عجیبترین و خلاقانهترین تبلیغات انتخابات مجلس
این تبلیغات را در قالبهایی نظیر پیامک، نشستهای دوستانه، سخنرانی و ویدئوهای مختلف در فضای مجازی شاهد بوده ایم که برخی از آنها خیلی زود به خاطر عجیب بودنشان در شبکههای اجتماعی دست به دست شده اند. البته تبلیغاتی که تا قبل از پنج شنبه حالت غیر رسمی داشت، از ۲۴ بهمن به صورت رسمی شروع شده و کاندیداها با هیجان زیاد و البته شیوههای مختلف که گاهی به بدی و زشتی میزند، به دنبال جلب آرای مردم هستند.
تبلیغهای عجیب و غریبی که هر روز چند ویدئو و عکس از آن در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و واکنشهای زیادی را هم به همراه دارد. ویدئوهایی از کاندیداهای مختلف در مناطق مختلف که برخی خجالتآور است و به نظر میرسد تا پایان وقت قانونی تبلیغات شاهد نمونههای دیگری هم باشیم البته در این میان، برخی کاندیداها هم با شیوههای جدید و البته دوست داشتنی اقدام به تبلیغات کرده اند. ما امروز سعی داریم در میان انبوه خبرها درباره انتخابات و کاندیداها به شیوه تبلیغات انتخاباتی برخی از آنها بپردازیم که شامل تبلیغهای خوب، بد و زشت میشوند.
خوب؛ کاندیدای محیط زیست دوست
این که ایده خوب و خلاقانهای داشته باشی که شائبه شوآف، خریدن رای و. نداشته باشد، شاید سخت به نظر برسد، اما میتوان با نگاهی نو و با استفاده از ظرفیت جوان ها، کارهای خلاقانهای کرد که هم باعث تبلیغ شوند و هم دردی از اطرافیان را بهبود بخشند. این اتفاق را یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا رقم زده و در اقدامی جالب به همراه جمعی از هواداران خود در یکی از مناطق شهر یاسوج، اقدام به جمع آوری زبالهها از دامان طبیعت کردند که مورد استقبال کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت. این نماینده برای تبلیغ خود از هوادارانش خواسته تا به دامان طبیعت بروند و زبالهها را جمع کنند، حرکتی که امیدواریم موجب چشم و هم چشمی مثبت دیگر کاندیداها قرار بگیرد تا با اقدامات ابتکاری و خلاقانه مثبت خود، نشان دهند که میتوانند با خلاقیت مشکلات منطقه شان را حل و اعتماد مردم را به سمت خود جلب کنند.
بد؛ از بی قانونی تا ستاد کباب خوران
پیش از شروع وقت قانونی تبلیغ انتخابات مجلس برخی ویدئوها و تصاویر نشان از شروع تبلیغات زود هنگام میداد که چند مورد از آنها خیلی مطرح بود. سفرههای انتخاباتی یکی از این تبلیغهای زود هنگام بود که درباره آن و نمونه هایش در همین ستون مطلب نوشتیم. اما تبلیغ عجیب پیش از موعد برادر یکی از کاندیداها سر و صدای عجیبی به پا کرد. برادر کاندیدا که ادعا میکند رکورددار گینس است، با خوابیدن در برف برای برادرش تبلیغ میکند.
اما بعد از شروع وقت قانونی با تعداد بیشتری از تبلیغهای خاص مواجه شدیم. به عنوان مثال، یکی از کاندیداها با جشن افتتاح ستاد انتخاباتی اش سوژه شبکههای اجتماعی شد. جشنی که برخی آن را مشابه جشنهای ۲۵۰۰ ساله و افتتاحیه بازیهای المپیک دانسته اند.
کاندیدای دیگری یک ویدئو از خودش بیرون داده است که در آن شعر عجیبی خوانده میشود. در این شعر جملههایی وجود دارد که مرزهای ریا و فریب را جابه جا کرده است. در جایی از شعرش با تعبیری عجیب گفته میشود: «وسعت مهربانیات وسعت شهر است... تواضعت رنگ نماز شب است!»
یکی دیگر از کارهای بدی که در این دوره و البته دورههای قبل شاهد آن بوده ایم، نصب تراکتهای تبلیغاتی روی علایم راهنمایی و رانندگی است. در حالی که نصب آگهی روی علایم راهنمایی و رانندگی جرم است. کاربری با انتشار تصویری از جاده یکی از شهرهای استان اردبیل که کل تابلوهای علایم راهنمایی و رانندگی، با عکس و پوستر یکی از نامزدها پوشانده شده بود، نوشت: «اگر کسی در این مسیر و شرایط جوی بد منحرف شود چه کسی جوابگو خواهد بود؟!» بسیاری از کاربران معتقد بودند چطور نمایندهای که خود قانون را رعایت نمیکند میخواهد به دنبال قانون گذاری باشد؟
یکی دیگر از ویدئوهای پر بازدید شبکههای اجتماعی که به عجیبترین شیوه تبلیغ، شهره شده است، مربوط به راهاندازی ستاد کبابخوران کاندیدایی از ایذه بود که نامزد نمایندگی مجلس، خودش برای مردم کباب سیخ میگیرد.
البته در کنار مواردی که در بالا آمده و وعدههای واهی که دیروز نوشتیم، ویدئوها و بنرهای تبلیغاتی دیگری هم هست که به دلیل کمبود فضا به آنها نمیپردازیم، ولی تیتر وار به برخی از آنها اشاره میکنیم، مثل: استفاده از بادیگارد، توزیع اقلام مختلف در بین مردم، صرف سوپ و تبادل نظر، هدیه دادن، استفاده از بچه ها، ستادهایی روی ۱۸ چرخ و در چادر و ...
زشت؛ مردم سواری یک نامزد
برخی نامزدهای ورود به خانه ملت، برای جلب نظر رایدهندگان دست به هرکاری میزنند و در این مسیر به غیر از شأن خود به عنوان یک فرد، شأن جایگاهی را که قرار است اشغال کنند، نیز زیر سوال میبرند.
در میان تبلیغهای نامزدها چند تصویر، به شدت زشت و زننده بودند که البته واکنشهای زیادی را هم به همراه داشتند. در یکی از این تصاویر که بسیار در شبکههای اجتماعی با واکنش همراه بود، فردی که ادعا شده کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه اقلید فارس است روی دوش یکی از طرفدارانش سوار شده است.
کاربران زیادی این حرکت نامزد انتخاباتی را محکوم کردند و نوشتند: «کسی که قبل از انتخابات سوار مردم شده بعد از انتخابات چه بلایی سر مردم میاره!»
انتخاب اصلح
طبیعی است که مردم در هر کجای این کشور پهناور، هرکسی را که به مجلس بفرستند، میخواهند به مشکلات آنها رسیدگی کند و وکیل آنها در مجلس باشد، اما قطعا کسانی که وعدههای واهی میدهند یا به هر طریقی میخواهند خود را به صندلی مجلس برسانند، انتخاب مردم نخواهند بود، چون مردم به دنبال کسانی هستند که به کاری که در حوزه وظیفه نمایندگی تعریف شده است بپردازند نه کسانی که با وعدههای پوشالی یا تبلیغهای پوپولیستی به دنبال خرید رای مردم و بعد از رسیدن به مجلس احتمالا پر کردن جیب خود خواهند بود.
به همین دلیل انتظار میرود روزنامهها و فعالان شبکههای اجتماعی و رسانه ای، اقدامات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم را رصد کنند و کژیهای آن را به مردم نشان دهند.