صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

از تربیت ۱۰۰ هزار معلم در دانشگاه فرهنگیان عبور کردیم/استفاده از مهارت آموزان ماده ۲۸ فقط مُسکن است

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۹۷۶۳۵
رئیس دانشگاه فرهنگیان به بیان توضیحاتی درباره میزان دانشجو معلم تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان طی دو سال اخیر پرداخت.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، به بیان توضیحاتی درباره وضعیت دانشجو معلمان این دانشگاه، میزان فضای آموزشی، تعداد دانشجوی جذب شده در این دانشگاه پرداخت.

خنیفر در ادامه گفت: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه حاکمیتی ماموریت گرا است و یکی از ارگان نظام است. نظام تعلیم و تربیت معلم در کشور ما مسبوق به سابقه است. نزدیک به ۲۰۸ سال پیش اولین گروه معلمان توسط عباس میرزا به خارج فرستاده شدند و بعد از ۴۰ سال (۱۶۸ سال پیش) امیرکبیر دارالفنون را ایجاد می‌کند. ۶۸ سال بعد از امیر کبیر دارالمعلمین ایجاد شد و بعد از آن دارالمعلمات، دانش سراها، مدارس دختران، مدارس پسران و مراکز تربیت معلم نیز بعد از آن‌ها تاسیس می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی شهید رجایی و شهید باهنر مراکز تربیت معلم نوین را با جمعیت ۳۶ میلیونی و ۴۰۰ مرکز و ۱۰۰ هزار معلم ایجاد می‌کنند. هیچ وقت کمبود معلم نداشتیم به این دلیل که این تربیت شدگان نظام تعلیم و تربیت معلم حتی خلا تربیت شدگان دانشگاه را که به دلیل انقلاب فرهنگی و تعطیل شده بودند خنثی می‌کردند.

سال ۹۰ از ۴۰۰ مرکز تربیت معلم ۳۰۲ مرکز تعطیل شدند

وی تصریح کرد: سال ۹۰ از ۴۰۰ مرکز ۳۰۲ مرکز تعطیل شدند و نهایتا ۹۸ مرکز شامل ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز در ۳۱ استان باقی می‌ماند. روند جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به این صورت است که در سال ۹۰، ۲۱ هزاردانشجو معلم، سال ۹۱، ۱۷ هزار دانشجو معلم، سال ۹۲، ۱۱ هزار، سال ۹۳، ۹ هزار دانشجو معلم جذب شد و این روند به ۴ تا ۳ هزار هم کاهش یافت. در آذر ماه ۹۶ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شدم و طی بررسی و پایش و مطالعه روی ۳۱ استان متوجه شدیم که ۲۵ هزار ظرفیت خالی دانشجو معلم وجود دارد و از سوی دیگر آموزش و پرورش بالای ۱۰۰ هزار کمبود معلم دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه بیان کرد: سازمان امور اداری و استخدامی و وزیر آموزش و پرورش رایزنی و مذاکراتی را انجام دادیم و نهایتا مجوز جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم برای سال ۹۷ را گرفتیم. حضور مقام معظم رهبری در سال ۹۸ به دانشگاه فرهنگیان نقطه عطف دانشگاه شد؛ و همان سال ۲۵ هزار ردیف از کنکور و ۲۰ هزار هم از ماده ۲۸ جذب کردیم. با این اقدامات بهار دانشگاه فرهنگیان با همان امکانات قبلی شروع شد.

خنیفر در ادامه بیان کرد: در این روند آموزش و پرورش با دادن نیرو‌های مامور به این دانشگاه به ما کمک کرد.  

تربیت معلم نمی‌تواند تعطیل باشد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تربیت معلم نمی‌تواند تعطیل باشد. مهندس و پزشک را می توان از خارج وارد کرد، ولی معلم را نمی‌توان از سایر کشور‌ها جذب کرد. معلم را باید تربیت کرد و این تربیت همانند یک مطالبه ملی است. در مجموع آموزش عمومی یک مطالبه ملی است. برای سال ۹۸ حدود ۲۵ هزار ردیف جذب دانشجو معلم به ما تعلق گرفت و ۱۸ هزار دانشجو معلم هم اکنون در حال تربیت هستند که اول مهر به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شوند.

۷۰ تا ۸۰ درصد فضا‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان فرسوده است

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه افزود: سال گذشته ۲۷ هزار دانشجو معلم تحویل دادیم و امسال ۳۷ هزار معلم تازه نفس وارد کادر آموزش و پرورش می شود. ۳۱ استان و ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز هم اکنون مشغول به فعالیت هستند. فضای آموزشی این دانشگاه یک میلیون متر مکعب است. که ۷۰ تا ۸۰ درصد فضا‌های آموزشی ما فرسوده است.

خنیفر در ادامه بیان کرد: تا سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۲ کف نیاز به معلم را حل می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم از نهضتی ها، خرید خدمات، ماده ۲۸، سرباز معلمان استفاده کند که مُسکن خوبی است. این مسائل درمان و علاج نیست. دنیا روی این مسیر نرفته و نسبت به نظام تعلیم و تربیت گشاده دست برخورد می کنند و این نظام برای آنها اولویت دارد.

خنیفر تصریح کرد: به دنبال کمیت در جذب دانشجو معلم نیستم بلکه کیفیت را هم دنبال می‌کنیم. در راستای بالا بردن کیفیت به دنبال بازبینی سرفصل‌ها و بازنگری برنامه درسی هستیم و امکانات را نیز به روز می کنیم. اساتید نخبه و خبره را هم در این راستا جذب می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه نواقص زیادی داریم گفت: علت این نقص ما این است که طی ۶ سال هیات علمی خوبی جذب نشده، ردیف جذب نداشته ایم و بودجه خوبی هم نداشته ایم.

خنیفر افزود: از تربیت ۱۰۰ هزار معلم در دو سال عبور کرده ایم. تعداد دانشجو معلمان کارشناس ناپیوسته هزار، کارشناسی ارشد ۷۵۰،  ماده ۲۸ حدود ۱۳ هزار، مهارت آموز ۱۷ هزار، کارشناسی ۶۶ هزار ۹۳۷ نفر داریم و مجموع همه این‌ها به علاوه مهارت آموزانی که به تازگی وارد می‌شوند ۹۸ هزار ۶۸۷ دانشجو می شوند و این تعداد بعلاوه ۱۲ هزار مهارت آموزی که وارد می‌شود باعث می شود از تربیت ۱۰۰ هزار دانشجو معلم عبور می‌کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *