فراخوان تولید محتوای قرآنی برای عبور از بحران کرونا / هشتگ خانههای نورانی را دنبال کنید
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزای میزان به نقل از ایکنا، محمدمهدی عزیززاده، مسئول تدوین برنامه ستاد مقابله با کرونای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به جریان مقابله با کرونا و فضاسازی هر کدام از دستگاهها در این باره، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت یافته است که در حوزه فعالیت رسانهای صحیح، اطلاعرسانی درست و مدیریت فضای مسموم رسانهای برخی جریانات فعالیتهایی را انجام دهد که بخشی از این مأموریتها به این معاونت مرتبط است.
مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن به تشکیل ستادی برای این کار در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و برگزاری جلسات منظم آن در فواصل زمانی نزدیک، اشاره کرد و افزود: در نهایت یک برنامهریزی صورت گرفته که هدف اصلی آن ارتقا سطح سلامت و بهداشت معنوی و فکری مردم است. همچنین توجه به اهمیت و نقش اساسی نشاطآفرینی و امیدبخشی با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و اعیاد مبارک ماههای رجب و شعبان نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
علاوه بر این، استفاده از ظرفیت نهادهای قرآنی مردمی، شخصیتها و گروههای مرجع، تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و علمی و پرهیز از اقدامات غیراصولی و غیرصحیح، استفاده از بستر فضای مجازی با توجه به اصل جذابیت و حوزه گسترده اثرگذاری آن و تأکید بر نقش و کارکرد گزارههای کلیدی قرآن و ادعیه و زیارات معتبر دینی در ارتقای سطح معنوی جامعه و کاهش دلنگرانیها و تشویشها از دیگر اصول و سیاستهایی است که این ستاد در طراحی برنامههای خود مد نظر قرار خواهد داد.
ترویج اندیشههای صحیح دینی در مواجهه با ابتلائات
عزیززاده به طراحی اقدامات عملی برای اجرای این سیاستها اشاره و اظهار کرد: در این طرح سه راهبرد پیگیری میشود که یکی از آنها ترویج باورها و اندیشههای صحیح دینی در مواجهه با ابتلائات است. یکی از شبهاتی که به طور جدی در فضای مجازی گسترش پیدا میکند و طراحیهای پیچیدهای هم برای آن صورت گرفته این است که تقابلی بین فضای معنویت و باور دینی با فضای علمی دامن زده شود که این بسیار خطرناک است؛ لذا یکی از راهبردها این است که اندیشهها و باورهای صحیح را برای مواجهه با ابتلائات و بیماریها ترویج دهیم.
این نگاه که باید بخش قابل توجهی از فعالیتها به سمت فضای مجازی حرکت کند، شکل گرفته است. باید فرهنگ وارد شدن به فضاهای جدید در عرصه فعالیتهای قرآنی ایجاد شود، سهم ما در تولید آثار و محصولات قرآنی در سبد فرهنگی خانواده بسیار ناچیز بوده و اصلاً قابل بیان نیست
وی بیان کرد: برای این موضوع سه کار جدی طراحی شده که محور اصلی آنها تولید آثار و محصولات صوتی و تصویری است این آثار برگرفته از آموزهها و مضامین قرآنی هستند و مروج باور صحیح نسبت به مقوله دعا و توسل و نیایش خواهند بود. جمعآوری آثار تجسمی، فیلم کوتاه، کلیپ، آثار صوتی و متنی موجود و مشارکت با رسانه ملی به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن برای تولید میانبرنامههای دینی از دیگر کارهایی است که در این راهبرد پیگیری خواهد شد.
فعالیت ۵ استودیو معاونت قرآن در کشور
مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن با اشاره به اینکه راهبرد دیگر ما در این برنامهها ترویج اخلاقمداری و ارتقای روحیه صبر، همیاری و تحمل در مواجهه با مشکلات خواهد بود، به تولید و عرضه برنامههای ترکیبی و گفتوگومحور با بزرگان دینی و قرآنی اشاره کرد و گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، پنج استودیو در استانهای تهران (مؤسسه مهد قرآن)، یزد (مؤسسه ثقلین)، مشهد (جامعه قاریان مشهد)، تبریز (مهد قرآن آذربایجان شرقی) و قم (مؤسسه آفاق نورالمجتبی) دارد. در همین راستا تمام ظرفیتهای این استودیوها فعال شده و تا شب عید به فعالیت ادامه خواهند داد. ضمن اینکه احتمال فعال بودن در تعطیلات عید نیز وجود دارد.
عزیززاده تصریح کرد: از همین طریق فراخوان داده میشود تا تمام مؤسسات و فعالان قرآنی اعم از مؤذنان، گروههای تواشیح و همخوانی، مبتهلان، قاریان، حافظان، خطبا، سخنرانان و تمام افرادی که در حوزه قرآن و عترت صاحب کرسی هستند و الان این فضا باعث شده تا از بستر فضای مجازی برای کارهای خود استفاده کنند و به تولید محتوا بپردازند، این گروهها میتوانند برای ادامه فعالیت خود در فضای مجازی از ظرفیت این استودیوها استفاده کنند. با توجه به اینکه باید اصول بهداشتی رعایت شود، طبیعتاً فعالان همان استانهایی که این استودیوها در آنجا مستقر است، میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با تأکید مجدد بر اینکه این استودیوها در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، یزد و قم مستقر هستند، گفت: فعالان قرآنی این استانها چه به صورت فردی و چه گروهی میتوانند برای تولید محتوا از ظرفیت این استودیوها استفاده کنند. حتی افرادی که تا پیش از این جلسات خود را به صورت حضوری برگزار میکردند، میتوانند از استودیوها برای تولید محتوای آموزشی جهت فعالیت در فضای مجازی استفاده کنند. بنابر این یکی از راهبردهای اصلی ما در این شرایط تولید اثر است.
همکاری فعالان قرآنی برای تولید آثار
عزیززاده با بیان اینکه تعطیلات نوروزی با مناسبتهای ماه شعبان همراه شده است، ابراز کرد: از طرف دیگر مردم نیز در خانه به نوعی قرنطینه شدهاند، در چنین شرایطی هر فعال قرآنی که احساس میکند میتواند محصولی برای تولید در فضای مجازی داشته باشد میتواند با مراجعه به این استودیوها به تولید اثر بپردازد، ما برای راحتی کار و ارتقا این فرایند زمینه انتشار این آثار را نیز فراهم خواهیم کرد تا با بیشترین تأثیرگذاری همراه باشد.
مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن با اشاره به اینکه تلاش خواهد شد تا اولین خروجیهای این تولیدات به زودی دیده شود، به همکاری ستاد مقابله با کرونا که در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تشکیل شده با جهاد دانشگاهی و شورای عالی قرآن برای تولید محتوای مناسب شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا در این شرایط که مردم در خانه هستند استفاده بهینهتری از حضور تمام وقت در خانه داشته باشند و لذا از ابتدای فروردینماه هر شب محافل آنلاین قرآنی، سخنرانی، مسابقه خانوادهمحور و ... را شاهد خواهیم بود.
وی در پاسخ به اینکه این تولیدات از طریق چه کانالی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت و شهروندان چگونه در جریان این تولیدات قرار خواهند گرفت، گفت: در یکی از پیامرسانها کانالی در نظر گرفته شده و اقدامات اجرایی شدن آن در دست اجراست، همچنین در بستر شبکههای اجتماعی نیز صفحهای در نظر گرفته شده است تا این تولیدات از آن طریق در اختیار مخاطبان قرار گیرد. بنابر این شهروندان برای استفاده از این محتواها اگر هشتگ خانههای نورانی را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند به تولیدات در نظر گرفته شده خواهند رسید.
هدف قرآنی کردن فضای خانههاست
عزیززاده در بخش دیگری از گفتوگوی خود به فعالیت برخی از مؤسسات قرآنی بر پایه فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده بخش قابل توجهی از کلاسهای آموزشی این مؤسسات که مبتنی بر فضای مجازی است با مشارکت معاونت قرآنی وزارت ارشاد ارتقا ظرفیت پیدا خواهد کرد تا سایر هموطنان و نه تنها مخاطبان آن مؤسسه، از چنین آموزشهایی بهرهمند شوند؛ بنابراین هدف اصلی از این فعالیتها این است که برنامههایی تدارک دیده شود تا فضای خانههای مردم در این ایام بیشتر قرآنی شود. این محتواها نیز از سوی مؤسسات و فعالان قرآنی که از طریق این فراخوان از آنها خواستهایم تا از ظرفیتها استفاده کنند، تولید میشود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مأموریت یافته است تا در حوزه فعالیت رسانهای صحیح، اطلاعرسانی درست و مدیریت فضای مسموم رسانهای برخی جریانات، فعالیتهایی انجام دهد که بخشی از این مأموریتها به این معاونت مرتبط میشود
مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن با بیان اینکه تولیدات دارای استانداردهای لازم خواهد بود، گفت: افرادی که برای تولید اثر مراجعه میکنند باید استانداردهایی که در نظر گرفته میشود، داشته باشند، ضمن اینکه این تولیدات قبل از انتشار با استانداردها مطابقت داده خواهد شد. در همین راستا پیشنهاد من در درجه اول استفاده از ظرفیت قاریان ممتاز و بینالمللی، گروههای تواشیح و همخوانی، سخنرانان و صاحبان منابر و مؤسسات قرآنی به عنوان چهار گروه اصلی مخاطب است. خارج از این اگر شخصی دارای استعداد ویژهای بوده و درصدد تولید اثر خاصی است نیز میتواند مراجعه کند.
عزیززاده درباره وضعیت فعالان سایر استانها که استودیوهای معاونت قرآن و عترت در آنجا استقرار نیافته است، گفت: با توجه به اینکه به شدت توصیه شده است تا سفری در شرایط فعلی صورت نگیرد، لذا افراد اگر از قبل اثری دارند، میتوانند آن را ارائه دهند، اما امکان حضور و تولید اثر جدید برای آنها فراهم نخواهد بود.
وی در پایان در مورد فعالیت کمیته قرآن و فضای مجازی که یکی از کمیتههای کمیسیون تبلیغ و ترویج است و تناسب فعالیت آن کمیته با شرایط فعلی بیان کرد: این نگاه که باید بخش قابل توجهی از فعالیتها به سمت فضای مجازی حرکت کند، شکل گرفته است. باید فرهنگ وارد شدن به فضاهای جدید در عرصه فعالیتهای قرآنی ایجاد شود، سهم ما در تولید آثار و محصولات قرآنی در سبد فرهنگی خانواده بسیار ناچیز بوده و اصلاً قابل بیان نیست، این سهم زمانی افزایش پیدا میکند که تولید افزایش یابد و تولید نیز نیاز به امکانات دارد. ساخت استودیوها با نگاه به همین موضوع بوده است.
انتهای پیام