تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه ستاره خلیجفارس
تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ایران را به تولیدکننده یکی از باکیفیتترین فرآوردهها در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.
طراحی، ساخت و راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس بهعنوان نخستین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران با همت و توان سازندگان داخلی، افزون بر بینیازی از واردات فرآورده، ایران را به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین اوپک تبدیل کرد؛ افزون بر آن با تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو در این پالایشگاه و توسعه پالایشگاههای موجود، ایران به تولیدکننده یکی از باکیفیتترین فرآوردهها در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.
عملیات احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس در زمینی به مساحت ۷۳۰ هکتار در سال ۸۵ در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در جوار پالایشگاه بندرعباس آغاز شد.
خوراک ستاره خلیجفارس با خط لولهای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ، با ظرفیت دریافت ۸۴۰ هزار بشکه در روز تامین میشود که این خط لوله با پیمایش استانهای بوشهر، فارس و هرمزگان از مسیری سختگذر عبور میکند.
ستاره خلیج فارس با پالایش روزانه ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار میرود.
ابرپالایشگاه ستاره خلیجفارس بهمنظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارسجنوبی و کاهش آلایندههای زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآوردههای راهبردی انرژی مانند بنزین و نفتگاز ایجاد شده است.
بنزین و نفتگاز یورو، گاز مایع، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت و انواع حلالها از جمله تولیدات این پالایشگاه است.
ستاره خلیجفارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا میکند و توانسته است ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بالقوه این کالای راهبردی تبدیل کند، به نحوی که با تکمیل چهار فاز این طرح، کشور به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین در اوپک تبدیل شد.
پالایشگاه ستاره خلیجفارس در حالی در دولت یازدهم و دوازدهم اجرایی شد و به بهرهبرداری رسید که پیشرفت فیزیکی آن در سال ۹۲ (در پایان دولت دهم) تنها ۳۵.۸ درصد بود و به پروژهای زیان ده تبدیل شده بود.
ستاره خلیجفارس ایرانیترین پالایشگاه کشور محسوب میشود، بیش از ۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه از صنایع داخلی کشور تامین شده و نزدیک به ۱۰۰ درصد این پروژه از سوی نیروهای داخلی انجام شده است؛ ۹۵ درصد راهاندازی این طرح نیز داخلی بوده است.
طراحی پالایشگاه ستاره خلیجفارس برای پالایش میعانات گازی در سه فاز ۱۲۰ هزار بشکهای انجام شد. سرمایه مورد نیاز برای احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیجفارس ۹۸۰ میلیون یورو برآورد شده بود که با اجرای طرح بهینهسازی و رفع تنگناهای فازهای موجود با هزینهای معادل ۹۰ میلیون یورو، ۹۰۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی محقق شد.
با راهاندازی فاز چهارم ستاره خلیج فارس به نام «طرح بهینهسازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود» که در اصل توزیع ظرفیت این فاز در بین فازهای موجود بدون ایجاد تاسیسات جدید بود، شاهد افزایش ۱۸۰ هزار بشکهای تزریق خوراک از ۳۶۰ به ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و تامین خوراک پتروشیمیهای کشور بودیم.
افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس
تولید روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و ۷۳ میلیون لیتر نفت گاز یورو در کشور برای نخستین بار در دولت یازدهم و دوازدهم محقق شد که از این میان سهم پالایشگاه ستاره خیج فارس ۴۷ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر نفت گاز است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ درصد بنزین کشور را تولید میکند؛ با تولید روزانه حدود ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس، کشور از واردات بنزین بی نیاز شد و میزان تولید بنزین کشور به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر رسید که این موضوع توان صادراتی ایران را به نحو قابل ملاحظهای افزایش داد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش کمّی و کیفی فرآوردههای تولیدی در کشور، نقش مهمی در مبارزه با تحریمهای اقتصادی ایران بهویژه صنعت نفت و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور ایفا کرده است و افزون بر آن قدرت دیپلماسی انرژی کشور به نحو قابل ملاحظهای افزایش یافت.
با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت گاز با کیفیت یورو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولیدات نفت گاز کشور به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید.
میانگین سنی بیش از ۱۰ هزار نیروی متخصص جوان فعال در این پروژه حدود ۳۳ سال است که از این حیث نیز ستاره خلیج فارس تجربه موثری برای متخصصان جوان کشور بوده است.
استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصالشده در پالایشگاههای گازی پارس جنوبی، پرهیز از خامفروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت مطابق استاندارد یورو ۴ و ایجاد ارزش افزوده از مهمترین اهداف احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است.
پروژه آبگیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت از لحاظ ظرفیت انتقال آب، دومین پروژه آبگیر کشور به شمار میرود.
اجرا و راهاندازی کمپرسور زیمنس ۵۲۵۱ به عنوان قلب تپنده واحد بنزینسازی با کنار گذاشتن وندور مربوطه از پروژه، نوشتن logic کورهها و کمپرسورها از سوی گروه کنترل پالایشگاه بدون وندور خارجی، نصب تابلوهای کنترل در ساختمان SRR با توجه به حجم بالای کانکشن کابلها به تابلوهای کنترل، پایپینگ پروژه شامل ساخت و نصب اسپولها، هایدروتست، فلاشینگ و... در مدت پنج ماه (استاندارد جهانی ۳۰ ماه است)، لودینگ کاتالیست راکتورها در کوتاهترین زمان ممکن و... از شاهکارهای ثبتشده در اجرای این پروژه بوده است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ درصد بنزین کشور را تولید میکند؛ با تولید روزانه حدود ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس، کشور از واردات بنزین بی نیاز شد و میزان تولید بنزین کشور به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر رسید که این موضوع توان صادراتی ایران را به نحو قابل ملاحظهای افزایش داد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش کمّی و کیفی فرآوردههای تولیدی در کشور، نقش مهمی در مبارزه با تحریمهای اقتصادی ایران بهویژه صنعت نفت و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور ایفا کرده است و افزون بر آن قدرت دیپلماسی انرژی کشور به نحو قابل ملاحظهای افزایش یافت.
با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت گاز با کیفیت یورو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولیدات نفت گاز کشور به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید.
میانگین سنی بیش از ۱۰ هزار نیروی متخصص جوان فعال در این پروژه حدود ۳۳ سال است که از این حیث نیز ستاره خلیج فارس تجربه موثری برای متخصصان جوان کشور بوده است.
استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصالشده در پالایشگاههای گازی پارس جنوبی، پرهیز از خامفروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت مطابق استاندارد یورو ۴ و ایجاد ارزش افزوده از مهمترین اهداف احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است.
پروژه آبگیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت از لحاظ ظرفیت انتقال آب، دومین پروژه آبگیر کشور به شمار میرود.
اجرا و راهاندازی کمپرسور زیمنس ۵۲۵۱ به عنوان قلب تپنده واحد بنزینسازی با کنار گذاشتن وندور مربوطه از پروژه، نوشتن logic کورهها و کمپرسورها از سوی گروه کنترل پالایشگاه بدون وندور خارجی، نصب تابلوهای کنترل در ساختمان SRR با توجه به حجم بالای کانکشن کابلها به تابلوهای کنترل، پایپینگ پروژه شامل ساخت و نصب اسپولها، هایدروتست، فلاشینگ و... در مدت پنج ماه (استاندارد جهانی ۳۰ ماه است)، لودینگ کاتالیست راکتورها در کوتاهترین زمان ممکن و... از شاهکارهای ثبتشده در اجرای این پروژه بوده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *