صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

یک جامعه شناس: ۹۰ درصد دانشجویان صرفا برای مدرک به دانشگاه می‌روند

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷:۴۷
کد خبر: ۶۰۴۲۹۳
الستی درپاسخ به این سوال که آیا دانشجویان به دنبال کسب علم هستند؛ گفت: تقریبا ۱۰ درصد از دانشجویان به دنبال کسب دانش و ارتقاء مهارت‌های خود هستند و سایرین با هدف مدرک گرفتن به دانشگاه می‌آیند.

محمد علی الستی جامعه شناس ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: مدرک گرایی در دانشجویان دهه های پیشین نیز وجود داشت اما در حال حاضر این میزان بسیار شدت دارد.

وی افزود: بیش از ۶۵ درصد دانشجویان دهه‌های ۶۰ و ۷۰، به دنبال کسب مهارت و دانش در رشته‌های دانشگاهی خود بودند؛ بنابراین افراد با هدف ارتقاء سطح دانش و توانایی خود، وارد دانشگاه می‌شدند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر، حداکثر ۱۰ درصد دانشجویان، برای کسب مهارت و دانش به دانشگاه آمده اند و بقیه افراد برای کسب مدرک آمده اند.

وی درباره علت این امر گفت: جهان سومی بودن و عدم شایستگی سالاری در کشور ما علیت این مدرک گرایی‌ها است.

الستی اظهار کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان از شرایط کاری رشته خود راضی نیستند و می‌گویند این همه زحمتی که برای درس خواندن کشیدند، به این میزان درآمد نمی‌ارزید.

این استاد دانشگاه گفت: انگیزه درس خواندن در بین جوانان بسیار کاهش یافته است؛ حتی درآمد‌های کارمندی نیز جوابگوی نیاز‌های مالی و گذران زندگی افراد نیست.

الستی ادامه داد: در رشته‌های پزشکی و مهندسی هم اگر به عنوان کارمند استخدام شوند؛ نمی‌توانند درآمد کافی کسب کنند.

وی افزود: بیشتر افراد سعی می‌کنند به سمت شغل آزاد بروند تا درآمد بیشتری برای رفع نیازهایشان کسب کنند و کمتر افرادی هنوز به فکر موقعیت اجتماعی یا نقش موثر آن‌ها در عرصه‌های مختلف علمی هستند.

دکتر الستی اظهار کرد: دانشجویان فعلی به نحوی به رشته و موقعیت خود نگاه می‌کنند که بتوانند آن را به درآمد تبدیل کنند؛ بنابراین کسب دانش دیگر نیاز بسیاری از آن‌ها نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی درآمد بیشتر مورد توجه افراد باشد؛ انگیزه و علاقه برای کسب دانش کمتر می‌شود، بنابراین مدرک گرایی ایجاد می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *