امام عصر (عج) در اندیشه اهل سنت
مدیر حوزههای علمیه گفت: در اتفاق نظر پیرامون مهدویت و ظهور امام عصر (عج) میان شیعه و سنی میتوان به نظرات و روایات ۳۸ نفر از محدثین تراز اول اهل سنت که در منابع خود به مسئله مهدویت اشاره داشتهاند که برای نمونه میتوان به؛ کتاب سنن ابی داود، کتاب سنن ترمزی، کتاب سنن نسائی و... اشاره کرد.
عضو شورای عالی حوزه افزود: امسال متاسفانه آن حضور عظیم را در حرمهای مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و مراسمهای عبادی و معنوی را در جای جای ایران اسلامی شاهد نیستیم.
آیت الله اعرافی، غیبت امام عصر (عج) را غم بزرگ دیگری عنوان کرد و ادامه داد: غیبت امام (عج) و دوری ما از ایشان غم بزرگ دیگری است که ان شاءالله با دعاها و تضرع همه با عنایت خداوند بزرگ این غم به زودی زود برداشته شود و عالم نور وجمال امام عصر (عج) به نظاره بنشیند.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: مقوله مهدویت و انتظار یک مقوله ریشه دار و اندیشه سرشت در تمام مکاتب بشری، ادیان الهی، فرق و مذاهب اسلامی و به ویژه مکتب اهل بیت (ع) است.
وی ادامه داد: گاهی ما شاهد هستیم که مفاهیمی در یک مذهب، مکتب مطرح است و شاید مختص آن باشد، اما مقوله مهدویت و انتظار و فلسفه ظهور منجی عالم بشریت تنها در مکتب اهل بیت (ع) ریشه ندوانده است و بلکه تمام مکاتب، مذهب و ادیان الهی و فرق در طول ابعاد تاریخ بشریت به منجی و ظهور آن معتقد هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این انتظار، چشم براهی، فصل خوب در تمام مکاتب بشری وجود دارد و این اندیشه در ادیان ابراهیمی مورد تمرکز و توجه قرار گرفته است کما اینکه مسأله منجی در تمام مکاتب مطرح است. موضوع امام عصر (عج)، ظهورایشان و نقشه راه که برای جامعه مهدوی تحصیل شده است اختصاص به شیعه ندارد و همه مذهب اسلامی بر سر مقوله مهدویت اتفاق نظر دارند.
امام عصر (عج) در اندیشه اهل سنت
آیت الله اعرافی با بیان اینکه ۲۶ نفر از صحابه رسول خدا (ص) در منابع اهل سنت روایاتی پیرامون امام عصر (عج) را مطرح کرده اند، گفت: صحابه به نسل اول پیروان و یاران نزدیک به پیامبر (ص) اطلاق میگردد که بسیاری از روایات خود را از زبان حضرت ختمی مرتبت خوشه چینی کرده و در کتب و منابع روایی خود ارائه کرده اند.
عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در اتفاق نظر پیرامون مهدویت و ظهور امام عصر (عج) میان شیعه و سنی میتوان به نظرات و روایات ۳۸ نفر از محدثین تراز اول اهل سنت که در منابع خود به مسأله مهدویت اشاره داشتهاند که برای نمونه میتوان به؛ کتاب سنن ابی داود، کتاب سنن ترمزی، کتاب سنن نسائی و... اشاره کرد.
مدیر حوزههای علمیه افزود: در کتاب مجمع بخارایی پیرامون عصر ظهور، امام عصر (عج) و ظهور یک انسان کامل از نسل رسول خدا (ص) روایاتی نقل شده است و اگر در طول تاریخ و دورههای متعدد را بررسی کنیم، خواهیم دید که بیش از ۱۰ کتاب مستقل درباره امام عصر (عج)، مهدویت و فلسفه انتظار توسط علمای اهل سنت قلم فرسایی شده است.
بیشتر بخوانید:
امام جمعه قم بیان داشت: علاوه بر این موارد که در باب اهمیت جایگاه مهدویت، ظهور امام عصر (عج) ذکر شد، میتوانیم به کتاب «صحاح سِتّه» به عنوان شش مجموعه بزرگ از کتب حدیثی اهل سنت اشاره کرد، این کتب نزد اهل سنت اعتبار بسیاری دارند؛ به گونهای که پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی آنان به شمار میآیند. هر چند تنها دو کتاب با عنوان صحیح و چهار کتاب دیگر، با عنوان سنن است، اما به همه آنها صحاح به (معنای صحیحها) میگویند. این منابع عبارتند از: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابی داوود، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی و سنن نسائی که بعضا شاهدیم که روایات متعددی در باب ظهور امام عصر (عج) و مهدویت در آنها وجود دارد و حتی در طول تاریخ بزرگانی از اهل سنت مدعی تهاتر داشتند.
آیت الله اعرافی افزود: بیش از ۷۰۰ روایت در منابع شیعه است که نظیر آنها را میتوانیم در منابع اهل سنت میتوانیم ببینیم، این حجم بالای پرداختن فرق و مذهب مختلف اسلامی به این مقوله است، مسئله پایان تاریخ و ظهور یک انسان کامل و رشید که جهان را پر از عدل و داد و بصیرت میکند، هم ریشه در فطرت بشری، ادیان بشر، ریشه در ادیان الهی و ابراهیمی دارد و این مقوله از مفاهیم و معارف مشترک همه مکاتب بشری است.
مدیر حوزههای علمیه به ارتباط قرآن و مهدویت اشاره کرد و گفت: مقوله مهدویت یک مقوله اسلامی است، انتظار یک حقیقت مشترک همه امت اسلام است، انتظار میتواند خیمهای باشد که تمام امت را در سایه خود جمع کند. امر مشترک همه ادیان و مذهب است، از دید ما امام معصوم تجسم قرآن است، تمام قرآن در تجسم انسان کامل تجلی پیدا میکند، اگر بخواهیم تفسیر عملی قرآن را یکجا ببینیم باید پیامبر (ص) را بیاوریم و امام معصوم و قرآن دو نسخه منطبق بر هم هستند. همانطور که پیامبر (ص) بود و در امتداد پیامبر (ص) ائمه معصومین (ع) قرار دارند، لذا امام عصر (عج) قرآن است.
وی گفت: بیش از ۵۰۰ روایت آورده شده است که تطبیق به امام عصر (ع) و برای امام عصر (ع) است، در روایاتی دیگر یکصد آیه مختص امام عصر (عج) و همچنین یکصد آیه پیرامون و نزدیکتر به حضرت و امر ظهور است و در جایی دیگر مرحوم علامه مجلسی در بحار بیش از ۵۰ آیه آورده اند که دلالت روشنی به رستاخیز ظهور دارد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در قرآن آیاتی وجود دارد که بدون حضور امام عصر (عج) قابل تفسیر نیست، ادامه داد: در سوره توبه وصف با کمی تفاوت آمده است؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ، میخواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش کنند، ولی خدا کامل کننده نور خویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید» و یا در جایی دیگر از سوره صف آیه ۹ و سوره توبه آیه ۳۳ آمده است؛ «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ، خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».
آیت الله اعرافی افزود: همچنین خداوند متعال درسوره نور آیه ۵۵ آورده است؛ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً، خداوند بهکسانی- که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته اند وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان که همانند آنها را سابقا خلیفه کرد؛ و ثابت میدارد دین آنها را که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن کنیم و اینان هیچ گاه به من شرک نیاورند».
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به سوره قصص آیه ۵ گفت: همچنین در آیه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ، و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم». اینها نمونهای از آیات است که بدون ظهور و امام عصر (ع) تفسیرو معنا نمیشود.
عضو شورای عالی حوزه، به مهدویت در اندیشه مکتب اهل بیت (ع) و تشیع اشاره کرد و افزود: این فرهنگ در اندیشه شیعه غوغاست، وقتی وارد معارف اهل بیت میشویم همه حقایق دین در مساله انتظار و مهدویت جمع شده است. همه چیز در این تابلو جمع شده است. ما یک کلمه کوتاه انتظار را بیان میکنیم که در دل خود فرهنگ غنی و معارف اهل بیت (ع) را بازگو میکند.
امام جمعه قم اظهار کرد: ضمن اینکه انتظار و مهدویت چشم براه یک اتفاق عالمی بودن انسانی، فطری است که همه مکاتب و مذاهب گفته اند، اما وقتی وارد فرهنگ اهل بیت (ع) شویم، این مقوله خیلی دقیقتر و جامعتر بیان شده، مساله مهدویت با دل و جان انسان گره خورده است.
آیت الله اعرافی بیان داشت: انتظار جای تکالیف نیست، اینکه همه امور را کنار بذاریم و فقط منتظر باشیم برداشت نادرستی است، آنچه در متون اسلامی و معارف اهل بیت (ع) است و انقلاب اسلامی و امام آن را احیا کرد، انتظار جای بقیه تکالیف نیست، بلکه موتور محرک یک جامعه مهدوی، حیات آفرین و انسان ساز است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *