صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لزوم افزایش کرایه‌ها در صورت استمرار محدودیت مسافران در تاکسی‌ها/ ۱۵ هزار تومان متوسط هزینه بهداشتی روزانه رانندگان/ برای تهیه ماسک و دستکش با مشکل مواجه هستیم

۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵:۰۱
کد خبر: ۶۱۲۰۸۹
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: در زمینه تهیه محلول ضدعفونی کننده مشکلی نداریم، اما در حوزه ماسک و دستکش برای رانندگان تاکسی با مشکل روبه‌رو هستیم.

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تدابیر مالی برای کمک به رانندگان تاکسی با توجه به کاهش مسافران پس از شیوع کرونا و اعمال محدودیت در تعداد مسافران در نظر گرفته شده است، گفت: در هفته گذشته پروتکلی از سوی وزارت بهداشت درباره فعالیت ناوگان تاکسیرانی با توجه به شیوع کرونا ابلاغ شد که تاکسی‌ها ملزم شدند تا تعداد مسافرانشان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: این پروتکل به این شیوع اجرایی می‌شود که در صورتی قرار باشد یک نفر در جلوی تاکسی سوار شود، رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافران در صندلی عقب ماشین خود  باید حتما نایلون جداکننده‌ای را نصب کرده باشند چراکه بر اساس پروتکل وزارت بهداشت رانندگان تاکسی در معرض خطر جدی ابتلا به کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: هرچند رانندگان تاکسی در نصب نایلون جداکننده مخیر هستند و به همین دلیل است که شما شاهد هستید برخی از رانندگان این پروتکل را جدی گرفته و آن را رعایت می‌کنند و در کنار آن برخی از رانندگان این مساله  را هنوز اجرایی نکرده‌اند؛ اما تفاوت این مساله در این است که رانندگانی که این مساله را جدی بگیرند، می‌توانند سه نفر مسافر سوار کنند و افرادی که این مساله را جدی نگرفته‌اند، تنها اجازه دارند که دو مسافر در صندلی عقب ماشین خود سوار کنند.

ضامنی خاطرنشان کرد: با اعمال محدودیت در تعداد مسافر قطعا میزان درآمد رانندگان تاکسی کاهش می‌یابد و ما در همین راستا به شورای عالی ترافیک اعلام کردیم که اگر این پروتکل ادامه‌دار باشد، باید فکر اساسی برای این کاهش درآمدی رانندگان انجام شود.

وی ادامه داد: اگر اجرای این پروتکل تا آخر فروردین ماه باشد، قاعدتا قابلیت اجرایی شدن این پروتکل به شکل کنونی امکان دارد، اما اگر قرار باشد که این مساله استمرار یابد، باید تصمیمی درباره کسری درآمد رانندگان انجام شود چراکه در این صورت فشار به رانندگان وارد می‎شود.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: به نظر ما در صورت استمرار این مساله شهروندان باید هزینه بیشتری را برای کرایه تاکسی‌ها پرداخت کنند و این هزینه برای حفظ سلامتی خودشان است. در این صورت نه‌تنها فشار مالی به رانندگان وارد نمی‌شود بلکه احتیاط‌های لازم هم در این صورت انجام می‌پذیرد.

ضامنی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا در کشور، درآمد‌های ناوگان تاکسیرانی با کاهش اساسی روبه‌رو شده است و اگر اجرای پروتکل‌ها از میزان تعداد مسافران رانندگان هم بدون هیچ گونه برنامه‌ریزی برای جبران آن بکاهد، این مساله به دورانتظار است و به نظر ما در صورت استمرار، باید افزایش کرایه‌ها متناسب با کاهش تعداد مسافران اعمال شود.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص پیش‌بینی برای اختصاص وام یا کمک‌های مالی به رانندگان تاکسی هم تصریح کرد: بر اساس مصوبات دولت رانندگان تاکسی در اولویت دریافت کمک‌های دولتی با توجه به شیوع کرونا قرار دارند که البته هنوز در مقام اجرا این مساله عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: اعطای بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر از دویست هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان متناسب با تعداد خانوار و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از یک میلیون تا دومیلیون برای خرید اعتباری معیشتی دو موضوعی است که از سوی دولت اعلام شده، اما اجرایی نشده است؛ این مساله در حالی صورت گرفته است که پیگیری‌هایی بسیاری را در این زمینه انجام دادیم و حتی فهرست ناوگان حمل و نقل عمومی را در هفته گذشته به وزارت رفاه اعلام کردیم.

ضامنی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم که مسئولان این مساله را هرچه زودتر نهایی کنند تا هم کمکی به رانندگان تاکسی بشود و این افراد بتوانند فعالیتشان را با تمام توان به مردم ادامه دهند.

ضامنی اظهار کرد: ذکر این مساله ضروری است که با شیوع کرونا در کنار کاهش درآمدی ناوگان حمل و نقلی، هزینه‌های مازادی هم به رانندگان تاکسی وارد شده است، از جمله اینکه  آنان هزینه‌های بسیاری را برای تهیه ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی پرداخت می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان اینکه انجام ضدعفونی‌ها و رعایت الزامات بهداشتی به طور میانگین به طور روزانه ۱۵ هزارتومان برای رانندگان هزینه مازاد برمی‌دارد، خاطرنشان کرد: این مساله در حالی است که در خیلی از مناطق تهیه ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی به سادگی ممکن نیست.

وی ادامه داد: نیاز ما در حوزه حمل و نقل مسافر،به طور روزانه ۴۰۰ هزار عدد ماسک، ۴۰۰ هزار دستکش و حدود ۲۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده است که در زمینه تهیه محلول ضدعفونی کننده مشکلی نداریم، اما در حوزه ماسک و دستکش با مشکل روبه‌رو هستیم.

ضامنی تصریح کرد: اینکه بعضا دیده می‌شود که برخی از رانندگان از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند، درست است که بخشی از این مساله به کوتاهی رانندگان برمی‌گردد، اما بخش عمده‌ای از این مساله به تهیه سخت ماسک و دستکش برمی‌گردد تهیه اقلام بهداشتی در توان رانندگان نیست و آنان باید این اقلام را از بازار آزاد تهیه کنند که گا‌ها نرخ‌های بالایی دارند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه لغو طرح ترافیک تا چه میزان بر کاهش درآمد ناوگان تاکسیرانی تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: قطعا لغو طرح ترافیک بر کاهش درآمد‌های ناوگان تاکسیرانی موثر است چراکه در این صورت مردم از وسایل شخصی خود برای حمل و نقل استفاده می‌کنند و در این صورت یک بخش عمده‌ای از مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی حذف می‌شوند، اما این تدبیری بود که در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه گرفته شده و ما هم مثل سایر اقشار جامعه تابع دستورات وزارت بهداشت هستیم.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت مردم جامعه مقدم بر هر مساله دیگری است، تصریح کرد: در حال حاضر برآورد مشخصی از اینکه این مساله تا چه میزان تاثیرگذار است نداریم، اما با شیوع کرونا و در همین ایام تعطیلات که مردم در خانه ماندند، کارکرد ناوگان تاکسیرانی با ۷۰ درصد کاهش روبه‌رو شد.

ضامنی با بیان اینکه کارکرد ناوگان تاکسیرانی در روز‌های گذشته به ۳۰ درصد ظرفت فعالش رسید، خاطرنشان کرد: در ۲۳ فروردین که اولین روز کاری محسوب می‌شد، ناوگان تاکسیرانی حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد ارائه خدمات داشتند و فعال بودند و قاعدتا با برداشته شدن طرح ترافیک این درصد کاهش پیدا می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *