کتاب «جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن» منشر شد
کتاب «جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن» باتلاش حجت الاسلام علی جعفری و با مقدمه حسین کچوئیان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب «جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن» به نوعی به بررسی تار و پود جریان تحولات معاصر ایران پرداخته است. یکی از مؤلفههای مهم فرهنگ اسلامی ایرانیان درهم تنیدگی همه جانبه اش با نظامات آیینی شیعی است. این زیر ساخت آیینی، فارغ از کارکردهای عمومی ایرانیان، همچنین از زمینههای اجتماعی و فرهنگی اصلی تحقق انقلاب اسلامی در ایران به شمار میآید، چنان که مناسک خیابانی عاشورایی، که مهمترین و چشمگیرترین آیین فرهنگی کشور است، در جریان تحولات معاصر ایران به باز تولید پدیده راهپیماییهای انقلابی انجامید و ادامه راهپیماییها نیز به سقوط حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.
راهپیمایی به همان اندازه که علت اجتماعی ایجاد انقلاب اسلامی در ایران است از علل اصلی بقای انقلاب اسلامی ایران درطول سالهای بعد از پیروزی نیز محسوب میشود. این اَبر آیین، که سالیانه در ترازوی ملی در جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود، یکی از پدیدههای اجتماعی مهم و چشمگیر ایران و جهان است.
نگارنده این کتاب به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که، در عصر حاضر که در آن از مرگ سیاست سخن گفته میشود و این دقیقا به معنای بی میلی و عدم رغبت مردم به درگیری در سیاستهای رسمی و نهادینه دولتی است، چگونه مردم ایران هر سال در راهپیمایی ۲۲ بهمن، درحمایت از جمهوری اسلامی علی رغم همه شیطنتهای دشمنان حماسهای میآفرینند که جهانیان از درک آن عاجزند.
نویسنده برای پاسخگویی به این سوال در ۶ فصل،
۱- زمینهها و رویکردها در راهپیمایی پژوهی
۲- جامعه شناسیِ جامعه شناسی ۲۲بهمن
۳- راهپیمایی ۲۲بهمن و تبیینهای علّی
۴- راهپیمایی ۲۲بهمن و رویکردهای پدیدار شناختی
۵- راهپیمایی ۲۲بهمن و تحلیلهای نمادین و مطالعۀ بازنماییها
۶- راهپیمایی ۲۲بهمن و مطالعات سیاستگذارانه
پدیده راهپیمایی ۲۲ بهمن را مورد ارزیابی و تحلیل قرار میدهد.
برشی از فصل چهارم:
تفاوتهای» راهپیمایی «و» کارناوال «برخی از کارشناسان غربی پدیده راهپیمایی ۲۲ بهمن را در قالب یک کارناوال توجیه و تفسیر میکنند. وجه اشتراک این دو پدیده در دو مؤلفه است: اول "پیاده روی" است و مؤلفه دوم "ازدحام جمعیت" است. اما میان دو پدیده» راهپیمایی «و» کارناوال تفاوتهای جدی هم وجود دارد.
اولین تفاوت این است که کارناوالها یک ریشه مسیحی کاتولیکی دارند که بعدها به پرتستانها هم سرایت کرده است. کارناوالها اساسا پدیدهای مسیحی است، یعنی مسیحیانی که میخواستند وارد "ماه روزه" شوند، از آنجا که وارد شدن به چنین ماهی نیازمند تمهید الزاماتی (مثل نخوردن گوشت، تخم مرغ، غذاهای چرب و ...) بود، قبل از وارد شدن به این محدودیت ها، در خیابان جشن مفصلی برگزار میکردند و از آنچه د رچله مسیحی و ایام و روزه مسیحی ممنوع بود، مصرف و شادی میکردند.
ویژگی اصلی کارناوالها " ضد نظم بودن" آنها ست، کارناوالها نه تنها نظمی ندارند، بلکه مخالف نظم موجودند. طبق نظر باختین به چالش کشیدن نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هدف اصلی کارناوال است، این تفاوت عمدهای که میان کارناولها با راهپیمایی ۲۲ بهمن وجود دارد.
انتهای پیام /
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *