خسارت ۹۷۶ میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگ، هنر و رسانه/نگرانی هنرمندان از آینده تئاتر و سینما ادامه دارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بیست و پنجمین روز از فروردین ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به خسارت ۹۷۶ میلیارد تومان کرونا به بخش فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرد.
بازیام در سریال «دل» متفاوت از سایر نقشهایم است/اکثر شخصیت پردازیها در آثار تکراری شده
بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» گفت: به نظر من یک شخصیت را پیچیدگیهایش میسازد، متاسفانه طی سالهای اخیر در فیلمنامه هایمان شخصیت پردازی خاصی نمیبینیم، اکثر شخصیت پردازیها تکراری و بسیار رو و روشن است، شخصیتهای فیلمنامههای ما یا کاملاً منفی هستند یا به طور کامل مثبت، به همین خاطر من همیشه به دنبال کاراکترهای خاکستری هستم.
کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون ایفای نقش متفاوت خود در سریال تلویزیونی «دل» گفت: روحیه من در انتخاب نقش همواره بازی در آثار متفاوت بوده است، اگر به کارنامه کاری من نگاه کنید هیچکدام از آثاری که بازی کردهام شبیه کار قبلی نبوده است، من همواره دوست دارم که کارهایم با یکدیگر تفاوت داشته باشند.
وی در همین راستا ادامه داد: من به کلمه بازیگر به نوع خاصی نگاه می کنم، بازیگر تنها کسی نیست که دیالوگها را حفظ کرده و جلوی دوربین بیان کند، مهم آن است که بازیگر یک شخصیت جدید را خلق کند، همیشه به این فکر میکنم که خودم را با نقشهای مختلف محک بزنم و به نظرم هنوز هم راه درازی در این مسیر در انتظار من است.
بازیگر سریال «دل» درباره حضور در این سریال اذعان کرد: از همان روز اول که متن به دستم رسید، به این فکر میکردم که این شخصیت را خاص بازی کنم، شخصیت من در سریال دل صاحب خانوادهای نیست و به نوعی زیر چتر حمایتی کاراکتر خسرو است، کاراکتر من در این سریال ابعاد مختلفی دارد که همواره سعی کردهام آن را به خوبی عرضه کنم.
وی در همین رابطه افزود: به نظر من یک شخصیت را پیچیدگیهایش میسازد، متاسفانه طی سالهای اخیر در فیلمنامه هایمان شخصیت پردازی خاصی نمیبینیم، اکثر شخصیت پردازیها تکراری و بسیار رو و روشن است، شخصیتهای فیلمنامههای ما یا کاملاً منفی هستند یا به طور کامل مثبت، به همین خاطر من همیشه به دنبال کاراکترهای خاکستری هستم.
بازیگر فیلم «رگ خواب» ایفای کاراکترهای خاکستری را جذاب خواند و اضافه کرد: شخصیتهای خاکستری همواره در اطراف ما هستند، آدمهایی که نه کاملا خوب و نه کاملاً بد بوده و بسته به شرایط روحیاتشان تغییر میکنند، این شخصیتها گاهی غمگین و گاهی شاد بوده و در زندگی پستی و بلندیهای فراوانی را تجربه میکنند، همین تنوع در موقعیت باعث میشود که این شخصیتها در مواجهه با اتفاقات مختلف رویکردی متفاوت را عرضه کنند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید
«عطار نيشابورى»؛ شخصیتی فراتر از زمان خود/سخن عطار سخنی آسمانی و برخاسته از تعهدی اجتماعی
یک شاعر معاصر گفت: عطار در شعرهایش مضامین گوناگونی بیان کرده که برخی از این مضامین فراتر از فهم و درک مردم زمان عصر وی بوده است، بنابراین او برای بیان نقاط فلسفی و بسیار پیچیده به زبان مجانین متوسل شده است.
کامران شرفشاهى شاعر معاصر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون جایگاه شعر عطار نیشابوری گفت: فریدالدین ابوحامد محمد مشهور به شیخ عطّار نیشابوری از شاعران بلندنام ادبیات فارسی است، او از نوابغ بزرگ تاریخ ادبیات ایران به شمار میرود چنانچه مولانا درباره او و تاثیر شگفت انگیز وى بر شاعرانه دورههای تاریخی پس از خودش میگوید: عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم.
وی با اشاره به آثار برجای مانده از عطار نيشابورى افزود: مطالعه آثار برجای مانده از عطار این نکته را روشن میکند که او به نحوی شگفت انگیز بر تمام علوم و دانشهای زمان خود مسلط بوده است همچنین عطار با نگرشی عرفانی فراتر از زمان و عصر خود به پدیدههای گوناگون هستی مینگریسته از این رو به خاطر عمق اندیشههای وى، آثارش همچنان در گذر زمان طراوت و شادابی خود را حفظ کرده و مورد استقبال و اقبال عمومی قرار میگیرد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
شرفشاهی به عمق اندیشههای عطار و نگاه سایر فیلسوفان به این شاعر بزرگ ایرانی اشاره و اظهار کرد: عطار در عصر خود به عنوان شاعر و فیلسوفی توانمند مطرح بود به گونهای که هلموت ریتر نویسنده، پژوهشگر و خاورشناس مشهور آلمانی در کتابی با عنوان «دریای جان» به بررسی انديشه عمیق عطار پرداخته است، علاوه بر این استادان و پژوهشگران بسیاری درباره اندیشه و کیفیت سخن عطار سخن گفته اند و همه آنان متفق القول بر این اعتقاد استوارند که عطار شخصیتی فراتر از زمان خود داشته است.
وی در مورد عطار نیشابوری بیان کرد: بخشی از آثار عطار در حمله مغولان به ایران و رویدادهای ناگوار تاریخی دیگر از بین رفته است. به گواه برخی از کتابهای ارزشمند همانند تذکره، عطار نيشابورى اندیشه ورزی پر کار بوده و آثار بیشتری از آنچه امروز به دست ما رسیده خلق كرده است، به هر حال سخن عطار سخنی آسمانی و برخاسته از تعهدی اجتماعی است.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید
کرونا بیش از ۹۷۶ میلیارد تومان به بخش فرهنگ، هنر و رسانه کشور خسارت وارد کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامههایی جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس جمهور با اعلام خسارتهای وارده به بخش فرهنگ کشور خواستار مساعدتهای هر چه سریعتر دولتِ به مشاغل آسیبپذیر فرهنگ، هنر و رسانه کشور شد.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این نامهها به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان نوشته است:
«همانگونه که مستحضرید روزهای رونق کسبوکارهای فرهنگی، هنری و رسانهای کشور، با آغاز بحران همهگیری بیماری کرونا به گونهای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تدوام یافته است. باتوجه به نگاه همدلانه و متعهدانه دولت محترم و در راس آن ریاست محترم جمهور برای بهبود محیط کسب و کارها و ضرورت انجام اقدامات حمایتی در این بخش، سپاسگذار خواهد بود مطابق دستور جنابعالی و باتوجه به ویژگی شغلی هنرمندان و فعالان فرهنگی که عموما از جمله آسیبپذیرترین اقشار جامعه هستند، عنایت ویژهای به منظور کاستن حداقلی از فشار مالی و معیشتی آنان صورت پذیرد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از وزارت ارشاد اسلامی اینجا کلیک کنید
مزید استحضار میزان خسارت وارده این بخش تا پایان فروردین ماه جاری بالغ بر ۹،۷۶۰،۹۲۱ میلیون ریال، معادل ۹۷۶ میلیارد تومان برآورد و نیز حمایتهای پیشنهادی صندوق اعتباری هنر در سه بخش حق بیمه، سرانه درمان و جبران خسارت بیکاری پیشبینی شده است که شامل ۲۱۸،۷۸۹،۶۵۹،۵۰۰ ریال حق بیمه برای ۳۵۵۰۰ نفر از اعضای صندوق، ۱۳۷،۷۶۸،۴۰۰،۰۰۰ ریال سرانه درمان برای ۷۸۱۰۰ نفر از اعضا و ۱،۴۳۹،۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال برای جبران خسارت بیکاری هنرمندان میزان در نظر گرفته شده است.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید
ضرر سنگین تماشاخانهها در جریان شیوع ویروس کرونا/تئاتر در هالهای از ابهام باقی مانده
کارگردان نمایش «اسم» گفت: سالنها و تماشاخانههای خصوصی در جریان شیوع کرونا صد در صد ضرر کردهاند، باید دید این تماشاخانهها موظف به بازاجرای آثاری که متوقف شدهاند میشوند یا خیر، باز هم میگویم همه چیز در تئاتر در هاله ای از ابهام است و باید دید بعد از بازگشایی اماکن فرهنگی چه رویکردی در برنامه قرار میگیرد.
رضا جاویدی کارگردان جوان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون کارگردانی نمایشنامه «اسم» گفت: اوایل دی ماه سال گذشته با انتخاب نمایشنامه «اسم» تمرینات این اثر را آغاز کردیم، این نمایشنامه به دو شیوه وفادار به متن و کمدی پیشتر اجرا شده بود و من میخواستم فضایی بین این دو اتمسفر را روی صحنه ببرم.
وی درباره شیوه چیدمان بازیگران این نمایش افزود: از همان ابتدا که متن را مطالعه کردم بازیگرانی را در ذهن داشتم و در نهایت تصمیم گرفتم که از بازیگران نسبتاً چهره و معروف برای این اثر استفاده کنم، بازیگرانی که توانایی بالایی داشته و بتوانند در فرصت کوتاه تمرینات خودشان را به نقش برسانند. زیرا ما برای اجرای اثر در اسفند ماه تنها دو ماه فرصت داشتیم.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
جاویدی اضافه کرد: با توجه به زمان کم تمرین نیاز داشتم تا بازیگرانم تجربه کافی را برای ایفای نقش داشته باشند، ما دو ماه به صورت طولانی مدت تمرین کردیم تا در نهایت توانستیم اثر را برای اجرا آماده کنیم، اکثر بازیگران این نمایش سابقه تئاتری داشتند، البته اکثرا در تلویزیون و سینما سابقه حضور داشتند که خود عاملی برای جذب مخاطب بود اما به شخصه بیشتر به دلیل تجربه آنها بود که اقدام به انتخاب این عزیزان کردم.
وی چالش همکاری با بازیگران چهره و با تجربه ادامه داد: کار کردن با بازیگران با تجربه چالش بزرگی محسوب میشود، این همکاری یک تیغ دو لبه است و مهم است که چگونه با آنها همکاری کنید، باید به عنوان کارگردان بدانید که تا چه حد باید این بازیگران را به کارگردانی راه دهید تا هم از تجربهشان استفاده کنید و هم اینکه شاکله فکری خودتان در مقام کارگردان را حفظ کنید، به نظر خودم از پس بازیگران چهره نمایش اسم بر آمدم، زیرا هم از تجربیاتشان استفاده کردم و هم اینکه آن چیزی که روی صحنه رفت به آنچه در ذهن داشتم بسیار نزدیک بود.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید
بلاتکلیفی «خوب بد جلف:ارتش سری» در چرخه اکران/تعهد قاسمخانی به ساخت کمدی سالم
«ارتش سری» توانست در زمان محدود اکران خود مبلغ معادل یک و نیم میلیارد تومان را در گیشه سینما به خود اختصاص دهد، اما فروش خوب فیلم قاسمخانی در دو هفته اول با شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینماها تبدیل به اتفاقی تلخ برای این کارگردان سینما شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فیلم سینمایی «خوب بد جلف:ارتش سری» دومین تجربه کارگردانی پیمان قاسمخانی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و پس از آن به عنوان نخستین فیلم اکران نوروزی ۹۹، اکران خود در سینماهای سراسر کشور را آغاز کرد.
این فیلم توانست در زمان محدود اکران خود مبلغ معادل یک و نیم میلیارد تومان را در گیشه سینما به خود اختصاص دهد، اما فروش خوب فیلم قاسمخانی در دو هفته اول با شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینماها تبدیل به اتفاقی تلخ برای این کارگردان سینما شد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
تعطیلی سینماها پس از شیوه ویروس کرونا بهترین زمان اکران را از «ارتش سری» گرفت تا این فیلم سودای رکوردشکنی در گیشه سینمای ایران را از دست بدهد، حال بعد از دو ماه تعطیلی همچنان بازگشایی سینماها در هالهای از ابهام بوده و برنامه خاصی برای آن ارائه نشده است.
از سویی قاسمخانی میداند که در صورت بازگشایی سینماها، با توجه به اینکه بازگشت به شرایط عادی اکران ماهها زمان ببرد، این فیلم نمیتواند رقم قابل ملاحظهای را از خود به ثبت برساند، از جهت دیگر مسئله اکران آنلاین آثار سینمایی راهی تازه پیش روی سازندگان این اثر گذاشته است، این اتفاق، اما با وجود ریسک قاچاق اثر در بازار آزاد نوع دیگری از ریسک برای قاسمخانی محسوب میشود.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید