صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کمبودی در تامین کالای اساسی نداریم / آغاز طرح ویژه نظارتی بازار عید از اول اسفند

۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۷۶۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رییس سازمان حمایت با تاکید بر اینکه در هیچ کالای استراتژیکی کمبود نداریم،گفت: از اول اسفندماه طرح ویژه نظارتی عید آغاز و تا آخر ماه رمضان ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگاری گروه اقتصاد ، عباس تابش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون آرامش در بازار وجود دارد، اظهار کرد تولید بیش از ۲۰ درصد رشد داشته حتی در پروانه کسب هم رشد قابل قبولی داشته است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برای تامین نیاز‌های مردم هیچ مشکلی نداریم،گفت: ذخایر کالا‌های اساسی تکمیل است بنابراین تولید را سرلوحه کار خود قراردادیم.

وی با بیان اینکه شبکه سازی، رصد مسیر پس از تامین کالا سرلوحه کار قرار دارد، افزود: سامانه جامع تجارت شبکه نوین توزیع را به ارمغان آورده است که از طریق این سامانه‌ها می‌توانیم کالا‌های قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهیم همچنین می‌توانیم کالا‌هایی که منشا ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد را رصد کنیم که به چه شکلی به دست ذینفعان می‌رسد.

تابش بیان کرد: به عنوان مثال در سامانه انبار این امکان را داریم که در کالا‌های مختلف که ارز۴۲۰۰ تومانی برای آنها استفاده شده به چه میزان و در کدام انبار‌ها وجود دارد و آیا مصرف با نیاز مطابقت می‌کند یا خیر.

وی تاکید کرد: امروز به دنبال آرامش در بازار نیستیم بلکه به دنبال استمرار آرامش در ۱۱ماه گذشته هستیم.

رییس سازمان حمایت گفت: ۱۰ قلم کالا به صورت پایلوت در سامانه انبار قرار دارد و توسط بازرسان سازمان حمایت، اصناف، انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و بسیج اصناف رصد می‌شود.

تابش تصریح کرد: هر فردی خارج از سامانه انبار کالایی را نگهداری کند قاچاق محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در ابتدای هر هفته ۵ قلم کالا در اولویت کاری قرار می‌گیرد گفت: برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، گندم، روغن موتور و کاغذ تحریر در سامانه رصد می‌شود.

وی درباره بازرسی‌ها افزود: مجموع بازرسین ۵هزار نفر هستند که اگر بخواهیم ۳هزار تیم دو نفره برای بازرسی‌ها بفرستیم باید به ازای هر بازرس یک نفر از توان بسیج استفاده کنیم که با استفاده از این توان بازرسی‌ها دو برابر می‌شود و ۶هزار نفر بازرس خواهیم داشت.

تابش با بیان اینکه ۵۷۰ هزار انبار در سامانه انبار ثبت شده است گفت: هر فردی مرکز نگهداری کالا دارد باید در سامانه ثبت شود در غیر اینصورت به عنوان کالای مشکوک الهویه تلقی خواهد شد.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه در هیچ کالای استراتژیکی کمبود نداریم، اظهار کرد: دوره ذخیره استراتژیک ۶ ماه است که به مرور زمان و به نسبت عرضه و نیاز جایگزین می‌شود.

رییس سازمان حمایت بیان کرد: در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بازرسی‌ها ۱۸ درصد، تعداد پرونده‌ها ۴۷.۳۶ درصد و از نظر ارزش ریالی ۵۲.۳۵ درصد با رشد مواجه بودیم.

وی بیان کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، بازرسی ۳۶ درصد و پرونده تشکیل شده ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

تابش درباره طرح ویژه عید نیز اظهار کرد: از اول اسفندماه طرح ویژه نظارتی عید آغاز و تا آخر ماه رمضان ادامه می‌یابد و در این باره هماهنگی خوبی با دستگاه‌های مرتبط با بازار انجام شده است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه به دنبال استفاده از توان مردم برای رونق بازار هستیم، گفت: پویش بدون قیمت نخریم کمک می‌کند تا نظارت بر بازار راحت‌تر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در برخورد با افرادی که قانون را رعایت می‌کنند و افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند تفاوت وجود داشته باشد، افزود: فروشندگان موظف هستند به ازای کم ارزش‌ترین کالایی که عرضه می‌کنند فاکتور ارائه کنند.

رییس سازمان حمایت همچنین از ساماندهی واحد‌های صنفی مجازی خبر داد و اظهار کرد: واحد‌هایی که عرضه مجازی دارند باید «ای نماد» دریافت کنند.

تابش درباره تغییر قیمتی کالا‌ها پس از افزایش قیمت بنزین گفت: از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده قیمت ۴۲ کالا کاهشی، قیمت ۱۹ قلم کالا ثابت، قیمت ۱۹ قلم یک تا ۴ درصد افزایش و ۱۵ قلم کالا بالای ۵ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی ادامه داد: در هفته نخست پس از افزایش قیمت بنزین ۱۲ هزار و ۱۳۱ مورد تخلف گزارش شده که در حال حاضر این تعداد به ۳ هزار و ۱۹۸ کاهش یافته است.

رییس سازمان حمایت تاکید کرد: اقتصاد متغیر پنهان و آشکار دارد و تا جایی که امکان اثرگذاری بر این متغیر‌ها وجود داشته باشد تلاش می‌کنیم بازار کنترل شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *