شورای نگهبان کف صلاحیتها را تائید میکند و مردم سقف صلاحیتها را تائید میکنند
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور در جمع روحانیون سمنان تصریح کرد: مشکلات و گرفتاری هست، اما باید مردم بدانند که حضرت آقا دغدغه آنان را دارند و درد مردم، درد ایشان است و عدهای از مدیران خادم هستند و عدهای هم خادم نیستند، اما این طور نیست که بدنه اداری کشور و سه قوه را همه را از دم برانیم.
امام جمعه موقت تهران افزود: از جمله بزرگانی که در عرصه انقلاب، سهم بسیار ستودنی دارند، آیت الله شاهچراغی است، بنده در سال ۵۱ طلبه شدم و آن بزرگی که ما را با امام (ره) و آرمان امام (ره) و مکتب امام (ره) بی تقیه راهنمایی کرد، ایشان بود و بعد هم در مسیر انقلاب، علمای سمنان مرحوم آیت الله عالمی، مرحوم آیت الله نصیری انصافا آنچه که در توان داشتند مایه گذاشتند. در رابطه با آیت الله سید محمد شاهچراغی این جمله را میگویم که «ایشان زینت امامت جمعه است و نه آنکه امامت جمعه زینت ایشان باشد».
وی خاطرنشان کرد: آقای قرائتی بارها به من میگفت که «این آقایون شاهچراغیها (اخوانشان را هم میشناخت) ژن اینها ژن نجابت است» و این تعبیر را میکرد و الحمدلله سمنان از نعمت این علماء، سخت کوش و عزیز دیگر ما حجت الاسلام آقا شیخ محمد باقر عبدوس (امام جمعه موقت سمنان) از قبل از انقلاب با تمام وجود دغدغه فرهنگی داشت و دارد؛ این حوزه باشکوه برادران و خواهران مایه افتخار بوده و هست و خواهد بود، بنده هم یک نفر از کمترین در این جمع هستم و به وظیفه خودم عمل میکنم و به شما میگویم تا این را هم یادگاری داشته باشید که "والله" در پی جایگاهی نبوده ام و نیستم.
به آقای محمدی گلپایگانی گفتم «به آقا بگوئید اگر اشاره شما باشد من کفش نمازگزاران جمعه را جفت میکنم تا چه رسد به اینکه خطبه بخوانم»
آیت الله خاتمی ادامه داد: بعد از اینکه آیت الله یزدی از امامت جمعه تهران کنار رفتند، دیدم لیستهایی منتشر میشود که نام ما را هم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی میکنند برای امامت جمعه؛ آقای محمدی گلپایگانی و آقای حجازی شاهد این مسئله هستند، من به این دو بزرگوار پیغام دادم که خیلی ممنون و به آقا بفرمائید که نمیخواهم امام جمعه باشم و میخواهم کار طلبگی و تدریس را داشته باشم، این مسئله تمام شد و خیال ما راحت شد، اما بعد از ۲ سال آقای محمدی گلپایگانی به منزل ما آمدند و گفت یادت هست که این پیغام را دادی؟ گفتم خوب به یاد دارم؛ ایشان گفت به آقا گفتیم، آقا فرمودند بگذارید ایشان درس بخواند، اما ۲ سال است گشتیم و آقا فرمودند که (البته تعبیر ایشان این بود) «به خاتمی بگو قبول کند» بنده به آقای محمدی گلپایگانی گفتم «به آقا بگوئید اگر اشاره شما باشد من کفش نمازگزاران جمعه را جفت میکنم تا چه رسد به اینکه خطبه بخوانم»؛ اینها را میگویم که دوستان طلبه بدانند برادری را که فرستادید «ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمدهایم، از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم».
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور افزود: بنده سومین دوره است که در مجلس خبرگان رهبری حضور دارم؛ اولین دوره یک طلبه کرمانی که الآن هم هست و بنده میشناسمش، آمد به بنده گفت که در جمع طلاب کرمانی صحبت شده است که خاتمی را کاندیدا کنیم برای مجلس خبرگان؛ گفتم این حرفها را نزن و شما که میدانی وضع من چطور است و چطور دلبسته به درس هستم، ۲ - ۳ ماه گذشت که مرحوم آقای شرعی گفت که در جامعه مدرسین صحبت شده که تو کاندیدای کرمان باش، بنده گفتم که من هیچ آمادگی ندارم، گفت آنجا خالی است و یکی باید برود این جایگاه را پر کند، گفتم که اگر احساس میکنید که تکلیف است به یاری خداوند میروم، اما به چند شرط و یکی از شروط این بود که من یک ریال هزینه نمیکنم و در این ۳ دوره هم با همان قسم میگویم که یک ریال هزینه نکردم، اصلا ستادم را نمیدانستم کجاست و ستاد زده بودند، اما نمیدانستم کجاست و خودم به این شهر و آن شهر میرفتم؛ شرط دیگر این بود که گفتم بزرگ کرمان آیت الله موحدی کرمانی است، شب انتخابات هم اگر آقای موحدی کرمانی به من بگوید برو کنار، بنده میروم کنار و با این دو شرط میآیم، ممکن است سؤال باشد که چرا کرمان؟ قصه کرمان این است که برای اولین بار در سال ۶۶ یا ۶۷ بود که شهید حاج قاسم سلیمانی بنده را از لشکر ثارالله میشناخت و دعوتمان کرد به کرمان برای دهه اول و تمام شد تا ۷۶ و دوره اول ما در خبرگان نماینده شدیم و تا الان که در خدمت این مردم هستیم.
آیت الله خاتمی با اشاره به شرایط حوزه علمیه در تراز انقلاب اسلامی، گفت: یکی از شروط حوزه در تراز انقلاب اسلامی تهذیب است. مقام معظم رهبری در دیداری که شورای عالی حوزههای علمیه کشور فرمودند «برای ما تهذیب اصل است و طلبه مهذب انقلابی میخواهیم» و بعد آقا فرمودند طلبه اگر نمازشب خوان بار آمد ۶۰ درصد کار تهذیب انجام گرفته است. بد است برای هرکسی اینکه صبح بدون قرآن از خانه بیرون بیاید و برای طلبه بدتر؛ بی دعا و دعای عهد و سلام بر سیدالشهداء نباید بود؛ به مرحوم آقای نائینی گفتند که نماز شب خواندن شرط اجتهاد است؟ ایشان فرمودند که نه؛ ولی میدانم طلبه تا نماز شب نخواند مجتهد نخواهد شد.
وی تصریح کرد: دومین ویژگی حوزه در تراز انقلاب، حوزه پر محتوا و عمیق است و به عنوان کسی که حدود نیم قرن است که این راه را طی میکند، به فرزندان عزیزم که تازه طلبه شدهاند میگویم، اگر میخواهیم خادم اسلام باشیم باید به این درسها و همین کتابها بها بدهیم؛ به سمپاشیهای این و آن توجه نکنید که فلان چیز زیاد است، باید همینها خوانده شود و همینها میتوانند ایجاد تحول کنند؛ کسی که رسائل و مکاسب و کفایه نخوانده است چطور میتواند ایجاد تحول کند؟ این سم پاشیهایی که وجود دارد خطرناک است.
بیشتر بخوانید:
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور ادامه داد: ما واحد تحول کتابهای درسی داریم و تا حالا ۵۰ کتاب درسی را متحول کرده است و در سطح یک از پایه اول تا ششم هم عزیزان مدرس تصدیق میکنند و هم طلاب محترم، تمام مثالها قرآنی شده و تمام مثالها حدیث و نهج البلاغه شده است؛ کجا کتابهای قبلی اینها را داشت، مثالهایی داشت که انسان شرم میکند این مثالها را بیان کند، حوزه به فکر است و در هفته گذشته شورای عالی حوزههای علمیه با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم و رئیس شورا ۱۴ نکته و مدیر ۱۹ نکته گفت و آقا فرمودند من دیگر چه بگویم؟ آقای بوشهری گفت من نمیخواهم گزارش آینده را بدهم و غلو کنم، اما آنچه اجرا کردیم اینهاست و مدیر حوزه هم همین طور. هیچ نهادی در کشور نداریم که ۵ مرجع به صورت کتبی اعضای آن را نصب کرده باشند، مراجع بزرگوار به صورت کتبی نوشته اند اینها را میشناسیم و به اینها اعتماد داریم و مدیریت حوزه دست اینها باشد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور گفت: به عنوان یک عضو کوچک شورای عالی حوزه عرض میکنم که اعضای شورا جز دغدغه خدمت به حوزه هیچ چیزی ندارند و مقرر شده است که حقوق مطلقا و حق الجلسه مطلقا و مسافرتی اگر وجود داشته باشد، برای حقوق مطلقا ممنوع باشد. حضرت آیت الله صافی جملهای راجع به حوزه دارد که «حوزه علمیه میراث نبوت و امامت است» این خیلی جمله عالمانه و دلنشینی است و طلاب و روحانیون میراث دار نبوت و امامت هستند و به صورت جدی درس بخوانید و بدانید با این جدی درس خواندن خدمتگزار شایستهای خواهید شد.
وی افزود: سومین ویژگی حوزه در تراز انقلاب، حوزه مردمی است و بریده از مردم نیست و ملجأ مردم است. ملجأ یعنی سیلی که در ابتدای امسال در لرستان، خوزستان و گرگان آمد، جداً حوزه و روحانیت افتخار آفریدند و مردم سیل زده با دنیای امید نگاه میکردند و این یعنی ملجأ مردمی شدند؛ درست است که گرانی است و گرانی افسار گسیخته و ترمز پاره کرده هم است و در هیچ مجلسی نیست که ۲ نفر بنشینند و صحبت از گرانی نباشد.
آیت الله خاتمی با اشاره به شیوههای مواجه شدن با مسئله گرانی در جامعه، گفت: یک برخورد این است که نپذیریم و بگویم که وضع مردم خوب شده است. سابق در هر کوچهای یک ماشین بوده است، اما الآن هر خانوادهای ماشین دارد و سابق در هر کوچهای یک خانواده تلفن داشت، اما الان در هر منزلی چند تلفن همراه و ثابت وجود دارد و این نوع ناشیانهترین روش حرف زدن است و میگویند که نفس این آقا از جای گرم بلند میشود و نمیفهمد که دنیا به سمت پیشرفت حرکت کرده است که باید این واقعیت را پذیرفت و آن روز همه دنیا اون طور بوده و امروز این طور رو به پیشرفت است؛ برخورد دوم این است که برخی فکر میکنند که مردمی بودن این است که تا یک خبری از اختلاس، اختلاف و درگیری و دستگیری شد بگویند این که چیزی نیست و خبر ندارید که اوضاع بدتر از اینهاست و راست و دروغ را باهم میکنند و نشر میدهند؛ دلیل نمیشود که هر خبری که ما میدانیم درست باشد و اگر خبری به نادرست پخش شد و در خیابانها اغتشاش شد و جوّ عمومی بهم ریخت، مقصر آن، کسانی هستند که به نادرست هرچه را که میشنوند منتشر میکنند؛ توجیه کردن کار احمقانه است و این هم کار احمقانه است و نباید آتش بیار معرکه بود.
وی افزود: شیوه سوم برخورد با گرانیها برخورد منصفانه است و بگوییم که درست است که مشکلات و گرفتاری هست، اما باید مردم بدانند که حضرت آقا دغدغه آنان را دارند و درد مردم، درد ایشان است و عدهای از مدیران خادم هستند و عدهای هم خادم نیستند، اما این طور نیست که بدنه اداری کشور و سه قوه را همه را از دم برانیم؛ حوزه انقلابی این گونه است و خط آقا هم همین است که منصفانه برخورد شود.
دشمنان بیرونی یک جور و خامهای درونی و بی توجههای درونی یک جور، میگویند انتخابات تشریفات است و انتخابات انتصابات است و نمیفهمند که این حرف بازی در میدان دشمن است و آن وقت بعد از آن میگویند که مردم دخالت میکنند در انتخابات و سرنوشتشان «قربان برم خدا را، یک بام و دو هوا را» بازی کردن برخی سیاسیون در زمین دشمن
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: چهارمین ویژگی حوزه در تراز انقلاب، علم به زمان و شرایط است که در هر شرایطی بفهمیم چه باید کرد؟ در شرایط کنونی و چند روز مانده به انتخابات، تکلیف اصلی ما بسیج شدن برای دو چیز است؛ نخست حضور مردم؛ حضور مردم بسیار مهم است و دشمنان بسیار امیدوار هستند که حضور مردم زیر ۵۰ درصد باشد و در این عرصه هم تلاش میکنند و دشمنان بیرونی یک جور و خامهای درونی و بی توجههای درونی یک جور، میگویند انتخابات تشریفات است و انتخابات انتصابات است و نمیفهمند که این حرف بازی در میدان دشمن است و آن وقت بعد از آن میگویند که مردم دخالت میکنند در انتخابات و سرنوشتشان «قربان برم خدا را، یک بام و دو هوا را»؛ از طرفی میگویید تشریفات و انتصابات به دلیل اینکه دوستان شما تائید صلاحیت نشدند و به همین دلیل تشریفات و انتصابات شد، از همین انتخابات شما رأی آوردید و با همین نظارت استصوابی شورای نگهبان؛ آن روز خوب بود و آفرین بود، این حرف من نیست و این حرف صریح آقاست.
آیت الله خاتمی گفت: الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ یعنی عزیز طلبه اگر ایام جبهه بود چه میکردیم؟ با تمام وجود بسیج میشدیم؛ الان هم جبهه است و باید همه را برای حضور حداکثری بسیج کرد که انشاء الله اتفاق خواهد افتاد و مسئله دیگر انتخاب اصلح است، شورای نگهبان کف صلاحیتها را تائید میکند و مردم سقف صلاحیتها را تائید میکنند.
وی تصریح کرد: مسئله دیگر در حوزه در تراز انقلاب مهم است اینکه امام (ره) بارها فرموده و مقام معظم رهبری هم بارها فرموده است که عادت به ساده زیستی است؛ مردم ما مردم خوب و فهمیدهای هستند و انتظار ندارند طلبه ما همیشه خانه به دوش باشد و داشتن خانه برای طلبه را لازم میدانند، اما نه کاخ را؛ الان همه مرکب دارند و داشتن یک مرکب معمولی را وهم نمیدانند، اما مرکبی را که میشود متعارف تهیه کرد، آدم برود مرکب نزدیک میلیاردی تهیه کند و این را مردم نمیپسندند و این حق مردم است؛ ادبیات ساده زیستی زی طلبگی است، اینکه کسی فکر کند که اگر کسی خانه اش خیلی شیک و زندگی اش تجملی شد مردم روی او حساب میکنند باید بداند مردمی را که امام (ره) ساخته از او متنفر میشوند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: ۳ نوع زندگی داریم و یک نوع زندگی فقیرانه است که همش انسان دستش به سمت دیگران دراز باشد که این مطلوب اسلام نیست و نوع دیگر زندگی، زندگی تجملاتی است که این هم مطلوب نیست و نوع دیگر زندگی، زندگی همراه با کفاف و آبرومندانه که انسان دستش به دهانش برسد و این مطلوب است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *