طراحی و تدوین سه بسته تحولی در آموزشوپرورش استثنایی
وی گفت: این بستهها موجب چرخش تحولآفرین شده و زمینهساز تعلیم و تربیت تمام ساحتی و جلب مشارکت همگان را فراهم میکند.
حسینی یکی از بستههای تحولآفرین را مناسبسازی دانست و اظهار کرد: محتوای آموزشی، تجهیزات آموزشی و توانبخشی، دانش آموزان عادی و نیازهای ویژه، والدین، معلمان و فضای آموزشی از مؤلفههای مناسبسازی است که باید بر روی آنها تمرکز کرد.
وی افزود: برای به نتیجه رسیدن مناسبسازی و اجرای طرح فراگیرسازی، در هر استان یک مدرسه با تمامی مؤلفههای آن بهعنوان الگو مناسبسازی خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: تربیت معلمان چند مهارتی بهجای معلمان تک مهارتی، نهضت زبان اشاره، بریلآموزی و نهضت توانافزایی حرکتهای تحول خواهانهای است که در بسته تحولی مناسبسازی جای گرفته است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از مؤلفههای اصلی مناسبسازی، مناسبسازی محتوای آموزشی است، گفت: معلمان، والدین، دانشجویان، متخصصان و همه اقشار، جامعه مخاطب مناسبسازی محتوای آموزشی هستند و در این راستا طراحی و تولید اپلیکیشن جامع آموزشوپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: ایجاد پایگاه مجازی آموزش با اجرای طرحهای آموزش در منزل، بیمارستان و مؤسسات دانش آموزان جسمی حرکتی و آموزش برنامه مکمل مجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیگر برنامههای در دست اقدام است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه طرح سنجش تحصیلی از طرحهای بسیار خوب آموزشوپرورش استثنایی است اظهار داشت: در راستای مداخلات طلایی و بهنگام باید دادهکاوی و آیندهپژوهی از نتایج طرح سنجش تحصیلی بهعملآمده و نتایج آن در اختیار بخشهای مختلف آموزشوپرورش قرار گیرد.
وی افزود: پوشش صددرصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان، پوشش حداکثری پیشدبستانیها و اعتباربخشی به آزمون سنجش ازجمله برنامههای آموزشوپرورش استثنایی در طرح سنجش است.
حسینی در پایان گفت: بستههای مهارتی و مهارتآموزی برای کل نظام تعلیم و تربیت از ضروریات است، اما این ضرورت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بیشتر حس میشود و در همین راستا سند جامع توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کارآفرینی در حال تدوین است.