صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«سوگنامه‌ای برای یک پرواز ابدی»توسط ارکستر سمفونیک تهران به اجرا گذاشته شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹:۲۲
کد خبر: ۵۹۶۷۷۸
وزیر ارشاد به تماشای سوگنامه‌ای برای یک پرواز ابدی در اجرای ارکستر سمفونیک تهران نشست، این اجرا در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و قطعه ۱۷۶ در یادبود جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی بود.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از ستاد خبری سی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و قطعه ۱۷۶ در یادبود جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نشست.

در نوبت اول اجرا‌های چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در ، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان دو اثر از آهنگساز شهیر آلمانی لودویگ فان بتهوون را اجرا کرد. این قطعات شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور بود.

اوورتور کوریولان روایت موسیقیایی بتهوون از تراژدی کوریولان یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر است. بتهوون که تحت تاثیر این داستان قرار گرفته است تصمیم می‌گیرد اورتوری بر مبنای آن بسازد و در حقیقت نمایشنامه‌ی چند ساعتی را در یک موسیقی ۱۰ دقیقه‌ای خلاصه می‌کند.

سوگنامه‌ای برای یک پرواز ابدی

در انتهای این کنسرت قطعه ۱۷۶ از ساخته‌های بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود اجرا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان پس از اجرا با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار و گفتگو کردند.

سید عباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد.

وی در این جمع با اشاره به دستاورد‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: فضای جشنواره امسال در برگیرنده اتفاقاتی است که روند گام به گام و رو به جلویی را نشان می‌دهد و عقب گردی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هم نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند.

کما اینکه بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همان‌هایی هستند که در سایر جشنواره‌های دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژه‌ای دارند.

وی افزود: ما توازنی را می‌بینیم که هم برگیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این بوده که موسیقی پاپ به عنوان یک سبک مورد توجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در سال‌های مختلف از جمله امسال جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر قرار گرفته که با روند رو به رشدی همراه باشد.

وی افزود: این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست، اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند به نظر می‌آید قابل توجه است.

صالحی افزود: به نظر می‌آید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینکه خود را در تهران عرضه می‌کند در استان‌ها هم نمایش دهنده توانایی‌های موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما این مسیر را تلاش کردیم باز کنیم و به نظر می‌آید همین ۱۰ استانی که جشنواره موسیقی فجر در آن‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت بخش نهایی باشد فاصله دارد.

صالحی افزود: معتقدم مسیر‌هایی را به صورت قدم به قدم برداشته ایم و امیدوارم گام‌های بعدی با سرعت بیشتری طی شود و کار‌ها انجام گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در مدت اخیر اتفاقاتی که ما در عرصه‌های بین المللی و داخلی داشتیم در بخش‌های مختلف جشنواره می‌توانست اثر گذار باشد. به گونه‌ای که جریان برگزاری جشنواره‌های ما را با علامت سئوال‌های جدی روبه رو کند.

ما در بخش بین الملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین الملل جشنواره را خاموش نکنیم.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل می‌شوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد می‌کند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین الملل حالت جهشی پیدا کند.


اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطه‌ای رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بین الملل جشنواره هستیم.

وی افزوذ: این شرایط هم با پیگیری‌های وسیعی اتفاق افتاد که این گروه‌ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه‌های بخش بین المللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی وجود داشت. باعث شد علامت سئولات زیادی در این بین ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی وجود آمد و باعث شد گروه‌های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می‌توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *