نوروز ۱۳۹۹؛ ثبت رکورد جدید میزان مخاطب سیما
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات، علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تازهترین نظرسنجی برنامههای نوروز ۱۳۹۹ گفت: امسال به نصاب بیش از ۹۳ درصد بیننده برای کل برنامههای سیما رسیدیم که در طول تاریخ سازمان بیسابقه است. در این میان حدود ۸۶ درصد فقط بیننده ویژه برنامههای نوروزی و فیلم و سریالهای رسانه ملی بودند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: روندها هم نشان میدهد رسانه ملی رشد کاملا محسوس و معناداری در افزایش مخاطبان داشته است که به نظر میرسد یک دلیل عمده آن پدیده کرونا و خانه نشینی مردم درایام نوروز امسال بوده است.
وی تصریح کرد: دربین ۹۳ درصد بیننده رسانه ملی، زنان بیشتر از مردها تماشاگر تلویزیون بودند.
ردهبندی ویژهبرنامههای نوروزی
دکتر طلوعی سپس به ارائه آماری از پرمخاطبترین ویژه برنامههای نوروزی پرداخت و گفت: در بین برنامههای ویژه سال تحویل برنامه «اتفاق نود و نو» با اجرای آقای رشیدپور از شبکه سه با ۳۱ درصد بیننده و ۸۷ درصد رضایت در رتبه اول ویژه برنامههای تحویل سال قرار گرفته است؛ بعد از آن برنامه «فرمول یک» با اجرای آقای علی ضیا که از شبکه یک پخش شد، با ۲/ ۲۸ درصد بیننده و ۸۴ درصد رضایت در جایگاه دوم قرار گرفت و رتبه سوم را برنامه «بهار جان» از شبکه پنج با ۱۱ درصد بیننده و ۸۶ درصد رضایت کسب کرده است.
رتبهبندی سریالهای نوروزی
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه افزود: همانطوری که پیشبینی هم شد دربین سریالهای ویژه نوروزی، سریال «پایتخت ۶» از شبکه یک با ۲/ ۷۹ درصد بیشترین بیننده را داشت، اما میزان رضایت از این سریال با نوسانی همراه بود؛ به طوری که در اوایل رضایت بیشتری را شاهد بودیم و حتی این به حدود ۹۰ درصد رضایت هم رسید؛ اما در آخرین نظرسنجی این رضایت به ۷۴ درصد کاهش یافت و با افت حدود ۲۰ درصدی رضایت مردم شاهد بودیم. «دوپینگ» از شبکه سه جایگاه دوم را با ۹/ ۳۹ درصد مخاطب به خود اختصاص داد و سریال «کامیون» از شبکه دو با ۲۲ درصد مخاطب در جایگاه سوم پرینندهترین سریالهای ما قرار گرفت.
وضعیت ویژهبرنامههای شاخص نوروزی
دکترطلوعی تصریح کرد: در ویژهبرنامههای شاخص نوروزی هم برنامه «عصر جدید ۲» از شبکه سه با ۵/ ۶۵ درصد مخاطب، بیشترین بیننده را پای تلویزیون نشاند؛ بعد از آن برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم با ۷/ ۵۸ درصد، برنامه «کودک شو» از شبکه نسیم با ۳۰ درصد و مسابقه «ایران» از شبکه یک با حدود ۲۳ درصد مخاطب، پربینندهترین برنامههای رسانه ملی در این ایام بودند.
آمار فیلمبازها
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین درباره آمار بینندگان فیلمهای سینمایی از تلویزیون گفت: مردم بیشترین فیلمهای سینمایی را در ایام نوروز، از شبکه یک تماشا کردند. آمار نشان میدهد حدود ۲۷ درصد مردم، فیلمهای نوروزی را از شبکه یک دیدند. بعد از آن، شبکه نمایش با ۱۷ درصد و شبکه سه با ۵/ ۱۵ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
مردم و رادیو در ایام نوروز
دکترطلوعی با بیان این که در این نظرسنجی، مرکز تحقیقات سراغ شنوندههای رادیو هم رفته است، گفت: ویژه برنامههای رادیو در ایام نوروز ۲۰ درصد مخاطب را به خود جذب کرد که عدد قابل توجه و خوبی هست. در بین رادیوها هم رادیو «آوا» با ۳۵ درصد مخاطب، بیشترین شنونده را داشت و بعد از آن رادیوهای استانی، پیام و جوان در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: یکی دیگر از سوالاتی که در این ایام از مردم پرسیدیم این بود که مردم در این ایام بیشتر سراغ کدام شبکه رفتند؟ یافتهها نشان میدهد شبکه یک با ۵/ ۶۳ درصد در رتبه اول قرار گرفته بعد از آن شبکه سه با ۴۰ درصد و شبکه نسیم با ۳/ ۱۷ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
مبنای علمی نظرسنجی مرکز تحقیقات
دکترطلوعی در پاسخ به اینکه چقدر این نظرسنجی صحت و دقت دارد و چگونه میتوان درصدهای اعلامی را صحتسنجی کرد؟ گفت: شاید نباید الان پاسخ شما را بدهم و همکارانی که در حوزههای علمی و روش شناسی دارند کار میکنند، باید پاسخ دهند؛ اما باید عرض کنم که مرکز تحقیقات صداوسیما با قدمتترین مرکز افکارسنجی کشور با بیش از نیمقرن تجربه است.
وی با بیان اینکه تمام شبکههای رادیویی و تلویزیونی در دنیا، مانند شبکههای بیبیسی، سنانان، اناچکی و نظایر اینها مرکز افکارسنجی دارند، گفت: ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. کما اینکه برای سنجش به دنبال اعلام یا ثبت نصاب نیستیم؛ بلکه ما برای برنامهریزی و برنامهسازی رصد و پایش را انجام میدهیم.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: مسئله دیگری که هست اینکه در این مدت آمار ما از آمار تمام مراکز داخلی و خارجی سنجش رادیویی و تلویزیونی ایران، یعنی مراکزی که دارند مخاطبان ما را میسنجند، عدد پایینتری است.