احصای ۲۰ محور در پاسخگوئی به شبهات کجاندیشیها درباره کرونا /تجربیات خوبی در تدریس غیرحضوری شکل گرفت
مدیر حوزههای علمیه افزود: در این بحران، کارنامه خوبی رقم خورده است که جای تقدیر دارد، این نیروها در مراکز و نهادهای مختلف دست به تلاش زدند و امید است این بلا هر چه زودتر از جامعه بشریت و جهان و مسلمین رفع شود.
وی تصریح کرد: موجسواریها و هجمههایی از سوی دشمنان در رابطه با کرونا شکل گرفت که در این خصوص ۲۰ محور در پاسخگوئی به شبهات و سوالات و کجاندیشیها درباره کرونا احصا شد که حوزه باید بدان پاسخ بگوید.
عضوشورای عالی حوزههای علمیه اظهار داشت: این محورهای مهم، شامل مسائل اخلاقی، فقهی، فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، کلامی، فلسفی و ... و دارای ابعاد گستردهای است و حوزه پاسخگوی همه این شبهات و پرسشها است و در مباحث فقهی و فلسفی به آن پاسخ میدهد.
وی خاطرنشان کرد: دامنه وسیعی از شبهه پراکنیها، علیه قم و ایران شاهد بودیم هرچند بسیاری از شبهات به مرو و در دل حوادث مختلف، پاسخ داده شده و باید همچنان مورد ارزیابی قرار گیرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: یک محور مهم، مباحث آموزشی است که اهمیت زیادی دارد، همچنین پاسخگوئی به شبهات و سوالات پیرامون کرونا و بحثهای تبلیغی و ثبت و ضبط این حوادث از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.
آیت الله اعرافی در مورد مسائل آموزشی افزود: عمده مباحث مربوط به سطح یک است که با اهتمام اساتید و تلاش طلاب ۹۰ درصد از بار سطحی اطلاعات آموزشی برداشته شد و مسیر آموزشی به شکل جدید گشوده شد و پیش رفت و حتی در بسیاری از دروس جلوتر هستیم و امید است از نظر کیفیت نیز در همین سطح باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اساتید بخشی از عقبافتادگیها را جبران کردند و تجربیات خوبی در تدریس غیرحضوری شکل گرفت که باید به این تجربیات عمق بخشیده و ضوابط و آئین نامه آن تدوین و گزارشها به طور دقیق جمعآوری شود.
وی تصریح کرد: باید پشتیبانیهای لازم برای پیشرفت طلاب فراهم گردد تا افت تحصیلی در سطح یک نداشته باشیم و عقب ماندگی رفع شود و به پایان سال تحصیلی برسیم، اگر در ماه مبارک رمضان این بیماری ریشه کن شد، دروس به طور عادی ادامه پیدا میکند وگرنه با همین روال پیش میرود.
آیت الله اعرافی بیان کرد: بحث سطوح عالی باید دقیق باشد و طلاب به شکل مجازی پیش روند و با تدابیر لازم انجام و به شکل مجازی این سطوح عالی ابلاغ و حضور طلاب در دروس بررسی شود و رشد تحصیلی مشخص باشد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل درسهای خارج است که با این حدت و شدت نمیتوان سازوکاری برای آن اندیشید، اما باید راه را باز و اصول و قوائد را مشخص کنیم.
عضو شورای حوزه عنوان کرد: فقه معاصر یکی دیگر از مباحث مهم است که زمینه پیشرفت در آن باید فراهم شود، محور دیگر درسهای خارجی مرتبط با بیماریهای مسری و بحثهای اعتقادی و کلامی است که در این باره باید مباحث مهمی طراحی شود، هر چند کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و باید همه مسائل مرتبط با آن احصا شود.
وی گفت: همچنین دروس خارج مشخص و ارزش گذاری شود، قرار است حرکتی در چند ماه آینده انجام و دیدگاههای مختلف در ارتباط با بیماریهای واگیردار و بحرانهای اجتماعی و بهداشتی استخراج شود، در این بخش نیاز به کاری بنیادی و دراز مدت داریم.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد: بحث پذیرش یکی از دغدغهها در سال جاری به دلیل شیوع کروناست به ویژه اینکه شرایط امسال متفاوت است و با توجه به نرم افزاری که تهیه شده باید اقدام به پذیرش کرد.
وی بیان کرد: مصاحبههای درس خارج و آزمونها و پایان نامهها باید فعالتر شود تا تا زمان از بین رفتن ویروس کرونا، عقب افتادگیها جبران گردند.