دانشجویان فنی و مهندسی بعد از فارغ التحصیلی هیچ کاری بلد نیستند
بیژن رنجبر، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره معضل عدم توجه به رشتههای فنی و مهندسی در کشور و توجه صرف به رشته ها پزشکی در کشور گفت: متاسفانه با مشکل عدم توجه به رشته ها فنی و مهندسی رو به رو هستیم و در کشور در زمینه رشتههای علوم پایه و مهندسی و کشاورزی باید به بعد مهارت آموزی توجه کنیم.
رنجبر در ادامه با بیان اینکه در رشتههای علوم پایه افرادی که در مقطع لیسانس فارغ التحصیل میشوند واقعا پژوهشگر تربیت میشوند گفت: به دانشجویان رشته های علوم پایه هیچ گونه بحث مهارت آموزی که با استفاده از آن بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند آموزش داده نمیشود.
دانشجوی مهندسی وقتی وارد کارخانه می شود هیچ کاری بلد نیست
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با انتقاد از وضعیت فارق التحصیلی دانشجویان رشتههای فنی گفت: فردی که در رشتههای مهندسی ما فارغ التحصیل میشود وقتی میخواهد وارد کارخانه شود هیچ کاری بلد نیست که این موضوع به دوره آموزش این دانشجو برمی گردد چرا که در دوره تحصیل این دانشجوها باید تعدادی از واحدها به مهارت آموزی اختصاص داده شود.
رنجبر در ادامه بیان کرد: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی در دوره فوق دیپلم این کار را شروع کرده است به این صورت که در این دوره دو ساله یک سال را به آموزش تئوریک اختصاص داده ایم و یک سال به آموزش مهارتی پرداخته شود تا فرد بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در حوزه صنایع موثر واقع شوند.
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهشهای تحصیلات تکمیلی افزود: باید در برنامه درسی رشتههای فنی و مهندسی تجدید نظری صورت بگیرد و دورههای مهارت آموزی برای این دانشجوها تعبیه و در نظر گرفته شود.
رنجبر در ادامه درباره این موضوع که چرا با وجود اینکه برخی رشتههای دانشگاهی دچار میرایی شده اند و عملا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی هیچ کاری مرتبط با رشته پیدا نمیکند ولی با این وجود باز هم سالیانه در این رشتهها در دانشگاههای مختلف دانشجو جذب میشود؟ گفت: بعضی از این رشتهها با توجه به اینکه پارادایمهای علمی و رویکردهای علمی ما تغییر کرده به نظر میرسد که دیگر کارایی لازم را ندارند در صورتی که در همه رشتهها هم وضعیت به این صورت نیست و این رشتهها هم باید متناسب با تغییرات در رویکرد علمی و پارادایمهای علمی تغییراتی در خود داشته باشند و در سرفصلهای درسی آنها باید تغییراتی ایجاد شود.
رنجبر در ادامه رشته کشاورزی را مثال زد و گفت: بسیاری بر این اعتقادند که رشته کشاورزی دیگر کاربردی ندارد در صورتی که ما هنوز هم به این رشتهها نیاز داریم، ولی باید تحول و اصلاحی در فرایندهای علمی آنها رخ بدهد و در دانشگاه آزاد این کار شروع شده است.