صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ریشه تفکر حاج قاسم پاگیر شده است/ در عصر جدید شاهد بسط تفکر انقلاب هستیم/ جهان‌بینی مکتب حاج قاسم باید تبیین شود/ لایحه بودجه ۹۹ بیشتر شبیه آگهی فروش اوراق است

۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۹۵۳۲۳
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
عضو فراکسیون «نمایندگان ولایی» مجلس شورای اسلامی معتقد است درست است که جسم و فیزیک حاج قاسم نیست، اما ریشه تفکر وی پاگیر شده است؛ درست به مانند شهید مطهری. شهید مطهری وقتی به شهادت رسید کتاب‌های وی بیشتر به فروش رسید و عمق پیدا کرد.
گروه سیاسی ؛ صریح است و کمتر حرفش را قورت می‌دهد. مشق اصولگرایی کرده و اصول نمایندگی مجلس را بلد است. می‌گوید حاج قاسم خطر کرد! عصر جدید پس از شهادت حاج قاسم را عصر اقتدار می‌نامند؛ عصری که تکنوکرات‌های پیر را به عمل واداشته است. صحبت از مکتب حاج قاسم که می‌شود انگشت اشاره‌اش را به سمت خودش می‌گیرد و می‌گوید: حاج قاسم حجت الهی بود برای ما‌ها که ادعا داریم. باز به صراحت می‌گوید ۳۲ سال از ۴۰ سال عمر انقلاب دست کسانی بود که وابستگی را به نگاه به داخل ترجیح می‌دادند و دست آخر تصویری از مجلس در تراز انقلاب ترسیم می‌کند.
 
این نواری از اظهارت سید محمدجواد ابطحی نماینده «مردم خمینی شهر» در مجالس هشتم و دهم و عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری » است. متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:
 
 
میزان: آقای دکتر پیرو ترور وحشیانه قهرمان ملی ایران - حاج قاسم عزیز - وارد عصر جدیدی شدیم که در این عصر معادلات سیاست خارجی ایران در حوزه منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تغییر یافته است و از طرفی شاهد جهش حرکتی در گام دوم انقلاب - که در آستانه سالروز ابلاغ آن قرار داریم - هستیم. مشخصاً سؤالم این است که از منظر شما الزامات این عصر جدید چیست؟
ابطحی: اگر ما دشمن را بشناسیم و حرکات آن را درست تحلیل کنیم، می‌توانیم آینده پیش رو را هم درست تصور کنیم؛ سوال این است که چرا آمریکا سراغ حاج قاسم می‌آید و علنا می‌گوید من آن را ترور کرده‌ام؟ آمریکایی‌ها که همواره می‌گویند ما با تروریست مبارزه می‌کنیم، اما خودش دست به ترور می‌زند. تحلیل بنده این است که آمریکایی‌ها پیرو زد و بند‌هایی که در زمینه برجام داشته‌اند می‌کوشیدند برجام منطقه‌ای را کلید بزنند.

میزان: یعنی ...؟
ابطحی: یعنی حضور منطقه‌ای ایران را محدود کنند و وجود حاج قاسم در مزاحمت با این امر بود. وقتی می‌گوییم وجود حاج قاسم تنها به شخص حاج قاسم اشاره نمی‌کنیم چرا که وجود حاج قاسم شامل یکسری اعتقادات، مبانی و ارزش‌هاست لذا به همین علت است که حضرت آقا در این باره عنوان مکتب حاج قاسم را مطرح می‌کنند؛ یعنی مکتبی که متشکل از جهان بینی و ایدئولوژی است.
 
رفتار حاج قاسم با دوست و دشمن
میزان: مقداری درباره این جهان بینی و ایدئولوژی توضیح دهید؟
ابطحی: حاج قاسم سلیمانی بر مبنای اعتقاداتی که ۴۰ سال بر آن پایبند بود، رفتاری هم داشت؛ رفتار حاج قاسم در داخل با دوستان «رُحَمآءُ بَینَهُم» و در خارج و دشمنان «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ» بود بنابراین سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به امت واحده فکر می‌کرد چرا که خیلی‌ها مسلمان هستند، اما به امت واحده فکر نمی‌کنند.
 

میزان: تشکیل این امت واحده آنهم در منطقه و با وجود دشمنان سخت نبود؟
ابطحی: بله، حاج قاسم می‌کوشید امت واحده شکل بگیرد که مؤمنان و مسلمانان را به زیر پرچم توحید جمع کند که این خودِ مکتب است؛ این رفتار مکتب سلیمانی است که باید گفت شکل گیری آن بسیار خطرناک بود.
میزان: چرا خطرناک بود؟
ابطحی: چون این مکتب رخ نمایی کرد. این مکتب در سوریه، عراق، یمن، لبنان، هند، پاکستان، افغانستان و تا آفریقا و نیجریه و آمریکای لاتین پیش رفت بنابراین بسیاری از این رهیافت احساس خطر کردند. در این شرایط غربی‌ها در این تلاش بودند که چطور باید معامله‌ای با وادادگان داخلی صورت گیرد. وادادگان و به اصطلاح شیفتگان غرب، مرعوبین و ترسو‌ها و هر چه اسم بر آن بگذارید، می‌کوشند تا تعامل خود را با آمریکا برقرار کنند و این به معنای برجام منطقه‌ای بود. بنابراین آمریکا به دنبال این مطلب است و اما بی خبر از چیزی که ما به آن اعتقاد داریم.
 
آمریکا دیگر با یک سلیمانی روبه رو نیست
میزان: چه چیزی؟
ابطحی: به اینکه خون شهید خودش جریان ساز است؛ یعنی آمریکا دیگر با یک سلیمانی رو به رو نیست و با سلیمانی‌ها رو به رو خواهد شد. درست است که جسم و فیزیک حاج قاسم نیست، اما ریشه تفکر وی پاگیر شده است؛ درست به مانند شهید مطهری. شهید مطهری وقتی به شهادت رسید کتاب‌های وی بیشتر به فروش رسید و عمق پیدا کرد.
 

میزان: پس خون شهید سلیمانی تأثیر زیادی داشت
ابطحی: بله ما به شهادت به عنوان مرگ نگاه نمی‌کنیم. ما معتقدیم که شهید زنده و اثرگذار است. ما در حال حاضر شاهد آثار این شهادت هستیم.
لزوم توجه به اقتدار ملی پس از شهادت سردار
میزان: پس مختصات این عصر با تأثیرات داخلی و بیرون آغاز شده است؟
ابطحی: بله ما در این عصر شاهد بسط تفکر انقلاب در بسیاری از کشور‌ها هستیم. همچنین یکی دیگر از الزامات این عصر توجه به اقتدار ملی در همه زمینه‌هاست یعنی دیگر ملت می‌دانند که اگر ما واقعا بودجه‌ای برای سپاه و ارتش داریم برای اقتدار نظامی ما است. چرا که دشمن فرصت کند حمله می‌کند و ضربه می‌زند بنابراین ما باید جلوی دشمن با اقتداری نظیر اقتدار علمی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی بایستیم.
 
میزان: این عصر دیگر چه الزاماتی دارد؟
ابطحی: ما در حال حاضر در مقطع بعد از شهادت سردار سلیمانی هستیم. هیچ گاه نمی‌توانستیم فلان وزیر را به عنوان یک تکنوکراتی که ۳۸ سال اقتصاد را در دست داشته راضی کنیم که به مؤلفه‌های داخلی توجه کند، اما در حال حاضر می‌گوید که شرکت‌های داخلی باید پای به میدان بگذارند، اما سؤال این است که چرا تاکنون چنین نمی‌گفتند؟ بنابراین این خود یکی از الزامات عصر جدید است که خود را نشان می‌دهد و به نوعی خود را تحمیل می‌کند.

کسی که در برابر دشمن نعره می‌کشد و در برابر فرزند شهید زانویش می‌لرزید
میزان: به نظر شما مکتب حاج قاسم عزیز چگونه باید تبیین شود؟
ابطحی: هم اکنون فرصت خوبی برای تبیین مکتب حاج قاسم وجود دارد چراکه در تشییع پیکر سلیمانی همه آحاد با همه سلیقه‌های سیاسی شرکت کرده بودند. سوال این است که چرا همه شرکت کردند؟ چون انسان آرمانگرا است و مردم این مسئله را در وجود حاج قاسم به صورت برجسته می‌دیدند. همچین انسان پایداری در مقابل زورگویان را دوست دارد. انسان نوع دوستی را دوست دارد بنابر این مردم این موارد برشمرده شده را در حاج قاسم می‌دیدند. بنده معتقدیم این جهان بینی که در مکتب حاج قاسم است باید توسط همه رسانه‌ها، خطبا، صدا و سیما تبیین شود. ملت ما باید بدانند که اسلام می‌تواند چنین فردی را بیافریند کسی که می‌تواند شیر روز باشد و زاهد شب. حاج قاسم شاگردی از شاگردان اهل بیت بود؛ کسی که در برابر دشمن نعره می‌کشد و در برابر فرزند شهید زانویش می‌لرزید.
 
حاج قاسم حجت الهی بود
میزان: به نظر شما آیا تفکر حاج قاسم باید و نباد‌هایی هم ایجاد خواهد کرد؟
ابطحی: بله. بدین نحوی که دیگر فردی نمی‌تواند بگوید که من متدین هستم و قرآن را قبول دارم، اما آهسته برود و بیاید تا گربه شاخش نزند. این نمی‌شود! برای حاج قاسم مرزی مشخص نبود هر جا که اسلام می‌گفت برای آنجا سرباز بود. بنابراین حاج قاسم برای خیلی از ما‌ها حجت الهی بود برای ما‌ها که ادعا داریم.
 
 
میزان:در حالی وارد چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شدیم که برخی‌ها به واسطه «شکاف ادارکی» و «بمباران رسانه‌ای» سعی در القای این گزاره داشتند که اقبال به انقلاب کمرنگ شده است، اما یوم‌الله تشییع تاریخی پیکر پاک شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نشان داد انقلاب همچنان زنده است و مردم از قهرمانان ملی خودشان به بهترین وجه ممکن قدرشناسی می‌کنند. بفرمایید رمز و راز زنده بودن انقلاب چیست؟ و چنین انقلابی چه مسیری در پیس خواهد داشت؟
ابطحی: رمز و راز زنده نگه داشتن انقلاب را باید در یک کلام آنهم باید در  شعار‌هایی انقلاب جُست. ما در زمان انقلاب دیدیم که مردم شعار مبارزه با فساد سر می‌دادند و این شعار همیشه زنده است؛ دفع ظلم و استبداد، مبارزه با استکبار، استقلال خواهی از جمله سایر شعار‌ها بود که باید به آن‌ها دقت شود چرا که قیام ما قیام برای خدا بود و خدا نمی‌پذیرد که امت اسلامی و مومن تحت سلطه بیگانگان قرار گیرد و این شعار ما بود و ما برای این مسئله قیام کرده بودیم. بنده معتقدم انقلاب زنده است و می‌ماند، چون شعارهایش زنده است و این شعار‌ها نمی‌میرد. حتی اقبال به جمهوری اسلامی ایران کمرنگ هم نشده است. مردم همچنان عاشق نظام و آرمان‌های انقلاب هستند.
 

نماینده‌ای در تراز انقلاب است که شفافیت را از خودش آغاز کند
میزان: در گام دوم، انقلاب نیازمند روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی است، یکی از الزامات فراهم کردن چنین زمینه‌ای هم تشکیل یک مجلس در تراز جمهوری اسلامی ایران است. به نظر شما راه رسیدن به چنین مجلسی چیست؟ و چرا بهبود شرایط در گرو تفکری است که موشک ساخت نه تفکری که از تأمین پوشک هم عاجز بود و است؟
ابطحی: ببینید مدیری که پیر و خسته باشد نمی‌تواند کار اجرایی را به درستی انجام دهد چرا که این موضوع انرژی می‌خواهد و در این موضوع شکی نیست. البته ما می‌شنویم که در زمینه مجلس هم گفته می‌شود که مجلس باید جای جوانان باشد. ما از این مسئله استقبال می‌کنیم، ولی این نیست که نباید از نظرات انسان‌های باتجربه و کاربلد استفاده کرد چرا که مجلس نباید از این افراد خالی شود قطعا در کنار با تجربه‌ها جوانان باید رشد کنند. یکی دیگر از الزامات این است که نماینده باید ملی فکر کند لذا اگر ملی تصمیم گرفت می‌داند شهری با جمعیت ۵۰ هزار نفر نمی‌تواند فعلا ظرفیت فرودگاه را داشته باشد. با این حال  ممکن است نماینده‌ای برای رأی آوردن در این زمینه به وزیر هم فشار بیاورد، اما این مسئله درست نیست و برخلاف منافع ملی است بنابراین مجلس در تراز انقلاب باید از خودش شروع کند؛ یعنی اگر نماینده، نماینده‌ای در تراز انقلاب باشد ابتدا باید از خودش شروع کند تا بتواند دولت و دستگاه‌های دیگر را تحت فشار قرار دهد لذا اگر نماینده‌ای به دنبال شفافیت است باید از خودش شروع کند و این موارد می‌تواند مجلس را در تراز جمهوری اسلامی قرار دهد.همچنین نماینده مجلس باید شجاع باشد و نماینده‌ای که شجاع نیست در تراز جمهوی اسلامی ایران هم نیست.

 

میزان: چگونه می‌شود تببین کرد که راه سعادت در گرو تفکری است که موشک ساخت نه تفکری که از تامین موشک هم عاجز بود؟
ابطحی: ما تفکر وابسته به غرب را تجربه کرده‌ایم و از این دوازده دولتی که بر سر کار آمده‌اند تنها دو دولت تفکرات غربی را پیگری نکرده‌اند و بقیه آمده‌اند و گفته‌اند که آنچه صندوق توسعه جهانی و یا صندوق بین‌المللی پول بگوید ما گوش می‌دهیم که این به نوعی هضم شدن در معده  جامعه جهانی بوده است.

میزان: نتیجه چه بوده است؟
ابطحی: وابستگی بیشتر. با این حال در مقابل این تفکر یک عده آمدند و با تفکر «ما می‌توانیم» موشک، تجهیزات هسته‌ای، پهپاد، زیر دریایی و مواد اولیه ساختند. آن‌ها در مقابل افرادی ایستادند که می‌خواستند همه چیز همچون پوشک را وارد کنند؛ با این حال حتی قیمت پوشک هم در سال‌های اخیر گران شد. آیا این فرآیند درست است؟ خیر. این درست نیست دیگر ما تاکی باید تکیه به غرب را امتحان کنیم. تا کی باید فرمان کار را به دست افرادی دهیم که تکیه بر غرب دارند. بس نیست! از این ۴۰ سالی که گذشته ۳۲ سال دست این تفکر بوده است. آیا این بس نیست! به عقیده بنده مجلس آینده مجلس مهمی است واگر برخی شعار‌هایی می‌دهند به خاطر این است که مجلس در تراز جمهوری اسلامی شکل نگیرد.
 
میزان: سؤال پایانی من هم به لایحه بودجه ۹۹ بر می‌گردد به نظر شما این بوجه توان آن را دارد تأمین‌کننده رفاه و معیشت در خور شأن ملت که هموراه پای نظام و انقلاب‌شان بوده و هستند، باشد؟
ابطحی: بنده باز هم تکرار می کنم این بودجه بیشتر شبیه آگهی فروش اوراق است و نمی‌تواند تامین کننده رفاه و معیشت در خور شأن ملت باشد. این بودجه غیر واقعی بسته شده است و دوستان ما در کمیسیون تلفیق خیلی تلاش کردند که این بودجه را اصلاح کنند، اما بنده که این بودجه را مطالعه می‌کنم متاسفانه می‌بینم که این بودجه ساختار لازم را ندارد.
 
بودجه ۹۹ جامعه را دچار تورم فزآینده می‌کند
میزان: چرا؟
ابطحی: مقام معظم رهبری ابتدای سال ۹۸ یک مهلت ۴ ماهه به دولت دادند تا اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار دهد، اما این کار انجام نشد و بودجه همچون بودجه‌های پیشین بسته شد آن هم با درآمد‌های غیر واقعی. به عنوان مثال دولت وقتی می‌بیند که ۵ هزار میلیارد تومان بخش معدن وصول نشده چطور می‌خواهد در این بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان را بگنجاند بنابراین باید گفت این بودجه غیر واقعی است و حتما جامعه را دچار تورم فزآینده خواهد کرد همچنین باید گفت بسیاری از بخش ها و منابع تبصره ۱۴ غیر واقعی است. با این حال نظر بنده این بود که بودجه باید به دولت بازگردانده شود تا مورد اصلاح قرار گیرد که این مسئله رأی لازم را در کمیسیون تلفیق کسب نکرد لذا می‌کوشیم لایحه بودجه را در صحن اصلاح کنیم تا از این طریق فشار کمتری به مردم وارد شود.
 
میزان: از این که وقت خودتان را در اختیار قرار دادید سپاسگزارم.
ابطحی: من هم از شما و از همکارنتان تشکر می‌کنم.
 
گفت‌وگو: سعید ابراهیمی
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *