شعر؛ پس از انقلاب اسلامی ایران جنبه حماسی به خود گرفت/رشد و تحولی که با گونههای جدیدی همراه شد
یک شاعران معاصر گفت: شعر پس از انقلاب اسلامی ایران جنبههای حماسی فراوانی را به خود گرفت. این رویکرد مبتنی بر تحولات اجتماعی بوده و مفاهیم بسیار نابی را در ادبیات و شعر بر جای گذاشت که بر گرفته از هشت سال دفاع مقدس بود.
وی تحول ادبیات و شعر در پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: نگاهی به تاریخ ادبیات خصوصا تاریخ شعر نشان میدهد، شعر و ادبیات هموار منعکس کننده رویدادهای هر دوره از تاریخ کشور هستند و نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی ایران عاملی تاثیرگذار بر روند رشد و تحول حوزه شعر بوده است.
حجتی پیرامون تحولات عرصه شعر پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: شعر یک هنر است لذا نقشش طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قابل توجه بوده است. شعر طی دههای اخیر نقش پررنگی در انعکاس رویدادها و بیان شرایط اجتماعی داشته است این تحول نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ایران چشم گیر است.
وی دهه اول پس از انقلاب اسلامی ایران یعنی سال ۱۳۶۰ را در تحولات حوزه شعر مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: شعر پس از انقلاب اسلامی ایران جنبههای حماسی فراوانی را به خود گرفت. این رویکرد مبتنی بر تحولات اجتماعی بوده و مفاهیم بسیار نابی را در ادبیات و شعر ایران بر جای گذاشت که بر گرفته از هشت سال دفاع مقدس بود.
حجتی تحولات دهه ۷۰ در شعر را بسیار زیاد دانست و تاکید کرد: در این دوره نگاه نو و توجه به ارتقاء فرم شعر بیشتر شد لذا برجستگی خاصی را در این دوره شاهد بودیم. در سالهای دهه ۷۰ شاعران جدیدی به عنوان پدیدههای نو، پا به عرصه شعر گذاشتند.
وی پیرامون شکوفایی شعر آیینی پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: روند تحولات در دهه هشتاد در بخش شعر آیینی شاهد رویش و رشد بزرگی بود، خصوصا شعر در مورد «ائمه معصومین (ع)» که حرکت عظیمی را ایجاد کرد، بدین ترتیب قاطعانه میتوان دهه ۸۰ را برجستهترین دوره در شعر آیینی در تاریخ کشور دانست دلیل این امر مبتنی بر رفتار و درخواست جامعه از شاعران بود لذا اشعاری سروده شد که بی نظیر بودند.
وی پیرامون شکوفایی شعر آیینی پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: روند تحولات در دهه هشتاد در بخش شعر آیینی شاهد رویش و رشد بزرگی بود، خصوصا شعر در مورد «ائمه معصومین (ع)» که حرکت عظیمی را ایجاد کرد، بدین ترتیب قاطعانه میتوان دهه ۸۰ را برجستهترین دوره در شعر آیینی در تاریخ کشور دانست دلیل این امر مبتنی بر رفتار و درخواست جامعه از شاعران بود لذا اشعاری سروده شد که بی نظیر بودند.
این شاعر معاصر انتقادی به برخی تفکرات و اعتقادات داشت و تاکید کرد: علیرغم اینکه برخی معتقدند ادبیات ما پویا نبوده و ایستا عمل نکرده بیاد بگویم طی ۵۰ سال گذشته به جرات میتوانم بگویم شعر همواره هم پای تحولات اجتماعی گام برداشته و همین امر موجب رشد و توسعه آن شده است.
وی تحولات هشت سال گذشته را در دو حوزه فرم و محتوای اشعار مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در طی هشت سال گذشته شاهد تغییرات فراوان در دو حوزه فرم و محتوا بودهایم، در بخش فرم و قالب خصوصا قالبهای جدید که به شعر اضافه شده همانند فرا ربایی و فرا غزل تغییرات بسیار وبی شکل گرفته، این تحول در بخش شعر مذهبی به خوبی خود را نشان داده که به عنوان غزال شناخته میشود و مورد استقبال مداحان قرار گرفته است.
حجتی دهه ۹۰ را عرصه تحول در فرمهای جدید شعر دانست و ابراز کرد: حجم تحولات در فرم یک رویداد بی سابقه در تاریخ شعر ایران محسوب میشود ما در گذشته قالبهای مشخصی همانند غزل، قصیده، دوبیتی، رباعی، شعر سپید و نیمایی را داشتیم و عموما شعرا از همین قالبها تبعیت میکردند، اما اکنون در طی ده سال گذشته با تحولاتی جدید که از نظر کمی هم تعداد معدودی بوده روبرو شدهایم.
وی به معنا و مفهوم اشعار پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: به جهت گستردگی در سطح سواد ادبی شعرا و تعاملات در عرصه ادبیات شاهد پدیدهای جدید هستیم این تغییر در شعر اجتماعی و ترانه نمود پیدا کرده، در این میان تعداد جوانان خوش ذوقی که در فرآیند خلق ادبی به پدیدههای جدیدی رسیدند و به خلق آثار نو و متفاوت دست زدهاند چشم گیر است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *