۸۰ سال، مشکلات آموزش و پرورش حل نشده است
به گزارش گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در دیدار با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی با اشاره به روایتی از ائمه اطهار علیهمالسلام، گفت: گوهر آموزش و پرورش در دست آموزش ابتدایی است و اولویت این موضوع در علوم تربیتی، روانشناسی و اجتماعی تاکید شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که چگونه میتوان ارزش این دوره را بالا برد گفت: برای احیای جایگاه و منزلت باید خودمان دستبهکار شویم چراکه اگر منتظر باشیم دیگران به اهمیت کار ما پی ببرند باید بدانیم که اهمیت در کلام نیست و باید فایدهمندی خود را آشکار کنیم و دیدن خود را به دیگران تحمیل کنیم؛ بنابراین باید کارآمدی و اثربخشی خود را آشکار کنیم و برای مشکلات جامعه راهحل داشته باشیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه زیربناییترین و اساسترین جایگاههای تحول در جامعه، دوره ابتدایی است، گفت: هیچ تحول پایداری در جامعه اتفاق نمیافتد مگر اینکه از دوره آموزش ابتدایی آغاز شود. آینده کشور را آموزشوپرورش میسازد و اگر امروز جامعه ما کاستیها و نارساییهایی دارد باید بررسی کنیم که در جریان یادگیری چه اتفاقی افتاده است و چه اثری از ما بر جامعه سایه انداخته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای انسانهای اندیشمند و خلاق بهترین مجال، عرصه مشکلات است چراکه بروز و ظهور استعدادها و توانمندیها را ممکن میسازد، افزود: عرصه هنرنمایی و توانمندی ما در حل مسئله است و در معیارهای حکمرانی شایسته گفته میشود که حکمرانی خوب بر اساس حل مسائل جامعه است، اما در فرهنگ ما انتقال و حمل مشکلات شایع شده است و معتقدم با حذف «میم» در واژه حمل به حل مسائل بپردازیم بنابراین باید مسائل را باهم حل کنیم و در حل مسائل به اندیشه شما نیازمندیم چراکه از اینجا باید جرقههایی ایجاد شود تا ما انرژی بگذاریم و به سمت حل کردن مسائل پیش برویم.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه هشتاد سال است مشکلات آموزش و پرورش حل نشده است، گفت: این مورد نشان میدهد که مهارت حل مسئله را نمیدانیم و به همین دلیل باید تمام ظرفیت خود را برای حل مسئله به کار ببریم.
وی ادامه داد: ایدهها را نابود نکنید و برای مراقبت از ایدهها باید تمام واقعیتها را دید و باید ببینیم چگونه میتوان از نداشتههای موجود داشته خلق کنیم و افرادی که این کار را میکنند و گام بزرگ برمیدارند خلاق و نوآور هستند.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه یک ایده را به انتها و به نتیجه برسانید، گفت: امروز نیازمند شناسایی نقاطی هستیم که باید به آن رسیدگی شود چراکه نگرش معطوف به یک نتیجه روشن، انرژیبخش است.
حاجی میرزایی با اشاره به طرح خواندن با خانواده، گفت: هرچه زمینه تعامل دانش آموزان را با خانواده و محیط پیرامون بیشتر کنیم تجربه فضای واقعیتر را برای آنان فراهم کردهایم.
وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی کرامت دانشآموز در اختیار ما است، اظافه کرد: انسانی که از دوران کودکی با وی باکرامت برخورد شده است از آفتها و آسیبها ایمن خواهد بود و آنچه به یاس، دلزدگی و آسیب تبدیل میشود، در مواقعی است که فرد به لحاظ شخصیتی مورد اعتنا قرار نمیگیرد.
وزیرآموزشوپرورش با اشاره به اهمیت دوره پیشدبستانی، گفت: باید تجربیات را مرور کرد تا برای اصلاح امور گام برداریم و پوشش پیشدبستانی را گستردهتر کنیم.
در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت آموزش ابتدایی، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالشها و فرصتهای موجود را به گفتگو گذاشتند.