صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

علت افزایش کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۸/ کاهش ۴۰ درصدی درآمد تاکسی‌داران با شیوع کرونا / بسته‌های حمایتی از رانندگان

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲:۰۲
کد خبر: ۶۰۵۱۴۲
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به تشریح اقدامات انجام شده برای رانندگان تاکسی با شیوع ویروس کرونا پرداخت.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه به تشریح تمهیدات اندیشیده شده برای رانندگان تاکسی در سراسر کشور پرداخت و گفت: ما در سازمان تاکسیرانی توانستیم محلول ضدعفونی را با نرخ مصوب به تاکسیرانی‌های سراسر کشور برسانیم و با مجموعه‌های تولیدکننده مجاز وارد مذاکره شدیم و این نیاز را تامین کردیم.

تامین ۲۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی برای رانندگان تاکسی

وی ادامه داد: در ابتدای هفته جاری به میزان ۲۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی شارژ کردیم و مقرر شد به صورت مستمر نیاز‌های سازمان‌های تاکسیرانی با مجموعه‌های تولیدکننده هماهنگ شده و اقلام با نرخ مصوب تامین شود.

ضامنی تصریح کرد: نکته مهم در اینجا این است که با ایجاد خط ارتباطی مستقیمی که محلول ضدعفونی را در اختیار تاکسیرانی‌ها قرار داده، قیمتش به یک پنجم هزینه موجود آن در بازار تقلیل یافته و علاوه بر این اطمینان داریم محلول از مجوز‌های لازمه وزارت بهداشت و دارای استاندارد‌های لازمه برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور خاطرنشان کرد: سازمان‌های تاکسیرانی در سراسر کشور مدیریت لازمه را انجام می‌دهند تا این محلول به دست رانندگان تاکسی برسد و ما بستر را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: مقرر شده است که سازمان‌ها در هر شهر به فراخور نیازشان، درخواست‌هایشان را ارسال کرده و این درخواست‌ها ساماندهی شده و بر اساس اولویت، محلول‌های ضدعفونی در شهر‌های مختلف تامین شود.

ضامنی تصریح کرد: این کار بر اساس اعلام نیاز هر شهر انجام می‌شود، چون در برخی استان‌ها خودشان توانستند محلول‌هایی را پیدا کرده‌اند و برخی شهر‌ها ورود جدی‌تری را در این مقابله با این بیماری داشتند، در نتیجه لازمه جمع‌بندی نیاز‌ها توسط شهرداری‌های شهر مربوطه است تا ما بر این اساس نیاز‌ها و درخواست‌ها را تامین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مساله آموزش به رانندگان تاکسی و اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزش‌ها بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به صورت خلاصه شده و اینفوگرافیک در اختیار رانندگان تاکسی قرار داده شده است، هرچند در این فرایند بسیاری از رانندگان از سازمان‌ها و شهرداری‌ها پیش‌قدم‌تر بوده و نکات ضدعفونی را انجام داده اند. 

ضامنی با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان سازمان تاکسیرانی این است که نیازمندی‌های رانندگان تاکسی را تامین کنیم، خاطرنشان کرد: تاکسیرانی‌های سراسر کشور باید بر نحوه توزیع محلول‌های ضدعفونی در میان رانندگان نظارت کنند، ما تامین انبوه را ما انجام دادیم و توزیع را به عهده شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی هر شهر قرار دادیم و امیدواریم که این کار به نحو مطلوب انجام شود.

تنها حدود ۲۰ درصد ناوگان تاکسیرانی سیستم پرداخت الکترونیکی دارند

وی در پاسخ به سوالی درباره تشویق رانندگان تاکسی برای استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیک در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری گفت: در شهر‌هایی که بستر پرداخت‌های الکترونیکی فراهم است قاعدتا این اتفاق می‌افتد. اما متاسفانه سیستم پرداخت الکترونیک در سراسر کشور و کلیه ناوگان تاکسیرانی فراهم نیست.

ضامنی ادامه داد: تنها حدود ۲۰ درصد ناوگان تاکسیرانی به این سیستم پرداخت الکترونیکی و بارکد‌های تصویری مجهز هستند. در این شرایط ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این اتفاق در سراسر کشور اتفاق بیفتد چراکه در خیلی از شهر‌ها هنوز این بستر فراهم نیست.

اینفوگرافیک‌های آموزشی بر طبق پروتکل وزارت بهداشت به رانندگان

وی درباره تذکرات داده شده به رانندگان برای استفاده از ماسک و دستکش‌های ضدعفونی گفت: با توجه به اینکه رانندگان به عنوان اولین افراد در معرض خطر هستند، برای حفاظت جان خود و شهروندان آموزش‌های بسیاری را به این افراد داده‌ایم که البته در بخش‌هایی شهروندان باید همکاری لازم را داشته باشند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

ضامنی تصریح کرد: در این رابطه اینفوگرافیک‌های لازم آماده شده و در فضای مجازی قرار گرفته تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند. در نتیجه این کار جمعی است که به طور همزمان، هم رانندگان و هم شهروندان باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم تا انشالله اتفاق ناگواری برای افراد پیش نیاید.

کاهش ۴۰ درصد یدرآمد تاکسی‌داران با شیوع کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت درآمدی رانندگان اشاره کرد و تصریح کرد: برآوردی که خودمان داریم و بر اساس گزارشی که از شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی سراسر کشور‌ها گرفتیم، تقریبا ۴۰ درصد میزان مسافر استفاده کننده از سامانه تاکسیرانی داشتند، کم شده که این مساله به رعایت مساله قرنطینه از سوی شهروندان و تاکیدات وزارت بهداشت در عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی صورت گرفته مرتبط بوده و در نتیجه سهم درآمدی رانندگان هم کم شده است.

بسته‌های حمایتی برای رانندگان تاکسی 

ضامنی با اشاره به پیشنهادات سازمان تاکسیرانی برای ارائه بسته‌های حمایتی به این قشر تاکید کرد: درخواست ما از فعالان این حوزه این بود که بسته‌های حمایتی به رانندگان تاکسی تعلق بگیرد و خودمان در اتحادیه بسته‌های حمایتی کمکی را از قبل به رانندگان همچون توزیع لاستیک خودرو با قیمت مصوب و یا کارت خرید معیشتی در نظر گرفتیم تا رانندگان بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

وی ادامه داد: در بخش دوم از وزارت رفاه درخواست کردیم که بسته‌های حمایتی را برای این قشر درنظر بگیرند و پیگیر هستیم که این پوشش به رانندگان داده شود تا از این کمک‌ها بهره‌مند شوند، هرچند در صورت میسر شدن همه این اتفاقات رانندگان تاکسی نیز مانند دیگر مشاغل کشور با کاهش درآمدی روبه‌رو شده‌اند و امیدواریم که از این دوره به سرعت عبور کنیم.

علت افزایش کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۸

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با اشاره به تصویب افزایش ۱۱ درصدی کرایه تاکسی‌ها در کل کشور خاطرنشان کرد: ما در سال جاری افزایش قیمت سوخت را از هزارتومان به هزار و پانصد تومان داشتیم که رانندگان را با هزینه‌هایی متحمل کرد که بر اساس برآورد‌ها در کلانشهر‌ها حدود ۱۱ درصد و در شهر‌های دیگر حدود ۱۴ درصد تاثیر داشته، درنتیجه این اختیار را به استانداری‌ها را دادند که در صورت لحاظ مصالح محلی تا این سقف بتوانند افزایش قیمتی را داشته باشند و نکته مهم این است که این افزایش سنواتی نیست و ناشی از افزایش سوخت در سال جاری بود.

وی ادامه داد: افزایش سنواتی کرایه تاکسی‌ها که در ابتدای هر سال صورت می‌گیرد بر اساس نظر شورا‌های شهر تعیین می‌شود و جالب است بدانید که در برخی شهر‌ها خود رانندگان تاکسی متقاضی این مساله هستند که افزایش نرخ نداشته باشند چراکه افزایش نامتعارف کرایه تاکسی‌ها در کاهش میزان مسافران موثر خواهد بود.

اطلاعاتی درباره فوت یا ابتلا رانندگان تاکسی به کرونا نداریم

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون در میان راننده تاکسی‌ها اطلاعی از فوت یا ابتلای قطعی رانندگان تاکسی به کرونا داشته‌اند یا خیر، تصریح کرد: تاکنون گزارشی از موارد ابتلای قطعی به کرونا و یا فوت ناشی از آن نداشتیم و این آمار‌ها به دست ما نرسیده است و نهاد‌های دیگر شاید اطلاعات‌شان از ما کامل‌تر باشد.

محدودیتی برای رانندگان مسن تاکسی با شیوع کرونا نگذاشتیم

ضامنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ایجاد محدودیت برای رانندگان مسن از سوی سازمان تاکسیرانی با توجه به خطر این بیماری خاطرنشان کرد: خیلی از رانندگان موارد را رعایت می‌کنند، اما اینکه محدودیتی از سوی ما برای کسب معاش رانندگان تاکسی گذاشته شود، قاعدتا باید تامین معاشی از برای آن‌ها فراهم شود، چون روی این مکانیزم‌ها در کشور ما خیلی کار نشده در نتیجه به لحاظ محدودیت شاید این مسائل قابلیت اجرایی شدن نداشته باشند و به سادگی امکان پذیر نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *