صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحریم؛ بهانه‌ی جدید خودروسازان برای تعویق اجرای استاندارد یورو ۵/ارتقا استاندارد برای خودروسازان هزینه‌ی بالایی ندارد

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۰۶۷۹۱
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درخواست جدید خودرو سازان برای تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ به دلیل وجود شرایط تحریم را یک بهانه جدید دانست.

سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره درخواست جدید خودرو سازان برای تعویق ارتقای استاندارد خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ و درخواست وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهور در این باره گفت: یک هفته پیش نامه‌ای از سوی دو خودرو سازی بزرگ در کشور به سازمان محیط زیست ارجاع شد مبنی بر اینکه ارتقا استاندارد یورو ۵ یک سال دیگر به تعویق بیفتد که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع مخالفت و اعلام کرد که سلامت مردم از رقم‌هایی که خودرو سازان محاسبه می‌کنند بسیار بالاتر است.

بر اجرای ارتقای استاندارد یورو ۴ به ۵ در سال ۹۹ بسیار مصمم هستیم

میرزایی قمی افزود: سازمان محیط زیست بر اجرای ارتقای استاندارد یورو ۴ به ۵ در سال ۹۹ بسیار مصمم است. به این دلیل که این ارتقای استاندارد مقرر بود که در سال ۹۸ اجرایی شود که متاسفانه به دلیل درخواست وزارت صمت از دولت برای تعویق اجرایی شدن این قانون، باز هم ارتقا استاندارد خودرو‌ها به یورو ۵ به تعویق افتاد و مقرر شد که از سال ۹۹ اجرایی شود که باز دوباره درخواست تعویق داده اند، ولی ازمان محیط زیست به صورت کامل جدی مخالف این تعویق است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: سلامتی مردم و هزینه‌هایی که برای درمان صورت می‌گیرد به واسطه این عدم اجرایی شدن ارتقا استاندارد برای سازمان محیط زیست بسیار مهم‌تر است.

مخالفتمان را به دولت اعلام کرده ایم

میرزایی قمی افزود: با درخواست دو شرکت بزرگ خودرو سازی مبنی بر تعویق یک ساله اجرایی شدن استاندارد یورو ۵ اعلام کردیم و این مخالفت را به دولت نیز انعکاس داده ایم.

بحث تحریم بهانه‌ای برای خودروسازان است

وی در ادامه بیان کرد: از اواسط دهه ۹۰ ارتقای استاندارد خودرو‌ها مقرر شد و در آن سال‌ها با مشکل تحریم مواجه نبودیم. خودروسازان چرا از همان زمان برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ اقدام نکردند. این خودروسازان می‌توانستند برنامه ریزی‌های خود برای ارتقا استاندارد را انجام دهند. بحث تحریم بهانه‌ای برای خودروسازان است.

وی در ادامه گفت: حتی اگر هم این محدودیت‌ها وجود داشته باشد باید یک جا برای سلامتی مردم و هزینه‌هایی که بابت آلودگی هوا می‌شود دیده شود. نمی‌شود این قانون بدون هیچ برنامه ریزی مشخصی مدام به تعویق بیفتد.

 خودرو سازان اصلا اجرای این قانون را جدی نگرفته بودند

میرزایی قمی تاکید کرد: این مسئله نشان می‌دهد که خودرو سازان اصلا اجرای این قانون را جدی نگرفته بودند و برای آن برنامه ریزی خاصی انجام نداده اند.

وی در ادامه واکنش به این موضوع که در آذر ماه امسال خودروسازان اقدام به پیش فروش خودرو‌هایی با استاندارد یورو ۴ کردند و وقتی با مخالفت جدی سازمان محیط زیست مواجه شدند اعلام کردند که ارتقا به یورو ۵ صورت می‌گیرد و مگر آن زمان تحریم‌ها وجود نداشت گفت: دقیقا این موضوع درست است.

مجوز یورو ۵ برای هیچ خودروسازی صادر نکرده ایم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه درباره این موضوع ماجرای این که خودرو سازان چندی پیش با برگزاری مراسمی از خودرو‌های یورو ۵ رونمایی کردند و اعلام کردند که از محیط زیست مجوز گرفته اند به کجا ختم شد گفت: ما مجوز یورو ۵ برای هیچ خودروسازی صادر نکرده ایم و در آن مراسم یک خودرو ساز از خودروی یورو ۵ رونمایی کرد که نماینده سازمان استاندارد هم در آن مراسم حضور داشته، ولی هیچ نماینده‌ای از سازمان محیط زیست در این مراسم حضور نداشت، ولی هنوز مدارکی از سمت خودرو ساز برای سازمان محیط زیست ارسال نشده است و آن‌ها باید مدارک خود را برای ما ارسال کنند تا تست‌های آلایندگی روی آن‌ها انجام شود. اگر برای سازمان محرز شود که آلایندگی خودرو در حد استاندارد یورو ۵ است مجوز‌ها و تائیده‌های لازم را برای آن‌ها صادر می‌کنیم.

ارتقا استاندارد برای خودرو سازان با توجه به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی رقم بالایی نیست

میرزایی قمی در پاسخ به این سوال که ارتقا استاندارد برای خودرو سازان چقدر هزینه بر است؟ گفت: این هزینه نسبت به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی که الان با آن مواجه هستیم واقعا رقم بالایی نیست. برای مصرف کننده نهایی این افزایش قیمت که به واسطه‌ی ارتقا استاندارد صورت می‌گیرد واقعا ناچیز است. بحثی که خودرو سازان مطرح می‌کنند کاتالیست است و با توجه به موضوع تحریم امکان واردات آن وجود ندارد در صورتی که این خودروسازان می‌توانستند از قبل برای آن برنامه ریزی کنند و امکان تولید داخلی آن نیز وجود دارد و چیز غیر ممکنی نیست.


برچسب ها: محیط زیست

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *