علت اصلی حذف انتگرال از کتابهای درسی چه بود؟
حذف و اضافهکردن مفاهیم به کتابهای درسی مبنایی دارد و مفاهیم بدون مبنا و با این استدلال که، چون در گذشته وجود داشتند، در کتابهای درسی باقی نمیماند.
باید بررسی کنیم مفاهیم چه هدفی دارد و این اهداف در برنامه درسی مشخص است، در گزینش مفاهیم برای کتابهای درسی چشم ما باید به اهدافی باشد که تعریف کردیم، معیار اصلی رویکردها، شایستگیها و اهداف برنامه درسی ملی است.
مبنای تغییرات محتوای کتاب درسی شایستگیها و رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است بنابراین با اینکه یکی از معیارهای تعیین محتوای کتابهای درسی متناسب بودن آن با اهداف رشتههای دانشگاهی است، اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتاً اهداف مدنظر برنامه درسی مدرسهای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد.
مفهوم انتگرال از مفاهیمی است که به طور کامل در فصلهای آموزش عالی قرار دارد و اساتید دانشگاه به این دلیل که دانشجویان از دوران مدرسه با مفهوم انتگرال آشنایی دارند، سرفصل آموزشی را به طور کامل رعایت نمیکردند، اما محتوایی که در گذشته در کتابهای درسی ریاضی دبیرستان درباره انتگرال وجود داشت تضمین نمیکرد که این سرفصل در دانشگاه به طور کامل ارائه نشود!
کتابهای درسی جدید ریاضی به طور کلی تعداد فرمولهای مشتق کمتر، اما محتوا برای بالا بردن درک دانشآموزان از مفهوم مشتق بیشتر شده است.از ارائه صریح فرمول قبل از ایجاد فهم صحیح جلوگیری کردیم و بر ارائه محتوا با هدف ایجاد فهم از ریاضی متمرکز شدیم و بعد فرمولها را گفتهایم.