صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افزایش فروش فروشگاه‌های اینترنتی در سایه شیوع کرونا

۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴:۰۱
کد خبر: ۶۰۹۸۱۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
باتوجه به شیوع ویروس کرونا گزارش های میدانی حاکی از افزایش حجم فروش فروشگاه های آنلاین در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اگرچه با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها و فروشگا‌ه‌ها با هدف کنترل و محدود کردن این بیماری با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند، اما در سایه تعطیلی فروشگاه‌های سنتی، فروشگاه‌های اینترنتی با اقبال مردمی مواجه شده‌اند و کسب و کارشان رونق گرفته است.

درواقع از سویی تمایل مردم به رعایت قواعد قرنطینه جهت دور ماندن از بیماری باعث شده که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش یابد و از سوی دیگر کسب و کار‌هایی که تاکنون اقدام به فروش حضوری می‌کردند حالا با توجه به تعطیلی مغازه‌هایشان ناچار هستند برای فروش اجناس خود رو به فروش اینترنتی بیاورند.

در این گزارش سعی می‌کنیم نگاهی به افزایش فروش اینترنتی داشته باشیم و فرصت‌ها و چالش‌های فروش اینترنتی در کشور را بررسی کنیم.

فروش اجناس بر بستر شبکه‌های اجتماعی

با وجود تمام مزایای قابل توجه فروش اینترنتی، اما تاکنون فروش رسمی آنلاین آنطور که باید و شاید توسط فروشگاه‌های سنتی کشور مورد توجه قرار نگرفته و در نتیجه بسیاری از فروشگاه‌ها فاقد وب سایت فروش آنلاین هستند.

با این وجود، اما از مغازه‌های فروش پوشاک گرفته تا شیرینی فروشی‌ها و در یک کلمه صاحبان تمام مشاغل با درک توجه مردم به شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی و تبلیغ اجناس خود در این شبکه‌ها کرده‌اند.

با شیوع ویروس کرونا، اما کاربری صفحات رسمی فروشگاه‌ها به نوعی تغییر کرده و به جای تشویق مردم به حضور به شعبات آن‌ها با قراردادن عکس و نوشتن توضیحاتی در خصوص محصولاتشان کاربران را ترغیب به سفارش آنلاین می‌کنند.

در همین راستا یکی از شیرینی فروشی‌های شناخته شده شهر کرج با اقدامی جالب ضمن انتشار عکس‌هایی از رعایت بهداشت توسط کارکنانش، شیرینی‌های مختلف خود را با ذکر قیمت معرفی کرده و امکان سفارش و خرید پستی و پرداخت هزینه درب منزل را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر براساس اعلام دبیر اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، در حوزه کالا‌های سوپر مارکتی و زود مصرف افزایش حجم فروش آنلاین وجود داشته است و درواقع کسب و کار‌های این حوزه و نیز پلتفرم‌های آنلاین فعال در حوزه فروش کالا‌های مصرفی با افزایش قابل ملاحظه سفارشات مواجه شده‌اند.

کمبود نیروی کار مشکل اول فروشگاه‌های اینترتی

اگرچه شیوع کرونا فرصتی ویژه ر ا برای رونق کسب و کار‌های آنلاین ایجاد کرده و فروش آن‌ها را افزایش داده، اما مشکلاتی را نیز برای این کسب و کار‌ها ایجاد کرده است.

یکی از مشکلات جدی این روز‌های فروشگاه‌های اینترنتی که گلایه‌های بخش فروش آن‌ها را هم در پی داشته است کمبود نیروی کار است. درواقع از سویی این فروشگاه‌های اینترنتی پیش بینی حجم بالای فروش این روز‌ها را نکرده اند و از سوی دیگر باتوجه به هراس اجتماعی از کرونا و تمایل به خانه نشینی، جذب نیروی جدید هم با مشکل مواجه شده است.

مدیر بازاریابی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور که این روز‌ها با افزایش قابل ملاحظه فروش اینترنتی مواجه شده در همین رابطه اعلام کرده نیروی کار مجموعه آن‌ها برای بخش عملیاتی کافی نیست و باتوجه به استرس‌های موجود نیروی کار هم یافت نمی‌شود.

اگر سری به آگهی‌های استخدام منتشر شده بر بستر اینترنت بزنید متوجه می‌شوید که بسیاری از صاحبان مشاغل آنلاین تقاضای نیروی کار را در روز‌های متوالی و به صورت مکرر منتشر می‌کنند، اما باتوجه ترس اجتماعی ایجاد شده از کرونا و به تبع آن کم شدن متقاضیان کار‌های حضوری نمی‌توانند نیروی مورد نظر خود را جذب کنند.

باوجود تمام فراز و فرود‌ها و چالش‌های فروش اینترنتی، اما وزارت صنعت دید حمایتی نسبت به فروش آنلاین داشته و در این مدت از فروشگاه‌های اینترنتی حمایت کرده و سعی داشته با ارایه طرح‌هایی اصناف را ترغیب به ارایه اجناس به صورت آنلاین کند.

چراغ سبز وزارت صمت به فروش اینترنتی

باتوجه به شیوع کرونا و درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی مغازه ‌ها و اصناف دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در صدد بر آمد تا با انجام اقداماتی امکان افزایش فروش اینترنتی را برای اصناف تسهیل کند.

در همین راستا پیش از نوروز امسال "جشنواره بهاره مجازی، همدلی مردم و اصناف" برگزار شد تا با مشارکت بخش خصوصی و دولت از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار‌ها کاسته شود.

این جشنواره در واقع به نوعی جایگزینی برای جشنواره‌های بهاره عرضه مستقیم کالا بود که همه ساله برگزار می‌شد. از این طریق ضمن معرفی فروشگاه‌های اینترنتی موجود، امکان فروش برای اصنافی که فروشگاه‌های اینترنتی نداشتند نیز فراهم شد.
می‌توان گفت این طرح ازسویی با فراهم کردن فرصتی برای فروش اینترنتی کالا‌های اصناف هم در افزایش فروش اصناف نقش داشته و هم به مردم کمک کرده تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در بازار‌های کشور بتوانند کالا‌های مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کنند.

باتوجه به دید حمایتی وزارت صنعت به مشاغل آنلاین و اقدامات صورت گرفته از طرف این وزارتخانه برای توسعه فروش آنلاین در کشور انتظار می‌رود بخش خصوصی با استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده به شکلی جدی به سمت عرضه آنلاین کالا‌های خود حرکت کرده تا کشور گامی جدی در جهت الکترونیکی بردارد.

از سوی دیگر دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز می‌بایست ضمن درک شرایط سخت این روز‌های بخش خصوصی شرایط دریافت مجوز‌های مربوطه و نماد اعتماد الکترونیک را تسهیل کرده و همچنان با برگزاری جشنواره‌های جدید و اقدامات حمایتی مردم را ترغیب به انجام خرید اینترنتی کنند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *