صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تمرینات مفید برای گفتار بهتر بازیگر

۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۰۲۹۲۳
بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.

تمرینات برای گفتار بهتر بازیگر

بالای سر خود صفحه‌ای فلزی همچون یک سنج، به گونه‌ای آویزان کنید که قدرت ارتعاش داشته باشد. سپس توسط فشار هوای محبوس در حوزه‌ی دیافراگمی و ارتعاش آن در محفظه‌ی پس سری و مخرج دهان، بگویید " گانگ". دقت کنید که الف میانی را بکشید و واج‌ها را به شدت و محکمی در دو حرف اول و آخر و بسیار قوی ادا کنید. آن قدر مکان آن صفحه‌ی فلزی را پایین و بالا کنید که بیشترین رزنانس را در صفحه احساس کنید.

اگر به درستی و با دقت این کار را انجام دهید، حالا به صوتی که درست در همان نقطه ارتعاش می‌کند، فکر کنید. آن، سطح ارتفاع صدای طبیعی شما از مخرج دهانی است. برای یافتن سطح ارتفاع صدای طبیعی از مخرج بینی همین تمرین را انجام دهید فقط به جای "گانگ"، از کلمه‌ی "نین" استفاده کنید.

این بار حرف "ی" را بکشید و واج‌های منتهی به دو حرف "ن" در اول و انتها را با شدت و دارای کشیدگی از مخرج بینی ادا کنید. این تمرین باید پس از هر یک ماه تمرین مستمر تکرار شود تا به پیشرفت و گسترش ارتفاع صدای طبیعی خود از هر دو مخرج دهانی و بینی پی ببرید.

تمرین ۲: بگذارید مغزتان کاری را برای شما انجام دهد. همان طور که صحبت می‌کنید، احساس لبخند داخلی را داشته باشید وبگذارید که فک به آسانی در آن مدار به حرکت درآید. نفس را نگه دارید احساس کنید کاملا در تمام جمله‌ای که می‌گویید، در گیر هستند. نگذارید این احساس تا زمانی که صدا‌ها از دهانتان خارج می‌شود از بین برود.
در پایان جمله شکم را آزاد کرده و بگذارید نفس وارد شش‌ها شود.

شما مجبور نیستید هوا را به درون بکشید. فشار هوای خارج از شش‌ها پس از رها کردن عضلات شکم، بیش از درون آنهاست و در نتیجه، پس از رها کردن عضلات شکمی، هوا به سادگی وارد شش‌ها می‌شود. با نگه داشتن لبخند داخلی، خط کلمات و آوا‌هایی را که هنگام بازی با آن سر و کار داشتید نگه خواهید داشت و گلوی شما از صحبت کردن خسته نخواهد شد.

نکته: بازیگر نباید سعی کند در سر و صدای یک اتاق شلوغ در مهمانی‌ها و یا در رستوران‌ها صحبت کند. این بخشی از مراقبت صحیح از صداست. یا در جایی که به حرفتان گوش نمی‌کنند و یا اهمیتی نمی‌دهند و یا به قول معروف "صدا به صدا نمی‌رسد"، از صحبت بپرهیزید؛ در غیر این صورت وارد هیجان‌های اضطرابی شده و فشار‌ها و صدمه‌هایی جبران ناپذیر بر توانمندی‌های آوایی و روح و ذات پرهیجان خود وارد خواهید کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *