صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اگر طرف مقابل به مفاد توافق پایبند باشد ما هم پایبند خواهیم بود/ لغو تمامی تحریم ها و قطعنامه ها

۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰
کد خبر: ۶۰۰۷۵
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان: رئیس جمهور گفت: اگر توافق صورت گرفته بر مبنای اعتماد به طرف مقابل بود، 23 ماه مذاکره در دوره های قبل و 18 روز مذاکره لاینقطع در این دور انجام نمی گرفت.
به گزارش خبرنگار سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی با مردم به مناسبت جمع بندی مذاکرات هسته ای گفت: مردم در شب های قدر برای دستیبابی به یک توافق خوب دعا کردند که امروز دعای آنها مستجاب شده است.

وی افزود: امروز با مذاکرات 23 ماهه ایران با شش قدرت جهانی به نقطه جدیدی دست پیدا کردیم. ماه رمضان برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما از سال 82 این مذاکرات را در تهران و پایتخت های دیگر کشورها دیدیم و ادامه دادیم و شاهد بودیم.

روحانی با بیان اینکه ما در مذاکرات چهار هدف را دنبال می کردیم، افزود: ادامه توانمندی فناوری هسته ای، لغو تحریمهای غلط و ظالمانه، لغو کلیه قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت سازمان ملل و خارج شدن پرونده هسته ای ایران از فصل هفتم منشور و سازمان ملل از این اهداف بود که امروز هر چهار هدف حاصل شده است.

وی تاکید کرد: تمامی تحریمها و حتی تحریمهای تسلیحاتی و موشکی لغو می شود.

مذاکره برای خواندن بیانیه نیست بلکه مذاکره به معنای بده بستان است

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: شرایطی که باید بگویم دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرتها و نشر آن در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملا ورق خورده و صحنه جدیدی آغاز شده است.

روحانی تاکید کرد: این صحنه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات جهان مسیر کوتاهتر وکم هزینه تر هم دارد.

روحانی تاکید کرد: ماورای حل موضوع و معضل هسته ای می بایست در بخشهای مختلف قدمهای لازم برداریم از لحاظ سیاسی تمهیدات لازم باید فراهم شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: از لحاظ افکار عمومی نیز این مسئله باید روشن شود که مذاکره برای خواندن بیانیه نیست بلکه مذاکره به معنای بده بستان است.

مذاکره یک بازی برد باخت نیست

وی افزود: ما به دنبال صدقه نبودیم بلکه در مذاکرات دنبال آن بودیم که برمبنای منافع و مصالح ملی بده و بستان منصفانه و عادلانه در پیش گرفته شود، مذاکرات یک بازی برد باخت نیست به این معنا که یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده باشد.

روحانی اظهار کرد: از لحاظ اقتصادی نیز با فشارهایی که تحریم کنندگان به وجود آورده بودند شرایط سختی در جامعه ایجاد شده بود ،البته همانطور که پیش از این گفته ام تحریمها موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

 توافقی می تواند پایدار باشد که برای هر دو طرف حالت برد برد داشته باشد

رییس جمهور تصریح کرد: مذاکره و توافقی می تواند پایدار باشد که برای هر دو طرف حالت برد برد داشته باشد ما این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم و مذاکره کنندگان در طول این مدت این را مبنای کار خودشان قرار دادند.

روحانی با اشاره به مسئله اجماع داخلی پیرامون مسائل ملی گفت: بحث دیگری که در این مسیر بسیار مهم بود مسئله اجماع داخلی بود هرچند در داخل کشور جریانهای فکری، سیاسیون شاید پیرامون هر مسئله ای فکر واحدی نداشته باشند اما برخی مسائل به منافع ملی مربوط می شود که مسئله هسته ای از جمله آنها بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ما در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه توانستیم به اجماعی در این زمینه دست پیدا کنیم و راه مذاکره را آغاز کنیم.

فرایند 12 ساله مذاکرات هسته ای

روحانی با اشاره به فرایند مذاکرات هسته ای در طول 12 سال گذشته گفت: راه این مذاکرات قبل از این دولت در 12 سال پیش با نظر مقام معظم رهبری در سال 82 آغاز شد.

وی افزود: این مذاکرات با کشورهای دیگر در تهران پایتخت های کشورهای همسایه پایتخت های اروپایی مسیر خود را در طول این سالها طی کرد که ما شاهد آن بودیم.

روحانی با اشاره به انتخابات سال 92 گفت: در این انتخابات مردم به صراحت اعلام کردند دولتی می خواهیم که فناوری هسته ای توأمان با صلح  را در پیش بگیرد و ما نیز این مسائل را در این مذاکرات مدنظر خودمان قرار دادیم.

کنار گذاشتن زبان تهدید لازمه تعامل با ایران

رییس جمهور گفت: مردم دارای هدف، منطق و استدلال هستند و من نیز در روز اول در مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که روش تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگوید.

وی افزود: آنچه که امروز به عنوان یک توافق در برنامه جامع اقدام مشترک برمیگردد ریشه آن به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف کشورهای 1+5 برمیگردد.

رییس دولت یازدهم بیان کرد: اگر این 2 مسئله نبود ما نمی توانستیم دستاوردهایی را در این مذاکرات به دست بیاوریم و به یک توافق اصولی دست پیدا کنیم.

مذاکرات را در وضعیت رکود تورمی پیش بردیم

روحانی با اشاره به شرایط ایران در زمان این مذاکرات گفت: ما در شرایطی این مذاکرات را به پیش بردیم که وضعیت رکود تورمی در کشور حاکم بود بنابراین ما ابتدا باید تورم بالای 40 درصد را کنترل می کردیم چون خود این مسئله  می توانست قدرتمندترین پیام برای کشورهای 1+5 باشد.

تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای برای دفاع از حقوق ملت ایران

وی با اشاره به ایستادگی، تحمل، شجاعت مردم در مسیر مذاکرات گفت: در 23 ماه گذشته تیم مذاکره کننده تلاش فوق العاده ای داشت تا از حقوق ملت ایران دفاع و خطوط قرمز را رعایت کند در روز اول مذاکره طرف مقابل حرف های دیگری می زد ولی امروز محدودیت 8 ساله را قبول کرده است.

روحانی افزود: آنها می گفتند ما فقط باید در دوران محدودیت 1000 سانتریفیوژ داشته باشیم و بعد از آن 4 هزار را قبول کردند ولی امروز در توافق 6 هزار سانتریفیوژ را پذیرفته اند که 5 هزار آن در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فردو فعال خواهد بود.

کاهش زمان محدودیت ها از 20 سال به 8 سال

وی درباره بازه زمانی محدودیت  ها نیز تصریح کرد: آنها می‌گفتند دوران محدودیت 20 سال به علاوه 25 سال باشد، بعدها گفتند 20 سال به علاوه 10 سال و بعد از آن حرف آخر 20 سال است دیگر کوتاه نخواهیم آمد اما این 20 سال در نهایت به 10 سال و در مذاکرات روزهای اخیر به 8 سال کاهش پیدا کرده است.

رییس قوه مجریه در ادامه با اشاره به امتیازاتی که جمهوری اسلامی ایران در جریان توافق هسته ای بدست آورده است گفت: طبق توافق صورت گرفته در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF6 در IR8 آغاز می شود.

وی ادامه داد: در بحث راکتور اراک غربی ها آب سنگین را به عنوان خط قرمز خود مطرح کرده بودند اما امروز در شرایطی توافق انجام شد که در آن به صراحت از آب سنگین راکتور اراک یاد شده است.

استقرار بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو

روحانی با بیان اینکه طرف مقابل نام بردن از تاسیسات فردو را هم سخت می دانست اظهار کرد: غربی ها در ابتدا معتقد بودند که فردو باید منحصراً به مرکز تحقیقات ایزوتوپ تبدیل شود اما امروز در شرایطی توافق انجام شد که در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت.

امروز طبق توافق صورت گرفته تمامی تحریم ها لغو خواهد شد

رییس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به نظر غربی ها در رابطه با برداشتن تحریم ها در روزهای نخست مذاکرات گفت: در زمینه لغو تحریم ها غربی ها می گفتند که تحریم ها به صورت تدریجی و پس از اعتماد زایی ایران تعلیق می شوند اما امروز طبق توافق صورت گرفته تمامی تحریم ها حتی تحریم های موشکی و تسلیحاتی نیز لغو خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: به موجب توافق صورت گرفته تمامی تحریم های مالی، بانکی، بیمه ای، امور حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد.

تحریم های تسلیحاتی پس از 5 سال لغو خواهد شد

رییس قوه مجریه با اشاره به چگونگی لغو تحریم های تسلیحاتی اظهار کرد: در زمینه تحریم های تسلیحاتی پس از 5 سال که نوعی محدودیت در این زمینه اعمال می شود، این تحریم ها نیز لغو خواهد شد.

لغو تحریم های اشاعه ای

روحانی در ادامه به لغو تحریم های اشاعه ای هم گریزی زد و بیان کرد: در زمینه اشاعه ای مقرر شده است که کالاهایی که کاربرد 2 منظوره دارند در کمیته ای مورد بررسی قرار گیرند.

طی روزهای آینده تمامی 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد

رییس جمهور بیان کرد: غربی ها در زمینه لغو تحریم های مربوط به شورای امنیت می گفتند قطعنامه هایی را که اجرا نکرده اید چگونه لغو کنیم اما طبق توافق صورت گرفته در روزهای آینده تمامی 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد.

10 سال بعد پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت خارج خواهد شود

روحانی با اشاره به فرایند خروج پرونده ایران از شورای امنیت گفت: طرف مقابل در ابتدا خروج پرونده ایران از شورای امنیت را منوط به گزارش آژانس کرده بود اما امروز مقرر شده است که بدون در نظر گرفتن گزارش آژانس، 10 سال بعد پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت خارج شود.

توافق صورت گرفته بر اساس اعتماد نیست

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا توافق صورت گرفته بر مبنای اعتماد به 5+1 است یا خیر؟ تصریح کرد: اگر توافق صورت گرفته بر مبنای اعتماد به طرف مقابل بود، 23 ماه مذاکره در دوره های قبل و 18 روز مذاکره لاینقطع در این دور انجام نمی گرفت.

رییس دولت یازدهم  بیان کرد: اگر توافق صورت گرفته به دقت انجام شود، می تواند آرام آرام خشت های دیوار بی اعتمادی میان ایران و طرف مقابل را بردارد.

وی تصریح کرد: ما بدون اینکه بخواهیم به کشورهای بد سابقه اعتماد کنیم بر مبنای دقت کامل و مفاد توافق، کار خود را پیش می بریم.

توافق صورت گرفته دو طرفه است

روحانی با بیان اینکه توافق صورت گرفته دو طرفه است گفت: ما پس از توافق موقت ژنو طرف مقابل را محک زدیم و بر آن مبنا به توافق نهایی گام نهادیم.

اگر طرف مقابل به مفاد توافق پایبند باشد ما هم پایبند خواهیم بود

رییس جمهور با بیان اینکه اگر طرف مقابل به مفاد توافق پایبند باشد ما هم پایبند خواهیم بود، اظهار کرد: ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل نیز پای این پیمان ایستاده باشد.

روحانی در ادامه توافق صورت گرفته را دارای مراحلی دانست و بیان کرد: مرحله اول توافق امروز بود که همه 7 کشور بر متن توافق و ضمائم پنجگانه آن اتفاق نظر کردند.

وی ادامه داد: مرحله بعدی توافق در روزهای آینده خواهد بود یعنی زمانی که متن توافق ذیل ماده 25 به تصویب شورای امنیت برسد.

رییس جمهور امروز را روز بیانیه مشترک خواند و روز نهایی توافق را حدود 2 ماه بعد دانست و گفت: پس از 2 ماه به روزی می رسیم که روز توافق است روزی که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و از آن زمان است که اقدامات ایران آغاز خواهد شد.

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه روز اجرای کامل توافق چند ماه دیگر خواهد بود اظهار کرد: اقدامات ایران با اقدامات اجرایی 1+5 برای لغو تحریم ها همزمان خواهد بود که ممکن است بیش از 2 ماه به طول بیانجامد.

کشورهای جهان فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناخته اند

روحانی گفت: این مهمترین روز در طول 12 سال گذشته است، امروز از لحاظ تاریخی، کشورهای جهان فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناخته اند
.

وی افزود: این قدرت ها پس از 12 سال اعلام کردند در فناوری هسته ای به ایران کمک می کنند، همه تحریم ها برداشته خواهد شد، و شرایط عادی در روابط ایران با جهان آغاز خواهد شد
.

امروز پایانی بر ظلم های غلط و نابجا علیه ملت ایران است
رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: امروز هم یک پایان است و هم یک آغاز، پایانی بر ظلم های غلط و نابجا علیه ملت ایران و آغازی برای روند جدید همکاری های جدید در جهان.

تلاش های رژیم غاصب صهیونیستی برای به نتیجه نرسیدن گفتگوها به شکست انجامید

روحانی تاکید کرد :امروز فقط برای مردم شیراز و اصفهان و دیگر شهرهای ایران، به دلیل اینکه می بینند زنجیره تحریم ها در حال گسستن است، روز خوشحالی نیست بلکه مردم غزه و قدس و لبنان هم خوشحال هستند چرا که می بینند تلاش های واهی رژیم غاصب صهیونیستی برای به نتیجه نرسیدن گفتگوها به شکست خورده است.

وی تصریح کرد: امروز تمام مردم منطقه خوشحال هستند چرا که بسیاری از بهانه های واهی برای ستم و فشار علیه مردم منطقه پایان می پذیرد.

جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود
رئیس جمهور کشورمان افزود: اگر برخی از کشورهای 1+5 اعلام می کنند که ایران را از ساخت بمب اتم باز داشته اند، اما همه دنیا می دانند که ساخت بمب اتم به فتوای مقام معظم رهبری، حرام و غیر انسانی است و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود، چه توافق اجرا بشود چه نشود
.

روحانی اظهار کرد: بنابراین اگر می خواهند از دستاوردهای خود سخن بگویند باید از دستاوردهای واقعی سخن بگویند؛ از فضای ایجاد شده برای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در سطح جهان.

تشکر از رهبر معظم انقلاب
وی تاکید کرد: باید از ایستادگی ملت ایران در برابر تمام فشارها، از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پر توان و با هدایت های خود به ملت و کشور و دولت کمک کرده و با راهنمایی های خود بار سنگینی را به دوش گرفت، تشکر کنم
.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: از مجلس و ریاست قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، همچنین نیروهای مسلح که همواره پشتیبان ملت و دولت بوده اند، مجمع تشخیص مصلح نظام، مجلس خبرگان، حوزه ها، دانشگاه ها، جوانان و بانوان تشکر می کنم، چراکه همواره لبخند آنها به ما امید داده و اراده آنها به ما قدرت بخشیده است.

روحانی افزود: نقد دلسوزانه آزاد است، اما من اجازه نمی دهم عده ای به امید مردم نسبت به آینده درخشان کشور، رونق اقتصادی و صلح و امنیت با دروغ و تهمت و سخنان ناروا صدمه ای وارد کنند.

امروز روز پایان نیست
وی اظهار کرد: امروز روز پایان نیست، بلکه روز آغاز برای نشاط و امیدی جدید برای جوانان ما، و همچنین حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه ایران است.

فریب تبلیغات رژیم نامشروع صهیونیستی و بدخواهان این ملت را نخورید
رئیس جمهور کشورمان خطاب به ملت ها و کشورهای منطقه تاکید کرد: مبادا فریب تبلیغات رژیم نامشروع صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید، قدرت ایران همواره قدرت شما است، و ما امنیت منطقه را امنیت خود می دانیم.

رشد و توسعه ایران به نفع منطقه خواهد بود
روحانی تصریح کرد: ثبات منطقه از دید ما ثبات ایران است و قطعا رشد و توسعه ایران به نفع منطقه خواهد بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه خواهان فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود.


رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: روابط ما و کشورهای منطقه آغاز جدیدی دارد، ما خواهان صمیمیت و برادری بیشتر با کشورهای منطقه هستیم و خطاب به ملت ایران نیز می گویم که این مسیر را با کمک ملت تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
محسن121
|
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
مردم متشکریم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *