افزایش ۳۰ درصدی صادرات لبنیات
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فضای جنگ اقتصادی یکی از حوزههایی که میتواند برای کشور مثمر ثمر باشد، صنعت لبنیات است و به همین خاطر هم هست که مورد هجمه قرار میگیرد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، رضا رحمانی عصر دوشنبه در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، بیان کرد: جمع بندی مواردی که در این همایش مطرح شد، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و امسال ما بمناسبت سال رونق تولید یک سری برنامههایی را تدوین کردیم که در ۷ محور و ۳۴ برنامه عملیاتی بوده که مربوط به همه صنایع است و از ساخت داخل تا صادرات، مسایل معدن، فناوری، تنظیم بازار و شیوههای نوین تامین مالی و لجستیک تجاری و مسایل حوزه کسب و کار را شامل میشود.
اولین دغدغه ما از ابتدای سال حفظ روند تولید بوده است
وی با بیان اینکه اولین دغدغه ما از ابتدای سال حفظ روند تولید بوده است، تصریح کرد: با این اولویت کار را شروع کردیم که روند تولید و به تبع آن اشتغال در کشور حفظ شود.
البته از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و در شرایط جدید جنگ و تحریم اقتصادی نیز این اولویت را در دستور کار قرار داده بودیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط جدید به وجود آمده که به جنگ اقتصادی تعبیر میشود، این حفظ وضعیت تولید موجود وظیفه همگان است و به صورت میدانی در اکثر شهرستانها و استانها از واحدهای تولیدی بازدید کرده ام و از نزدیک در جریان مسایل تولیدکنندگان قرار گرفته ام.
رحمانی با بیان اینکه شاهد افزایش تولید در ۱۰ ماهه امسال هستیم، گفت: در اکثر رشتههای منتتخب در صنعت و معدن از جمله روغن نباتی، فولاد، داروی انسانی، پوشاک، صنایع غذایی، سیمان، کاشی و سرامیک و.. با افزایش تولید مواجه بوده ایم.
وی اضافه کرد: البته در حوزههای که تولید کاهشی بوده است نیز الان وضعیت به نسبت ماههای قبل بهتر است و روند خوب است.
افزایش ۳۰ درصدی صادرات در صنعت لبنیات
وزیر صنعت، معدن و تجارت فعال سازی ظرفیتهای خالی واحدها را گام دوم دانست و افزود: در اکثر رشتههای صنعتی مازاد ظرفیت و بازار (داخلی و خارجی) داریم. به عنوان نمونه همین صنعت لبنیات ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته است
رحمانی در خصوص مسایل اتفاق افتاده برای کیک و شیر نیز، گفت: این موضوعات باید با جدیت مراقبت شوند و انگیزه این موضوع چه بر اثر رقابتها و چه سازمان یافته و چه دانسته و چه نادانسته باشد، ضربه به تولید است و باید حتما با بررسی تمامی جوانب، پیگیری و مراقبت شود.
وی با بیان اینکه یکی از صادرات عمده ما در شیرینی و شکلات و در لبنیات است، بیان کرد: هر دوی این حوزهها نشانه گرفته شده اند و به همین خاطر اینگونه موضوعات باید توسط دستگاههای مرتبط عمیقتر مورد بررسی قرار بگیرد. البته نحوه انعکاس این موضوع نیز مشکوک است و عدهای عمداً میخواستند به این موضوع دامن بزنند تا مردم احساس ناامنی کنند.
حواسمان به جنگ روانی دشمن در کنار جنگ اقتصادی باشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با قاطعیت و محکم اعلام کرده است که شیر و کیک مشکلی ندارند و خوشبختانه اطلاع رسانی مناسبی نیز از طریق دستگاهها انجام شده است و، اما باید حواسمان جمع باشد که در کنار جنگ اقتصادی حتماً جنگ روانی نیز هست و دشمن با عملیات روانی میخواهد کارهایی انجام دهد.
رحمانی با اعلام اینکه در صنعت لبنیات و صنایع مرتبط مانند دامداری و گاوداری و.. سرمایه گذاری خوبی شده است، افزود: سرمایه گذاری این بخش جزو رتبههای اول کشور است و ظرفیت خوبی است که در همه کشور گسترده است و با سلامت و نیازهای روزمره مردم مرتبط است و اینگونه ظرفیتها باید فعال شوند.
فعالسازی ظرفیتهای خالی تولید با شرط داشتن بازار را مورد تأکید قرار داده ایم
وی با بیان اینکه به معاونت امور صنایع برای شناسایی و فعالسازی ظرفیتهای خالی به خصوص در رشتههای عمده ماموریت داده ام، بیان کرد: فعالسازی ظرفیتهای خالی در جاهایی که بازار است و در واقع تولید به شرط بازار را مورد حمایت قرار داده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات را یکی دیگر از محورها دانست و گفت: صادرات به کشورهای همسایه از اولویتهای امسال است، اکثر واحدهای لبنی ما اتفاقاً در کشورهای همسایه حضور چشمگیری دارند و ما به عنوان وزارت صمت نیز وضعیت آنها را رصد و پیگیری میکنیم. هر چند حرکتهایی برای سلب اعتماد مردم آن کشورها نسبت به کالای ایرانی نیز وجود دارد.
افزایش ۲ برابری صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف گذاری شده است
رحمانی با اعلام اینکه فقط ۲ درصد واردات ۱۵ کشور همسایه از ایران است، تصریح کرد: این ۲ درصد ۲۴ میلیارد دلار است و برای رساندن این ۲ درصد به ۴ درصد تا افق ۱۴۰۰ هدف گذاری کرده ایم. البته این ۲ درصد در واقع بالای ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را شامل میشود، اما یک فرصت خوبی است که باید در کنار صادرات به اوراسیا بیشتر مورد توجه واقع شود.
وی بیان کرد: انجمنها و تشکلها روی صادرات به کشورهای همسایه وقت بگذارند و آن را در دستور کار قرار دهند. همچنین استانهای مرزی با داشتن ظرفیت همجواری با کشورهای منطقه پای کار بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند.
صنعت لبنیات در فضای جنگ اقتصادی میتواند برای کشور مثمرثمر باشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در فضای جنگ اقتصادی یکی از حوزههایی که میتواند مثمر ثمر باشد، صنعت لبنیات است و به همین خاطر هم هست که مورد هجمه قرار میگیرد.
رحمانی در خصوص برنامههای ساخت داخل، نیز بیان کرد: هر کجا محصولی از خارج میآید و در داخل قابل تولید است باید از تولید داخل حمایت شود و اقدامات خوبی نیز در این حوزه انجام شده است و در همین راستا از ۶ هزار کد تعرفه، واردات نزدیک به ۱۶۰۰ کد را ممنوع اعلام کرده ایم که تعداد زیادی از این کدها اتفاقاً در حوزه صنایع غذایی است.
صادرات را باید از مازاد تولید در حوزههای مختلف انجام دهیم
وی ادامه داد: اگر میان صادرات و تنظیم بازار داخلی تداخلی ایجاد شود، معیشت و تامین نیازهای مردم در اولویت قرار دارد و به همین خاطر صادرات را باید از مازاد تولید در حوزههای مختلف انجام دهیم. در برخی رشتهها سه برابر نیاز داخلی ظرفیت تولید داریم که باید این مازاد ظرفیت به سمت صادرات بیاید.
داخلی سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از واردات در میزهای ساخت داخل
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص میزهای ساخت داخل نیز گفت: تا به امروز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ساخت داخل انجام شده است و اقلامی که از خارج وارد میشد در چارچوب میزهای تخصصی ساخت داخل شده است. البته خود مردم نیز به سمت ساخت داخل رفته اند و رقم واقعی ساخت داخل در واقع بیشتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.
رحمانی اضافه کرد: رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار است تا پایان سال به یک میلیارد و نیم میلیون دلار برسد و آمار داخلی سازی که خارج از این میزها توسط مردم انجام شده است نیز به آن اضافه شود.
وی با بیان اینکه داخلی سازی ایجاد اشتغال، خودکفایی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد، افزود: هر کجا ساخت داخل کردیم قیمت پایین آمده است و مواردی به ساخت داخل رسیده که قابل افتخار هستند. مثلاً در ساخت مودم به جایی رسیدیم که نیاز کشور قابل تامین است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه وزارتخانهها و مردم به موضوع ساخت مرتبط هستند، بیان کرد: در واقع ما فقط هماهنگ کننده موضوع هستیم. البته مجلس نیز با ما همکاری داشت و ما سامانه توانیران را نیز در این حوزه برای به همرسانی نیازها و توانمندیها راه انداختیم.
خانواده بزرگ صنعت لبنیات نمایشگاه دائمی ارائه نیازها و توانمندیها داشته باشند
رحمانی با اعلام اینکه نمایشگاه دائمی ساخت داخل در برخی حوزهها مانند خودرو تشکیل شده است، ادامه داد: در حوزههایی مانند سیمان و پتروشیمی و کاشی و سرامیک نیز انجمنها پای کار آمدند و نمایشگاههای دائمی نیازها را راه انداختند و خانواده بزرگ صنعت لبنیات نیز در جایی متمرکز (ترجیحا الکترونیکی) نسبت به ایجاد نمایشگاه دائمی نیازها و توانمندیها مبادرت ورزند.
وی همچنین اضافه کرد: در برخی موارد خاص مانند آلومینا یا الکترود گرافیتی یا لاستیک سنگین که وارداتی بوده است نیز پروژههای خاصی داریم که در حال پیگیری آنها هستیم و برنامههای خوبی شروع شده و در دست اقدام و پیگیری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهمیت بخش خصوصی افزود: در هیچ کدام از این برنامهها به بودجه دولت وابسته نیستیم و بخش خصوصی وابسته ایم و در این برنامهها به بخش خصوصی اعتماد و امید داریم.
در حوزه تامین مالی به دنبال روشهای جدید هستیم
رحمانی در خصوص تامین مالی پروژهها نیز گفت: در حوزه تامین مالی به دنبال روشهای جدید هستیم و کارهای جدیدی را شروع کردیم و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ماموریت دارد که روی تامین منابع مالی به شیوههای جدید کار کند.
وی اضافه کرد: به شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها رجوع کردیم و از آنها خواستیم در حوزههای مختلف به ما کمک کنند و ما از ورود آنها استقبال میکنیم.
- بیشتر بخوانید
- قیمت تمام شده گوشت قرمز و مرغ کنترل شود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *