سیاست یک بام و دو هوای AFC؛ نظرسنجی علیه استقلال شیطنت بود یا سوءتفاهم؟
این نظرسنجی کنفدراسیون فوتبال آسیا خشم هواداران استقلال را در پی داشت. اولین احتمال، شیطنت کنفدراسیون فوتبال آسیا در انتشار چنین نظرسنجی بود و احتمال بعدی، تخریب نام و خاطره شیرین آبیها از دشت اولین ستاره. این اتفاق در حالی رقم خورد که سایت اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در صفحه اصلی خود در همان روز، عکسی از قهرمانی تاریخی استقلال منتشر کرد و به مصاحبه با تعدادی از پیشکسوتان این باشگاه پرداخت اما در مقابل، چنین نظرسنجی هم روی سایت مشاهده میشد.
برخی میگویند این موضوع فقط یک سوتفاهم است و سوالی که مطرح شده، ارتباطی با افتخارات چشمگیر استقلال در آسیا ندارد. واقعیت این است فوتبال باشگاهی در سطح بینالمللی در قاره آسیا دو دوره متفاوت داشت. دوره اول، جام باشگاههای آسیا لقب داشت که آبیها در آن مسابقات، دو مرتبه قهرمان و دو بار نایب قهرمانی آسیا شدند و در زمره پرافتخارترین تیمهای قاره کهن قرار گرفتند.
نظرسنجی حاضر، در مورد شکل دوم مسابقات بینالمللی است که از سال 2002 به نام «لیگ قهرمانان آسیا» لقب داده شد. از آن تاریخ تا امروز، استقلال دیگر نتوانست راهی فینال آسیا شود اما در همین مدت، ذوبآهن، سپاهان و پرسپولیس، حضور در فینال را تجربه کردند و البته هر سه نماینده کشورمان نایب قهرمان شدند. اگر این طور در نظر بگیریم که AFC فقط به دنبال یک سوال جهت سرگرم کردن مخاطبان خود در دوران تعطیلی فوتبال بود، شاید بتوان رفتار مسئولانش را توجیه کرد و این اتفاق را به یک سوتفاهم ساده مرتبط دانست در غیر این صورت، باید به عدالت کنفدراسیون شک کرد.
ارگان خبری کنفدراسیون فوتبال آسیا از یک جهت درست میگوید از سال ۲۰۰۲ که جام باشگاههای آسیا حرفهای شد و نام آن به لیگ قهرمانان آسیا تغییر کرد، استقلال به فینال نرسیده و از سوی دیگر، این باشگاه همچنان در صدر پرافتخارترین تیمهای آسیا از نظر کنفدراسیون شمرده میشود. حتی عکسی از قهرمانی آبیپوشان در سال ۱۳۴۹در بالاترین قسمت از سایت خودنمایی میکند.
این اقدام متناقض AFC در نظرسنجیهایی که در سایت خود قرار داده است کمی عجیب به نظر میرسد. اقدام جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر به خاطر بالا بردن بازدید این سایت با استفاده (شاید سواستفاده) از نام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. روزهایی که فوتبال در سراسر جهان تعطیل است، آنها روی به نظرسنجیها آوردهاند تا با وجود نام تیمهای ایرانی، طراوتی به ارگان خبری خود تزریق کنند هرچند این فعالیت AFC باعث ایجاد دلخوری شدید و درگیری در فضای مجازی بین طرفداران دو تیم استقلال و پرسپولیس میشود.