آیتالله فاضللنکرانی: شناخت و معرفی فرقههای نوظهور و مکاتب جعلی از جمله رسالتهای مبلغین است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به رشد عرفانهای نوظهور و ایجاد انحراف در ذهن جوانان گفت: امروز از جمله رسالتهای مبلغین شناخت فرقههای نوظهور و مکاتب جعلی مبانی و اهداف آنها و معرفی این موارد به مردم و جوانان است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به رشد عرفانهای نوظهور و ایجاد انحراف در ذهن جوانان افزود: امروز از جمله رسالتهای مبلغین شناخت فرقههای نوظهور و مکاتب جعلی مبانی و اهداف آنها و معرفی این موارد به مردم و جوانان است.
این استاد حوزه از دیگر رسالتهای مبلغین را تبلیغ صحیح دین در میان جوانان، اشاعه ونشر مبانی دینی، ارزشی، اخلاقی، اعتقادی و معرفیت برشمرد و اظهارداشت: بالاترین منبع برای نشر معارف دینی، قرآن و سخنان اهل بیت (ع) است. اگر مبلّغ از این مبانی غنی استفاده کند، قطعا میتواند پاسخ گوی خوبی به همه شبهات اعتقادی و ... باشد.
وی با بیان این که جامعه امروز نیازمند به طلاب، روحانیون و مبلغان عالم، با اخلاق و عالم به عمل است، بیان داشت: امروز در شرایط قرار داریم که جامعه و مردم دنیا بیش از گذشته تشنه معارف الهی هستند و زمانی میتوانیم این چنین جامعهای را سیراب کنیم، که خود از معارف الهی سیراب شده باشیم.
آیت الله فاضل لنکرانی بعضی از سخنان در مورد حوزه در مورد عدم رشد علمی حوزه را نادرست درست و افزود: حوزه امروز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. امروز حوزه علمیه در رشتههای مختلف میتوانند پاسخ گوی بسیاری از سوالات باشد، ولی این بدین معنا نیست که باید در همین اندازه متوقف شد، بلکه باید بیش از گذشته فعالیت علمی کرد تا سبب رشد نظام و جامعه شد.
وی بر اهمیت پاسخ گویی به مسائل و نیازهای روز از سوی حوزه تأکید و بیان کرد: یکی از مهمترین رسالتهای حوزه در کنار تعلیم و تربیت و پاسخ گویی به شبهات و حرکت علمی براساس نیاز روز، تربیت عالمان و فقیه است، چون مجتهد و فقیه حقیقی کسی است که به مرحله دین شناسی رسیده است و اساسا معتقدیم کارشناس و دین شناس با قطع نظر از اجتهاد یک معنای تسامحی و مجازی است.
بیشتر بخوانید:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به اهمیت تبلیغ و استقبال مردم از مبلغان گفت: امروز بیش گذشته شرایط برای تحصیل و تبلیغ فراهم است و استقبال مردم از از مبلغان عالم و با اخلاق هم بسیار خوب است.
وی یکی از رسالتهای دیگر مبلغان را توجه و تبیین مسائل و ارکان انقلاب و احیای فاطمیه برشمرد و گفت: در گذشته مرحوم آیت الله العظمی فاضل بر احیاء فاطمیه تأکید فراوان داشته و خودش هم قدمهای برداشته و امروز از آن قضیه ۳ دهه میگذرد و لازم است حتی بیش از گذشته برای برگزاری آن تلاش کرد.
فاطمیه یعنی فریادهایی که حضرت فاطمه (س) برای دفاع از اسلام زد
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این که حکم خدا در حلال و حرام با حکم او در اصول اساسی اسلام قابل مقایسه نیست، ابراز داشت: خدا فرمود: حاکم جامعه اسلامی بعد از رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع) باشد و حضرت زهرا (س) نیز فریاد زد که چرا با حکم خدا مخالفت میکنید؟ چرا با حکمی مخالفت میکنید که تا روز قیامت آثار بدی خواهد داشت؟.
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: فاطمیه یعنی دفاع از ولایت و امامت و صرفا بحث غصب خلافت نبوده است، بلکه فاطمیه یعنی زمانی که به مردم اعلام کنیم در آن روز با خدا ستم و ظلم شد از این رو فاطمیه دفاع از خدا است.
وی در ادامه عنوان کرد: خداوند متعال به حضرت زهرا (س) یک عنایت خاصی دارد و به ایشان علم مخصوصی داده است و علت این که اسم ایشان فاطمه قرار داده شده است این است که ایشان از بدو تولد از جهل و گمراهی بریده شده و عالمه است.
این استاد حوزه با اشاره به این که افتخار حضرت فاطمه (س) صرفا دختر پیامبر بودن نیست، خاطرنشان ساخت: پیامبر گرامی اسلام (ص) گاهی دست دخترشان را میبوسید و میفرمود: «من به امر خدا دست فاطمه (س) را میبوسم»؛ بعد از سه دههای که فریاد احیای فاطمیه از مراجع بلند شد، چقدر کتاب در باب مقامات حضرت زهرا (س) نوشته شده که خود حوزههای علمیه نیز از آن بی خبر بودند.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان بیان کرد: منابع و کتب آماده است و ما هرگز قصد اختلاف بین شیعه و سنی نداریم، بلکه اینها حقایقی است که در کتب خود آنها آمده و ما ضمن رعایت وحدت و ضمن تأکید بر حفظ برادری با اهل سنت، اساس اسلام را مطرح کنیم به همین جهت حضرت زهرا (س) میتواند محور وحدت باشد، چون ایشان نیز غیر از خدا حرف دیگری نمیزد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *