تاکید بر نقش سامانههای استعلام الکترونیک و ثبت آنی معاملات در کاهش تخلفات دفاتر اسناد رسمی
وی بر نقش حساس دفاتر اسناد رسمی در تنظیم روابط حقوقی اشخاص در جامعه تاکید و اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی بوشهر با عملکرد مطلوب، جایگاه خود را در جامعه ارتقا دهند.
محوری با اشاره به نقش حساس و مهم ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی در ایجاد و حفظ فضای امن در جامعه، بر لزوم عملکرد قانونی و مطلوب این دفاتر تاکید کرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر افزود: عملکرد صحیح دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک استان در بحث تثبیت مالکیتها سبب کاهش حجم ورود پروندههای حقوقی و کیفری به محاکم شده و این امر امنیت پایدار را در جامعه فراهم میکند.
بیشتر بخوانید:
محوری تصریح کرد: نقش دفاتر اسناد رسمی در حوزه ثبت نقل و انتقال املاک نیز موضوعی است که نباید از آن غافل بود و باید در جهت جلب اعتماد مردم به انجام معاملات رسمی در دفاتر اسناد رسمی کوشید.
وی با اشاره به نقش دفاتر اسناد رسمی در حوزههای مختلف امنیت اجتماعی، عملکرد مطلوب این دفاتر را سبب ارتقای جایگاه آنها در نزد مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که قوانین کشور و تعالیم اسلام به مقوله ثبت عقود و معاملات قائل شده است، وظیفه تک تک سردفتران است که در ارتقای جایگاه کنونی خود در جامعه کوشا باشند که این امر جز با رعایت دقیق قوانین و مقررات و توجه به تکالیف سردفتری امکانپذیر نیست.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با بیان اینکه هر اقدام خلافی که از ناحیه یک سردفتر اسناد رسمی یا دفتریار انجام شود، سبب خدشه به جایگاه سردفتران و تشکیلات ثبت اسناد و املاک میشود، گفت: سعی کردهایم تا حد توان با تخلفات و جرائم انجام شده از طریق دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران استان برخورد قانونی کنیم و در همین راستا در یک سال گذشته احکامی مبنی بر محکومیت انتظامی تعدادی از سردفتران و دفتریاران سطح استان صادر شده است.
محوری با تاکید بر اینکه در سالیان اخیر تحولات مثبت و سازندهای در نحوه ارائه خدمات ثبتی به مردم انجام شده، خاطرنشان کرد: از مهمترین رویکردهای آن کاهش مراجعه مستقیم و حضوری مردم به مراکز ارائه دهنده خدمات ثبتی بوده و در این راستا با استقرار سامانههایی از قبیل استعلام الکترونیک و ثبت آنی معاملات پیشرفتهای خوبی انجام شده که سبب کاهش تخلفات دفاتر اسناد رسمی نیز شده است.