صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مخاطب امروز نیازمند رویکردی جدید در آثار ادبی است/عده‌ای از نویسندگان ساختارهای نوین ادبیات را نمی‌شناسند

۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰:۵۷
کد خبر: ۵۹۷۶۳۸
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب «اوسنه» گفت: متاسفانه برخی نویسندگان ما بر اساس اطلاعاتی سطحی نظر می‌دهند و اصول پیگیری و پژوهش ادبیات ایرانی و ادبیات جهانی را فراموش کرده‌اند، بدین ترتیب از قافله ادبیات جهان دور شده‌ایم در حالی که می‌توانستیم جایگاهی ارزشمند را در سطح بین‌الملل برای خود ایجاد کنیم.

سعید تشکری نویسنده کتاب «اوسنه» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون برخورد جامعه امروز با ساختار‌های جدید نویسندگی گفت: بزرگترین مشکل برخی نویسندگان امروز عدم اطلاعات کافی از ساختار‌های جدید ادبیات است، متاسفانه وقتی در مورد ادبیات فانتزی سخن به میان می‌آید بدون تردید ذهن‌ها به سراغ کتاب شازده کوچولو می‌رود در حالی که بسیاری از آثار فانتزی ما که به رویداد‌های واقعی روز می‌پردازد و دارای تکنیک‌های خوبی هستند دیده نشده و یا با بی مهری روبرو بوده‌اند.

وی جلب توجه جامعه مخاطبان جوان به ساختار‌های جدید را یک ضرورت دانست و ابراز کرد: ما با نسل جدیدی از مخاطبان روبرو هستیم که به هنر و سینما توجه فراوانی دارند و فیلم‌ و سینما بخشی از زندگی و ذهن آنان شده پس برای تولید و خلق یک اثر پر جاذبه و جذاب باید به تولید اثری سینمایی ادبی دست بزنیم، در این راه کلید واژه «ادبیات سینما» بهترین رویکرد برای ایجاد یک اثر ارزشمند شناخته می‌شود.

تشکری ضرورت توجه به تصویرسازی در بیان مفاهیم را امری مهم و قابل توجه دانست و تاکید کرد: از آنجا که ادبیات ما بیشتر گرایش به توصیف دارد لذا استفاده از سبکی که بتواند از تصویرسازی در نگارش استفاده کند همچنین جذابیت و تاثیرگذاری را با خود برای مخاطب به همراه بیاورد بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی تولید آثار ادبی جدید را رویکردی ارزشمند برای نسل جوان دانست و تصریح کرد: ما نیاز به نویسندگانی شجاع داریم تا در کنار نقد ادبی به تولیدات جدید بپردازند و سبک‌های نوین را به شیوه ارزشمند به خواننده عرضه کنند. ژانر‌های موجود در ادبیات تعاریف خاص خود را دارد و حتما باید به آن‌ها توجه شود تا برخی ژانر‌های اجتماعی را با سیاه‌نمایی به نام ژانر‌های دیگر به مخاطب قالب نکنند، آسیب دیگری که باید به آن توجه‌ شود ادبیات نیایشی است که به مدد برخی تصورات اشتباه و کج فهمی‌ها از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

تشکری پیرامون نقش پژوهش در ادبیات امروز بیان کرد: اطلاع و پژوهش دو رکن اساسی ادبیات است و توجه به کلیدواژ‌ه‌ها در پژوهش برای نویسندگان واجب است، متاسفانه برخی نویسندگان ما بر اساس اطلاعاتی سطحی نظر می‌دهند و اصول پیگیری و پژوهش ادبیات ایرانی و ادبیات جهانی را فراموش کرده‌اند، بدین ترتیب از قافله ادبیات جهان دور شده‌ایم در حالی که می‌توانستیم جایگاهی ارزشمند را در سطح بین‌الملل برای خود ایجاد کنیم.

وی ضرورت توجه به ادبیات شهری و بومی را مسیر مستقیم به سوی تعالی ادبیات دانست و تاکید کرد: معتقدم ادبیات شهری، بومی و یا اقلیمی مسیری جذاب دارد، خصوصا اگر به توصیف جغرافیای یک محل و یا شهر در زمان چهار دهه گذشته بپردازد این نوع نگارش مورد اقبال بیشتر مردم قرار می‌گیرد، زیرا به توصیف دوره‌ای از تاریخ در کنار فضا و اعتقادات توجه دارد، این نکته‌ای ارزشمند است زیرا سال‌های گذشته به واسطه تحولات تاریخی برخی جاذبه‌ها از نگاه مردم دور مانده لذا جذابیت زمانی برایشان ایجاد می‌کند. تجربه نشان داده که ادبیات اقلیم می‌تواند مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و جزو لاینفک ادبیات ملی محسوب شود.

تشکری خروج از ادبیات جزیره‌ای را مهم دانست و خاطرنشان کرد: ادبیات ما باید راهی به سوی بین‌المللی شدن پیدا کند،برای رسیدن به این منظور باید از ادبیات آپارتمانی، جزیره‌ای وخیابانی فاصله بگیریم.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *