صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بورس کالا، اصلی‌ترین مرجع شفاف کشف قیمت کالا‌ها

۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷:۱۹
کد خبر: ۵۸۶۳۳۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
رییس اتاق بازرگانی اراک گفت: بورس‌های سهام و کالا نقش مهمی در ایجاد رقابت و شفافیت عرضه و تقاضای بازار در اقتصاد داشته اند که افزایش این نقش می‌تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.
منوچهر توسطی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد بیان کرد: قیمتی که در بورس کالا کشف و تعیین می‌شود، می‌تواند مبنایی برای قیمت‌های صادراتی نیز باشد، زیرا کالا می‌بایست از بازار سرمایه به سمت بازار‌های هدف هدایت شود.

وی در خصوص یاری‌رساندن بورس کالا به صادرکنندگان تصریح کرد: بخش بازرگانی در کشور ضعیف عمل می‌کند و در بین شرکت‌های بازرگانی، شاهد بازاریابی قوی و موثری نیستیم. اما متقاضیان می‌توانند از بورس کالا خرید کنند و بعد محصولات در بازار‌های هدف بفروشند.

توسطی در ادامه شفاف‌سازی را نیاز اصلی اقتصاد دانست و گفت: شفاف‌سازی در همه بخش‌ها در اولویت است و اگر این اصل در کلیه امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شود، اعتماد عمومی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، علاوه بر لزوم پایداری و تقویت بورس کالا باید شرایط مناسبی را در روند تعیین قیمت‌ها، فروش کالا و مرکزیت عرضه کالا ایجاد و از قیمت گذاری دستوری در این بازار پرهیز کرد.

رییس اتاق بازرگانی اراک تاکید کرد: باید حمایت‌ها از شفافیت اقتصادی به گونه‌ای باشد که فروشنده و خریدار مجاب و قانع شوند که بورس کالا تنها نهاد ایجاد شفافیت قیمتی است که در ارتقای کیفیت و استانداردسازی کالا‌های قابل عرضه نقش دارد.

وی اظهار کرد: کیفیت محصول بعد از قیمت‌های عادلانه دومین مقوله مهم در جلب اعتماد مشتری است و این دو پارامتر می‌تواند در رونق گرفتن معاملات کلیه کالا‌ها در بورس کالا نقش اساسی داشته باشد تا خریدار و فروشنده، بورس کالا را به‌عنوان بستری مناسب برای ایجاد رقابتی سالم و تسهیل‌کننده عرضه و تقاضا بدانند.

 عضو اتاق بازرگانی ایران مهم‌ترین عامل از بین برنده سیستم دلالی از بازار را اعتمادسازی به کمک عرضه محصولات در بورس کالا دانست و افزود: اگر روند اعتمادسازی و جلب افکار عمومی به‌درستی انجام پذیرد و فروشنده کالای خود را در بورس عرضه و خریدار نیز به آنجا مراجعه کند، دیگر فضایی برای حضور دلال در بازار‌ها باقی نمی‌ماند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *