی از خط ۴ که بیشتر مسیر بزرگراهی را طی می‌کند و با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها مسافر کمتری دارد برای خطوط پر مسافری همچون خط یک و هفت کمک گرفته شده است.
 
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به پرسشی درباره آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا سازمان اتوبوسرانی توضیح داد: خوشبختانه آمار مبتلایان به این بیماری کاهش پیدا کرده است، پیشتر بیش از ۵۰ نفر از پرسنل کرونا مثبت بودند، اما درحال حاضر ۴۹ نفر از پرسنل کرونا مثبت هستند که تعدادی از آن‌ها بهبود پیدا کردند، تعداد فوتی‌ها همچنان همان دو نفر است. البته ۲۸ نفر با توجه به اجرای طرح غربالگری مشکوک به ابتلا به کرونا هستند. 
 
ترفع با تاکید بر اینکه کیفیت سرویس دهی در این بخش مناسبت است، عنوان کرد: البته در برخی اوقات شهروندان نیز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند به شکلی که مثلا در ایستگاه چهار راه ولیعصر که خطوط مترو و تندرو با یکدیگر تلاقی دارند و جزو ایستگاه‌های پر مسافر است این امر قابل مشاهده نیست.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های خالی به حد کافی بین مسیر پیش بینی شده است، گفت:، اما گاهی مردم برای سریعتر رسیدن حاضر به رعایت فاصله اجتماعی نیستند و سوار اتوبوس‌های پر و شلوغ می‌شوند. حتی گاهی دو اتوبوس به صورت هم زمان به ایستگاه می‌رسد، ولی شهروندان همان اتوبوس اول شلوغ را سوار می‌شوند.
 
کنده شدن علامت‌های فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های خطوط تندرو موضوع دیگری بود که ترفع به آن اشاره و عنوان کرد: بسیاری از علامت‌های فاصله گذاری اجتماعی در پایان شیفت کاری نبودند البته نمی‌توان گفت این علایم به عمد کنده شده است.
وی با اشاره به اینکه در مواقع عادی بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا دو میلیون نفر با خطوط اتوبوسرانی جا به جا می‌شوند، اضافه کرد: هم اکنون این تعداد به کمتر از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است، این نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های به کار گرفته شده‌اند.
 
ترفع در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تاخیر در اجرای طرح فاصله گذاری در سازمان اتوبوسرانی عنوان کرد: به هیچ عنوان تاخیری در اجرای این طرح وجود نداشته و به محض ابلاغ این مقررات همه موارد اجرا شد و صندلی‌ها و کف اتوبوس‌های تندرو همگی علامت گذاری شدند.
 
وی با تاکید براینکه ایستگاه‌های خطوط تندرو از شنبه هفته جاری عمدتا علامت گذاری شدند و ناوگان کمکی را برای تحقق این امر به کار گرفته شد، افزود: این نکته حایز اهمیت است که از روز شنبه هفته آینده با توجه به این که وضعیت به حالت عادی و قبل از اسفند ماه برمی‌گردد هر چقدر علامت گذاری‌ها هم انجام شود رعایت فاصله گذاری اجتماعی با توجه به تعداد ناوگان و تراکم مسافر شاید امکان پذیر نیست.
 
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از اتوبوس‌های بین شهری در داخل شهر به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: پیشنهاد استفاده از ناوگان اتوبوس‌های بین شهری و بهره گیری از آن‌ها در داخل شهر از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین وزارت راه مطرح شد، اما استفاده از این اتوبوس‌ها در خطوط عادی کار سختی است. 
 
وی به تشریح مشکلات ناشی از استفاده از این اتوبوس‌ها پرداخت و گفت: از جمله مشکلات موجود نصب دستگاه‌های کارت خوان روی این اتوبوس‌ها است، متاسفانه در حال حاضر امکان نصب این دستگاه‌ها روی این اتوبوس‌ها فراهم نیست و برای دریافت کرایه نقدی نیز با توجه به تشدید اپیدمی ممنوعیت داریم. 
 
ترفع با بیان اینکه بهره گیری از این اتوبوس‌ها برای خطوط تندرو نیز با توجه به این که کرایه در ایستگاه‌ها دریافت می‌شود و تقسیم پول میان آن‌ها کار پیچیده‌ای است، عنوان کرد: اتوبوس‌های بین شهری راست در هستند در حالی که خطوط بی آرتی براساس چپ دست طراحی شده و نکته مهم دیگر این است که از روز شنبه سفر‌های بین شهری از سر گرفته می‌شود و این اتوبوس‌ها باید در محل کار خود حاضر شوند.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره شیوه رزرو صندلی‌های اتوبوس گفت: شرکتی استارتاپی نرم افزاری برای اجرای این طرح طراحی و تعدادی وسایل نقلیه نیز خریداری کرده است، اما کار این شرکت به فعالیت اتوبوسرانی مربوط نیست و اتوبوس رانی هیچ ناوگانی در اختیار آن‌ها قرار نداده است. در این باره تماسی با اتوبوس رانی داشتند که برای تحقق فاصله اجتماعی در خطوط پر مسافر به ما کمک کنند؛ شهرداری تهران قطعا از این شرکت و تمامی شرکت‌های که بتواند کمک کنند برای همکاری استقبال می‌کند.
 
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به پرسشی درباره تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی تهران توضیح داد: ۱۰ سال است که به دولت اعلام شده که اتوبوس‌های تهران فرسوده است و سه هزار دستگاه اتوبوس در این شهر کمبود داریم، فارغ از شرایط کرونایی حدود ۹ هزار دستگاه اتوبوس در تهران نیاز است.
 
ترفع تاکید کرد: هنگامی که رئیس جمهور موضوع کمک برای خرید اتوبوس‌های جدید را مطرح کردند بلافاصله این موضوع را پیگیری کردم، اما باید به این نکته توجه کرد که کارخانه‌های تولید اتوبوس در داخل و خارج کشور تنها براساس سفارش مشتری تولید خودرو انجام می‌دهند بنابراین خرید ۵۰۰ اتوبوس آماده تنها براساس انعقاد قرارداد و برای ماه‌های آتی امکان پذیر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *