صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عامل اصلی آلودگی هوا در سنندج

۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵:۵۳
کد خبر: ۵۸۷۲۶۳
قصه تلخ آلودگی هوا، خودرو‌های فرسوده و به دنبال آن مشکلات نتفسی سال‌های سال است که در استان کردستان به هم گره خورده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، قصه تلخ آلودگی هوا، خودرو‌های فرسوده و به دنبال آن مشکلات نتفسی سال‌های سال است که در استان کردستان به هم گره خورده است؛ چند سالی‌ست که نفس خیابان‌ها در سنندج بند آمده و اینجا برای نفس کشیدن هوا کم است. کارشناسان یکی از عوامل این آلودگی شهر‌ها را بی‌عملی متولیان و تردد خودرو‌ها به‌ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده می‌دانند.

بیش از ۳ هزار تاکسی در خیابان‌های شهر سنندج تردد می‌کنند، این در حالی‌ست که بسیاری از این تاکسی‌ها فرسوده و عامل آلودگی هوا هستند. حال گویا سازمان تاکسیرانی برای حل این معضل چاره‌ای اندیشیده و درصدد کاهش این آلودگی‌هاست، آن هم با اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های فرسوده که پس از چند سال وقفه دوباره کلید خورده، طرحی که چندان مورد استقبال رانندگان تاکسی قرار نگرفت.

غلام محمدی، یکی از رانندگان تاکسی شهر سنندج در باره طرح جدید نوسازی تاکسی‌های فرسوده که شهرداری سنندج اخیراً آن را علام کرده است، بیان کرد: خودروی بنده مدل سال ۸۳ و سال‌هاست که از استفاده می‌کنم، اما درآمد و پولی برای تعویض آن ندارم چراکه پس از مراجعه به سازمان تاکسیرانی، پول خودرو را نقداً از رانندگان می‌خواهند.

وی گفت: رانندگان تاکسی درآمدی در روز ندارند که بتوانند ۷۰ میلیون تومان برای تعویض خودروی خود بدهند اگر دولت در این راستا به رانندگان کمک نکند، قطعاً هیچ راننده تاکسی از این طرح استقبالی نخواهد کرد.

خودرو‌های فرسوده، عامل آلودگی هوا در سنندج

میرزایی یکی دیگر از رانندگان تاکسی در سطح شهر سنندج می‌گوید: در حال حاضر به دلیل افزایش ماشین‌های شخصی که مسافرکشی می‌کنند، وضعیت درآمدی رانندگان تاکسی حال خوبی ندارد و تعداد تاکسی‌ها نیز در سنندج از گنجایش خیابان‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه استفاده از خودرو‌های فرسوده با بدنه و روکش‌های صندلی بسیار نامناسب و ایجاد این همه آلودگی در شأن مردم سنندج نیست، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تسهیلات خوبی برای نوسازی می‌دادند، اما اکنون قیمت خودرو گران شده و تسهیلاتی وجود ندارد.

این راننده تاکسی سنندجی بیان کرد: امروزه به‌دلیل وضعیت نامناسب تورم و گرانی و با همین تاکسی فکستنی باید خرج زندگی با چند فرزند خود را تامین کنم، از کجا می‌توانم ماشینم را تعویض کنم.

این اظهارات و وضعیت تأسف‌بار در حالی مطرح و رقم خورده که از سویی سنندج خالی از واحد‌های صنعتی و تولیدی بوده، اما میزان آلودگی هوا در آن شانه به شانه تهران پیش می‌رود. همزمان هوا هم عمدتاً در ظاهر صاف دیده می‌شود، اما پر از سم، این در حالی‌ست که در فصل تابستان امسال، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، میزان آلودگی هوای تهران را ۱۲۵ و هوای سنندج را ۱۳۴ اعلام کرده و از سویی دیگر میزان مرگ و میر به دلیل مشکلات تنفسی در سنندج به شدت افزایش پیدا کرده و اگر سری به بخش فوق تخصص ریه در بیمارستان‌های سطح شهر بزنیم اوضاع وخیم بیماران تنفسی را می‌توان دید و کارشناسان محیط زیست این آلودگی را بیشتر به‌دلیل «وجود خودرو‌های فرسوده» در سطح شهر سنندج اعلام می‌کنند.

مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت از محیط زیست استان کردستان نیز آلودگی هوای استان را هم ردیف با کلان شهر‌ها اعلام می‌کنند و علت آلودگی هوا را جدی‌ترین عامل تهدیدکننده سلامت شهروندان می‌دانند.

از آنجا که یکی از راه‌های تأثیرگذار بر کاهش آلودگی هوا در شهرها، تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است، اما وجود سیستم حمل و نقل عمومی فرسوده روز به روز این آلودگی را بیشتر می‌کند.

۷۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در سنندج شناسایی شد

اقبال حمیدی، معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست استان کردستان ضمن تأیید وجود بیش از ۷۰۰ دستگاه خودرو تاکسی فرسوده در داخل شهر سنندج اظهار داشت: حدود ۱۵۰۰ تاکسی در سطح شهر سنندج وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد این تاکسی‌ها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های فرسوده یکی از معضلات آلودگی هوا و و این آلودگی‌ها در اوایل روز نسبت به اواسط روز در سطح شهر سنندج بیشتر می‌شود، افزود: بیش از ۶۰ درصد از ذرات معلق و بیش از ۸۰ درصد آلاینده‌های گازی ناشی از منابع متحرک در سطح شهر است که به خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی‌گردد و متأسفانه بالای ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر فرسوده هستند.

معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست استان کردستان خاطر نشان کرد: گرچه آلاینده‌ها از حد استاندارد خارج نشده، اما در فصل تابستان شهر سنندج، به‌خصوص در ماه‌های تیر و مرداد نزدیک به ۲۱ روز آلودگی اوزون در سطح بالاتر از استاندارد داشته و این مسئله ناشی از خودرو‌های فرسوده است.

وی گفت: رانندگان و مردم در سنندج از بنزین معمولی و نفت و گاز یورو ۴ استفاده کرده و تاکنون برای کاهش آلودگی هوا مکاتباتی انجام و در کارگروه آلودگی هوا تصمیماتی اتخاذ شده است.

حمیدی با بیان اینکه بار‌ها در شورای ترافیک و مکاتبه با استانداری کردستان، خواهان یک عزم ملی و استانی برای کاهش آلودگی هوای سنندج شده‌ایم، اذعان کرد: در شهر سنندج به‌دلیل شرایط خاص توپوگرافی، به‌خصوص در فصول زمستان و پاییز بحث وارونگی دما افزایش می‌یابد و باید این مشکل حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید برای کاهش آلودگی هوا در سنندج و در نظر گرفتن شرایط خاص توپوگرافی، همانند کلان شهرها، فرآورده‌های نفتی حداقل یورو ۴ توزیع کند.

معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست استان کردستان به بحث قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: موضوع خودرو‌های فرسوده، بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، تردد آنها، حمل و نقل، معاینه فنی و حتی خرید و فروش خودرو‌های فرسوده غیرقانونی است و پلیس راهور باید روزانه این خودرو‌ها را جریمه کنند، اما به‌دلیل توجه به وضع معیشتی مردم، پلیس راهور نیز در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند.

وی به وجود قانون و دو تبصره در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: در تبصره یک، دولت موظف شده که از محل صرفه‌جویی حاصل از قانون هوای پاک، سازوکار و تسهیلاتی جهت جایگزینی خودرو‌های فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهد که متءسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است.

معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست استان کردستان افزود: همچنین در تبصره دوم این قانون، دولت برای جایگزینی خودرو‌های شخصی که به سن فرسودگی رسیده، مکلف شده که در بودجه سالیانه یک ردیف مجزا جهت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد به رانندگان، در اختیار بانک‌ها قرار دهد که متأسفانه این تبصره هم تاکنون محقق نشده و این باعث شده که دستگاه‌های اجرایی به این صورت در بحث قانونی وارد قضیه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: سن فرسودگی برای خودرو‌های عمومی ۱۰ سال و برای خودرو‌های شخصی نهایتاً ۲۰ سال بوده در حالی‌که اکنون خودرو‌های بالای ۴۰ سال هم در سطح شهر سنندج وجود دارد و تردد کرده و این معضلات دست به دست هم داده تا این آلودگی‌ها آفزایش و تا زمانی که دولت در این زمینه اقداماتی انجام ندهد و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و یا تخصیص تسهیلات برای خودرو‌های شخصی، انجام نگیرد، ما نیز به‌تن‌هایی نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

حمیدی با اشاره به بحث جایگزنی خودرو‌های فرسوده که در سال ۸۵ ابلاغ و سال ۹۱ در استان اجرایی شد، گفت: در سال ۹۱ شاهد سیر سعودی بسیار خوبی بودیم به طوری‌که در همان سال ۴۰۰ خودرو فرسوده و در سال ۹۳ بیش از چهار هزار و ۵۰۰ خودرو فرسوده اسقاط شد، اما امسال، چون تسهیلاتی برای این بخش تخصیص داده نشد و قیمت ماشین‌ها افزایش یافت، حتی یک خودروی اسقاطی نداشتیم.

۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل درون‌شهری سنندج فرسوده است

امیر جمشیدنژاد، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در این‌باره اظهار داشت: متأسفانه یک هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی از سه هزار و ۱۰۰ دستگاه این سازمان، وارد سن فرسودگی شده و نزدیک به ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهر سنندج فرسوده است.

وی افزود: باید از فرصت طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سنندج به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

جمشیدنژاد با بیان اینکه امکان نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در کشور فراهم شده است، گفت: در این طرح رانندگان، تاکسی‌های فرسوده خود را با تاکسی‌های نو پژو ۴۰۵ با مبلغ ۶۵ میلیون تومان معاوضه کرده و کم‌تر از یک ماه تحویل مالکین داده می‌شود.

وی از مسئولان ارشد استانی خواست که دستورات لازم برای تأمین و تسریع در پرداخت تسهیلات به رانندگان تاکسی را به بانک‌ها داده تا هرچه زودتر مشکلات این حوزه برطرف شود.

گرچه براساس قانون عمر تاکسی‌ها تنها ۱۰ سال است و پس از آن باید از دور خارج شوند، اما به‌دلیل درآمد پایین رانندگان تاکسی در سنندج و پرداخت نکردن تسهیلات توسط بانک‌ها برای نوسازی ناوگان، احتمالاً باید سنندجی‌ها تا سال‌های سال با همین خودرو‌های فرسوده سر کنند.


برچسب ها: آلودگی هوا سنندج

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *